فرافکنی و پاک‏کردن واقعیت؛ مسئله این است

محسن جمشیدزاد* - سینما و سیاست جدا از تاثیرات متقابلی که از آغاز تاریخ سینما بر یکدیگر داشته‏اند بارها چه در ایران و چه در جهان به یارگیری حرفه‏ای از یکدیگر اقدام کرده‏اند، لیکن در ایران با توجه به نفوذ سیاست بر تمام صنوف و مناسبات درون‏ صنفی هرگونه تغییر کوچکی در سیاست تمامی این حرفه‏ها و مناسبات مذکور را متاثر می‏کند. این ویژگی در سینما به‏عنوان یک رسانه و مدیوم تاثیرگذار تصویری به دلیل وابستگی‏های مالی به دولت بسیار محسوس است تا جایی که انطباق زمانی دو رقابت سینمایی و سیاسی جشنواره بیست و ششم فیلم فجر و مجلس هشتم شورای اسلامی شباهت‏های انکار‏ناپذیری را باعث شد. زمانی که روزنامه‏های طیف اصلاحات به رد گسترده کاندیداهای مجلس هشتم می‏‏پرداختند تیتر یک روزنامه«اعتماد» خبر از رد صلاحیت گسترده فیلم‏های ایرانی توسط هیئت انتخاب اصولگرای نیمه‏دولتی جشنواره فیلم فجر داد؛ یک واقعیت وجود دارد و آن اینکه سینما و تئاتر هر کشوری زاییده و تبلور و آینه تمام‏قد یک فرهنگ جغرافیایی است. سینمای ایران از درون مجموعه باورها، آداب و سنن یک ملت بیرون می‏آید؛ مردمی که در محیط متفاوتی هستند و یا با فرهنگ و آداب فاصله گرفته‏اند طبیعتاً از سینمای آن فرهنگ هم دور می‏‏شوند. شرایطی که در تهران هست هرگز در تورنتو یا لس‏‏آنجلس یا لندن وجود ندارد. این سینما برخاسته از واکنش‏های اجتماعی در مقابل عشق و عاشقی‏ها، شرایط اجتماعی، محرومیت‏ها، شکست‏ها و پیروزی‏ها و بسیاری عوامل دیگر است. برای همین است که سینما برای خارج از ایران زنده، اکتیو و دلچسب است؛ سینما با همه ابعاد و پیچیدگی‏هایش و صنعت نوظهور پول‏ساز درآمدزایش «هنر هفتم» لقب گرفته است.
اولین بار در سال ۱۹۹۸در دوره اصلاحات در بزرگترین رویداد و آوردگاه سینمایی جهان، این عباس کیارستمی کارگردان و شاعر شهیر سینمای ایران بود که با فیلم«طعم گیلاس» و ربودن نخل طلا به یکباره نگاه جهان را به سوی سینمای شاعرانه ایران معطوف کرد و آن روز در تاریخ سینما در ذهن مخاطبان و دوستداران هنرهفتم برای ابد ماندگار ثبت و ضبط شد و پس از او راهش ادامه یافت و دیگر همتای خلفش اصغر فرهادی با فیلم «جدایی نادر از سیمین» این بار در دل خاک ینگه دنیا و در میان غول‏های سینمای جهان در اسفند۱۳۹۰هجری شمسی جایزه اسکار را برای بهترین فیلم غیرانگلیسی‏زبان از آن خود و ایران کرد و تمام کارشناسان و منتقدین فیلم از او و عباس کیارستمی تقدیر کردند. آن روز در هالیوود تمام دوربین‏های دنیا روی صورت عباس کیارستمی و اصغر فرهادی«استاد و شاگرد» توامان کلوزآپ کرده و تمام‏‏قد به احترام سینمای ایران ایستادند. دیگربار این اصغر فرهادی بود که در سال۹۴ -که دولت تدبیر و امید «حسن روحانی» بر سر کار آمده بود- با فیلم «فروشنده» اسکار را در میان بهت همگان برای بار دوم از آنِ ایران کرد. و اما سال بعدش درست اوایل بهار۹۵ به یکباره خبر بستری شدن پدر مولف سینمای ایران «عباس کیارستمی» همه دوستداران هنر هفتم در ایران و جهان را در بهتی ناگهانی فرو برد تا اینکه پس از کش و قوس‏های فراوان و خطای فاحش تیم پزشکی معالج ایشان و اعزام ناگهانی او به فرانسه به علت آمبولی و لخته خون در مغز، وی برای همیشه صفحه زندگی و سینماییش به آخر رسید. همان سال،۱۳تیرماه۱۳۹۵ روز فوتش مصادف بود با آزمون کنکور هنر و بسیاری از دوستداران هنر هفتم و روزنامه‏نگاران پیشرو تصمیم گرفتند که سال بعد به علت همزمانی سالگرد فوت او و آزمون رشته هنر که در دل سوالات این آزمون در دفترچه شماره۲سوالات آزمون خلاقیت تصویری و سینما نهفته است و داوطلبان باید به بیست سوال در این خصوص پاسخ دهند؛ به رئیس سازمان سنجش کشور پیشنهاد دهند که قبل از شروع فرآیند آزمون رشته هنر پس از تلاوت قرآن و یاد امام و شهدا توسط بلندگوی اعلان‏کننده چند ثانیه به پاسداشت و خدمت شایان او به سینما که نخست او نام سینمای ایران را در جهان زنده کرد نام وی هم آورده شود و این کمترین کاری است که در تجلیل پدر مولف هنرهفتم ایران می‏توان انجام داد که متاسفانه پس از گذشت سه سال، رئیس سازمان سنجش توپ را به میدان وزیر علوم می‏اندازند و سکاندار اصولگرای وزارت علوم که انتخاب سیزدهم حسن روحانی است به اذعان ایشان فرافکنی و کتمان واقعیت می‏کنند و بر این باور است به قول معاونش در سازمان سنجش که باید یاد همه مشاهیر را باید از دم گرامی داشت. و این مسئله مثل روز واضح و مبرهن است که این پاس‏دادن به هم برای زمان‏‏‏خریدن و تلف‏کردن وقت تا برگزاری آزمون است؛ غافل از این که تنی چند از نمایندگان فراکسیون امید مجلس که الان در تعطیلات دوهفته‏ای بهارستان به سر می‏برند به جد پیگیر این مسئله هستند و قرار است پس از تعطیلات این قضیه را در دستور‏کار قرار دهند.
*روزنامه‏نگار و منتقد سینما
سایر اخبار این روزنامه
«‌ابتکار» فرمان نخست وزیر عراق مبنی بر ادغام نیروهای حشد الشعبی در ارتش را بررسی می‌کند محمدرضا ستاری برجام بیمار را با اینستکس ناتوان زنده نگه داریم «ابتکار» از مشکلات درونی احزاب گزارش می‌دهد فردیت بلای جان احزاب سیاسی رفع ابهام از واکنش‌ها به رای وحدت رویه دیوان عالی کشور دیه زن و مرد برابر شد؟ نشد؟ طرح فاضلاب تهران چه زمانی تکمیل می‌شود؟ افزایش قیمت‌ها؛ چالش جدید بزرگترین پروژه محیط‌زیستی خاورمیانه سخنگوی شورای نگهبان: انقلاب اسلامی ایران به حزب یا جناحی خاص تعلق ندارد نایب رئیس فراکسیون امید مجلس مطرح کرد شورای عالی سیاستگذاری حرف‌ همه را بشنود جایگزینی در صنعت خودروسازی ماجرای تازه‌ای نیست تکراری‌های آزار دهنده از سوی فرمانده معظم کل قوا انجام شد انتصاب جانشین رئیس ستادکل نیروهای مسلح و رئیس سازمان بسیج مستضعفین عضو کارگروه کاغذ در گفت‌وگو با «ابتکار»: دولت به‌جای دخالت، نظارت کند رئیس‏جمهوری در پیام به کنگره کردزبانان کشور: هیچ تفاوتی بین اقوام وجود ندارد اوپک 176؛ ناقوس پایان وابستگی به نفت فرافکنی و پاک‏کردن واقعیت؛ مسئله این است