پژو ۳۰۱ با فرمول ایرانی

میلاد قارونی
روزنامه‌نگار

در اوایل تیرماه امسال خبری با موضوع «بومی‌سازی تولید پژو 301» در صدر خبرهای خبرگزاری‌ها قرار گرفت. این خبر خیلی سریع ‌ترند روز شد و بسیاری از سایت ها و روزنامه‌ها به آن پرداختند. البته این مسئله یعنی تولید پژو 301 به دلیل تحریم‌ها و نبود قطعات و همکاری با شرکت پژو از قبل، خبر جدیدی نیست و در دی‌ماه 97، مهندس منصوری معاون طراحی، مهندسی و ساخت شرکت طراحی مهندسی و تأمین قطعات ایران (ساپکو) از این پروژه ملی خبر داد؛ اما به نظر این بار با این حجم گسترده تبلیغات، مسئله بسیار جدی است. سؤال اصلی این است که آیا واقعاً امکان بومی‌سازی پژو 301 در این اوضاع بازار ایران وجود دارد یا خیر؟ آن هم با اوضاعی که تحریم‌ها تشدید تر شده و مدیران خودروسازی پژو برخلاف وعده خود حتی بعد از حضور دوباره در ایران عمل می‌کنند. آیا ایران می‌تواند پژویی همانند 301 تولید و روانه بازار داخل کند یا خیر؟ آیا اصلاً هم اکنون توانایی چنین کاری را دارد؟ چه مشکلاتی پیش روی خودروسازان در ساخت خودرو است؟
  تولید پژو 301 انگار جدی است...
از دی‌ماه سال گذشته تا تیرماه امسال، پروژه تولید داخل پژو 301 سر زبان بوده است. البته این مسئله به قبل‌تر از این‌ها هم برمی‌گردد. سال گذشته، معاون طراحی ساپکو از داخلی سازی شدن 80 درصد موتور و 90 درصد بدنه خبر دارد. در اوایل تابستان امسال هم مازیار بیگلو، دبیر انجمن سازندگان قطعات، از توقف تولید و عرضه این خودرو به دلیل همکاری نکردن بانک مرکزی برای تأمین قطعات لازم خبر داد، هرچند که بر اساس گفته او 80 درصد مراحل گذشته است.
برنامه دولت این است که تا آخر سال 98 تولید این خودرو کاملاً بومی‌سازی شود؛ اما بر اساس شواهد و گفته‌های خود مسئولان، به نظر می‌رسد که این مسئله به این زودی‌ها اتفاق نیفتد. هم اکنون، بزرگ‌ترین مشکل تأمین قطعات الکترونیکی لازم است. قطعاتی که باید وارد کشور شوند. بعد از برجام و ورود دوباره پژو به ایران، امید به این سمت می‌رفت که کیفیت تولیدات داخلی بالاتر رود و محصولات ایران‌خودرو به روز شود؛ اما متأسفانه بعد از و عهدشکنی آمریکا و در نتیجه خروج یک‌باره شرکت‌های تولیدی بزرگ، مسئله ساخت و تأمین دشوار شد.


بعد از این اتفاقات صحبت شد تا خودروسازان بتوانند با تکیه‌بر متخصصان داخلی شروع به تولید نمونه‌های بومی خودروهای خارجی کنند. بااینکه تاکنون ساخت و طراحی پژو 301 رشد چشمگیری از زمان اولین صحبت آن داشته است؛ اما چندین مشکل اساسی وجود دارد که باعث کندی روند این پروژه شده است. مسئله‌ای که امید ما را در ساخت کامل این خودرو تا پایان امسال کمرنگ‌تر خواهد کرد.
سدان پژو 301 روی بستر بعضی پژوهای قبلی قرار گرفته و همین یکی از دلایل رشد ساخت اولیه آن است؛ اما هنوز در تهیه قطعات الکترونیکی مشکل فراوانی وجود دارد. هرچند که با شرکت دانش بنیان زیادی در این خصوص صحبت شده است؛ اما با توجه به گزارش‌های منتشر شده، به دلیل کمبود بودجه و همکاری نکردن بانک مرکزی باعث عقب افتادن این پروژه شده است. در اوایل و قبل از تحریم، قرار بود که پژو 301 محصول مشترک ایران و فرانسه با سهم 50 درصدی برای هرکدام باشد؛ اما با خروج پژو از ایران، تمامی این کار بر دوش خودروسازان داخلی افتاد. از آنجا که پژو از نظر اقتصادی خودرویی به صرفه است و در واقع به طور اختصاصی برای مناطق خاورمیانه و مشابه تولید شده، از این رو خودروسازان علاقه‌ای ندارند تا چنین بازار بزرگی را از دست بدهند.
هم اکنون در تولید مسئله‌های نرم‌افزاری مشکلی وجود ندارد و صنایع با کمک صنعت نظامی و شرکت‌های دانش بنیان درصدد تولید نهایی خودرو پژو 301 هستند؛ اما مشکل ساخت قطعات الکترونیکی است که باید آن هم وارد شود.
البته بعضی از متخصصان عقیده دارند که ایران نمی‌تواند صددرصد به تولید این نوع خودرو دست پیدا کند. موتور TU5 و گیربکس 6 سرعته اتوماتیک مسئله‌ای است که ما هنوز به دانش آن نرسیدیم. البته موتور را می‌توان با جایگزینی قطعات داخلی تا حدی برطرف کرد؛ اما گیربکس برای اتومات شدن نیاز به قطعات اصلی دارد که به دلیل تحریم ورودشان مشکل است. هرچند شاید بتوان روی همکاری با شرکت چینی پژو یعنی دانگ فنگ حساب باز کرد. به هرحال، تولید خالص صدرصد این محصول نیاز به فرمول فرانسوی دارد که فعلا چیزی در دسترس نیست.
هم اکنون اطلاعات بیشتر از این به دست نیامده است و همچنان این پرسش مطرح است که آیا واقعاً بومی‌سازی صددرصدی این محصول وجود دارد یا خیر؟

  مشخصات خودروی پژو 301
حال که تا این‌جا آمدید، بد نیست که کمی در خصوص پژو 301 اطلاعاتی هم به دست بیاورید. پژو 301 از محصولات پژو سیتروئن است. گروه خودروسازی پژو در سال 2012 با هدف تولید خودروهای مناسب بازارهای متوسط مثل خاورمیانه و آفریقا، اقدام به تولید خودروهای با مدل جدید 301 کردند. بعد از تحریم برای آن‌ها ایران بهترین بازار بود، برای اینکه با توجه به رشد صنعت کارخانه خودروسازی در ایران، تولید قطعات آن‌ها بسیار ارزان‌تر تمام می‌شد؛ هرچند چین رقیب جدی برای این حوزه به‌حساب می‌آید.

  موتور فنی
موتور فنی 301 در دو پیشرانه و به دو صورت بنزینی و دیزلی تولید و عرضه می‌شود. در نوع بنزینی آن از دو پیشرانه 1.2 و 1.6 لیتری استفاده می‌شود. پیشرانه 1.2 لیتری دارای ویژگی‌هایی ازجمله سه سیلندره بودن، دور موتور 5750 دور در دقیقه با حداکثر قدرت 82 اسب بخار با جعبه دنده دستی 5 سرعته است. پیشرانه 1.6 لیتری که امید است در ایران بیشتر استفاده شود، چهارسیلندره با قدرت 113 اسب بخار و جعبه دنده دستی 5 سرعته و خودکار 6 سرعته است.
  طراحی بدنه
از نظر طراحی ظاهر واقعاً باید گفت که شاهد تغییرات زیادی در آن هستیم. اولین بخش که توجه را به سمت خود جلب می‌کند، بخش جلو پنجره با ظاهر کشیده و باریک است و با این تفاوت که آرم پژو روی آن قرار گرفته است. چراغ‌های LED با مه شکن داخل و زیر آن هم در امتداد همین بخش قرار گرفته و تناسب بسیار عالی با آن دارد. همچنین چراغ‌ها در بخش عقب نیز کشیده و متناسب‌تر هستند.
سپر چه در جلو و چه در عقب پهن‌تر از حالت‌های دیگر است که هم حالت تهاجمی و به روزی به آن داده و هم اینکه باعث افزایش مقاومت آن شده است. روی ظاهر آن یعنی کاپوت و بدنه شاهد خطوط منحنی هستیم. نکته مهم و متمایز، وجود دو خط منحنی و مقعر گونه در بالا و پایین است که ظاهر جانبی آن را بسیار متفاوت‌تر کرده است. در حالت کلی، از نظر ظاهر واقعاً نمی‌توان ایرادی روی آن گذاشت.
از نظر ظاهر داخلی، بااینکه در طرح‌های استفاده شده خیلی ساده است؛ اما حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. در قسمت داشبورد از طراحی مسطح و صاف با رنگ‌های مشکی براق در بخشی از آن استفاده شده است. در قسمت میانی از صفحه از یک صفحه نمایش 7 اینچی به همراه یک‌جا لیوانی کوچک در زیر آن قرار داده شده است. مهم‌تر از همه آن‌ها فرمان خودرو است که بسیار اسپرت گونه و نرم است؛ در واقع، قرار گرفتن بخش صاف زیر فرمان حالت بسیار شیکی نیز به آن داده است. در قسمت بالای فرمان و جلوی راننده، صفحه قرار گرفته که در آن اطلاعات مانند کیلومترشمار، سرعت سنج و ... با ظاهری کاملاً متفاوت قرار گرفته است.
در طراحی داخلی پژو 301 سعی شده تا از صندلی بسیار راحت و همچنین تاشو در بخش عقب هم استفاده شود. این ویژگی باعث شده تا حجم صندوق‌عقب در هنگام خواباندن صندلی به حدود برابر حالت عادی برسد.

  ویژگی‌های خودرو
 از ویژگی‌های پژو 301 می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
 کروز کنترل و سیستم کنترل کننده سرعت
 سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ESP
 دوربین دنده‌عقب
 سیستم پایش فشار تایرها
 روشن‌ شدن خودکار چراغ‌های خطر حین ترمز شدید
 نمایشگر ۷ اینچی لمسی
 پورت USB
 AUX
 بلوتوث
 سیستم موقعیت‌یابی سه‌بعدی TomTom
 سازگاری با پلتفرم‌های Apple CarPlay،Android Auto و MirrorLink
دیگر ویژگی‌های خودرو باعث افزایش ایمنی 301 نسبت به بقیه پژوها شده است، شامل:
 سیستم ترمز ABS
 سیستم ترمز کمکی EBA
 قلاب‌های ISOFIX برای نصب صندلی‌های ویژه‌ کودک
 کمربند ایمنی سه مرحله‌ای
 چهار کیسه‌ هوای
 دارای سه ستاره ایمنی از موسسه Euro NCAP
هم اکنون هنوز مدل کمی از این خودرو به آن صورت وارد بازار شده است. برای همین نمی‌توان اطلاعات دقیقی از این نوع خودرو بیان کرد. به هرحال، با توجه به اطلاعاتی که تاکنون از تجربه به اشتراک‌گذاری شده توسط دیگران به دست آمده است، به دلیل داشتن فرمان نسبتاً نرم، نه تیز و سیستم تعلیق مناسب به‌راحتی می‌تواند پیچ‌ها و ناهمواری‌ها به خوبی پشت سربگذارد و تجربه رانندگی عالی را  با آن می توان داشت.