اوپک 176؛ ناقوس پایان وابستگی به نفت

علی آهنگر- زنگنه باور داشت ظرفیت تولید بمب اتم کشور تولید‏کننده نفت است. این باور درستی در منطق بازار نفت و انرژی است.
عربستان سعودی امروز با قریب ده میلیون بشکه تولید نفت روزانه، به گفته خالد الفالح 2.5 میلیون بشکه ظرفیت تولید اضافی دارد. روسیه در بالای رقم 11 میلیون بشکه در روز سیر می‏کند و عراق در مسیر تحقق رویای تولید شش تا هفت میلیون بشکه در روز است.
اما چیزی که بارار نفت را تا حد تغییر راهبرد و استراتژی پیش برده؛ ظهور یک قدرت سیری‏ناپذیر در تولید نفت است. این کشور نامش ایالات متحده آمریکاست. تولید نفت غیر‏مرسوم آنان در آوریل 2019 از 12.1 میلیون بشکه در روز گذشت. این در حالی است که EIA خبر از رسیدن تولید نفت خام این کشور به رکورد 13.4 میلیون بشکه در روز در ژانویه 2020 می‏دهد.
در این شرایط، واردات نفت آمریکا از اوپک به کمترین حد خود در سی سال گذشته رسید. بر پایه گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، واردات نفت آمریکا از اوپک تا مارس 2019 در مجموع به 1.5 میلیون بشکه در روز کاهش یافته است. هر قدر که تولید نفت آمریکا وسعت می‏یابد، فضا برای اوپک تنگ و تنگ‏تر می‏‏شود. تا آنجا که اوپک چاره‏ای جز کاهش سقف تولید در پیش‏روی خود نمی‏بیند.


چالش کاهش سقف تولید اما معضل دیگری را پیش‏روی اوپک قرار داد و آن جذب همکاری روسیه بود. اگر روسیه و کشورهای هم‏پیمانش به همکاری با اوپک روی نمی‏آوردند، تصمیمات پیشین اوپک برای کاهش تولید و افزایش قیمت به موفقیت دست نمی‏یافت. اما مشکل از جایی بروز می‏‏کرد که فرهنگ روسی نامیده می‏شد. در این فرهنگ، روسیه و تزار گسترش‏جوی آن یعنی ولادیمیر پوتین معمولا امتیاز بی‏عوض به کسی یا جایی نمی‏دهند. روسیه به طرح فریز نفتی اوپک پیوست و تولیدش را کاهش داد تا در حایی دیگر امتیاز لازم را بگیرد. جای دیگر اوکازای ژاپن و جلسه G20 بود. پیش از تشکیل جلسه سران بیست اقتصاد برتر جهان در ژاپن، روسیه تلاش مضاعفی کرد تا جلسه از پیش تعیین‏شده اوپک را به بعد از اجلاس پر‏طمطراق جی 20 موکول کند. اقدامی که مورد مخالفت آگاهاته وزیر نفت ایران قرار گرفت اما سرانجام با اصل موضوع موافقت شد.
در جلسه جی 20، پوتین و بن سلمان بر ادامه کاهش سقف تولید به میزان 1.2 میلیون بشکه در روز به مدت 9 ماه موافقت کردند. توافقی خارج از اوپک که جلسه 176 این سازمان در اول جولای 2019 (دهم تیر‏ماه) را عملا به جلسه‏‏ای تشریفاتی مبدل می‏ساخت.
جلسه صدو‏هفتادوششم اوپک در وین اتریش سرانجام مجری تصمیم سران دو کشور در اوکازای ژاپن شد؛ اما این همه ماجرا نبود.
ماجرای اصلی‏تر که در اوکازا مورد توافق دو کشور روسیه و عربستان قرار گرفت منشور اوپک و غیر‏اوپک بود. قضیه از این قرار است که از این پس ائتلاف اوپک به سازمانی موازی و رسمی در کنار اوپک قرار می‏گیرد. سازمانی رسمی که در واقع تصمیمات اصلی در آنجا اتخاذ می‏شود واقعیتی که تنها مخالف جلسه صدو‏هفتادوششم یعنی بیژن زنگنه بر آن پای فشرد و جلسه 14 نفره اعضای اوپک را به چالشی پنج ساعته تبدیل کرد. اما سرانجام با تغییراتی در مفاد منشور یا اساسنامه با آن موافقت کرد؛ اساسنامه‏ای که سرانجام تصویب پیش‏نویس آن در بیانیه پایانی مورد تصریح قرار گرفت.
تمامی این تحولات حکایت‏گر واقعیتی در دنیای نفت و انرژی است و آن اینکه همه مولفه‏‏‏های پیشین نفت و انرژی در جهان تغییر کرده است.
حالا دیگر نه‏‏تنها اوپک، که مصرف نفت و انرژی‏های فسیلی هم دارد به پایان راه نزدیک می‏شود. عرضه رو به ازدیاد نفت خیلی بیشتر از تقاضای کاهش‏یابنده آن است. اقتصادهای تک‏محصولی و وابسته به نفت برای نجات از این غرقاب باید دست به یک خانه‏تکانی اساسی و واقعی در برنامه‏های اقتصادی خود بزنند. این صدای ناقوسی بود که در جلسه صدو‏هفتادوششم برای کشورهای وابسته به نفت نواخته شد.
سایر اخبار این روزنامه
«‌ابتکار» فرمان نخست وزیر عراق مبنی بر ادغام نیروهای حشد الشعبی در ارتش را بررسی می‌کند محمدرضا ستاری برجام بیمار را با اینستکس ناتوان زنده نگه داریم «ابتکار» از مشکلات درونی احزاب گزارش می‌دهد فردیت بلای جان احزاب سیاسی رفع ابهام از واکنش‌ها به رای وحدت رویه دیوان عالی کشور دیه زن و مرد برابر شد؟ نشد؟ طرح فاضلاب تهران چه زمانی تکمیل می‌شود؟ افزایش قیمت‌ها؛ چالش جدید بزرگترین پروژه محیط‌زیستی خاورمیانه سخنگوی شورای نگهبان: انقلاب اسلامی ایران به حزب یا جناحی خاص تعلق ندارد نایب رئیس فراکسیون امید مجلس مطرح کرد شورای عالی سیاستگذاری حرف‌ همه را بشنود جایگزینی در صنعت خودروسازی ماجرای تازه‌ای نیست تکراری‌های آزار دهنده از سوی فرمانده معظم کل قوا انجام شد انتصاب جانشین رئیس ستادکل نیروهای مسلح و رئیس سازمان بسیج مستضعفین عضو کارگروه کاغذ در گفت‌وگو با «ابتکار»: دولت به‌جای دخالت، نظارت کند رئیس‏جمهوری در پیام به کنگره کردزبانان کشور: هیچ تفاوتی بین اقوام وجود ندارد اوپک 176؛ ناقوس پایان وابستگی به نفت فرافکنی و پاک‏کردن واقعیت؛ مسئله این است