«لوزارتان» موجود در داروخانه‌ها سالم است

سخنگوی سازمان غذا و دارو با اشاره به تولید داروی لوزارتان در 8 کارخانه داخلی، گفت: تنها لوزارتان یک شرکت داخلی (اکتوور) از ماده موثر هندی دارای ناخالصی تولیدشده است و داروی تولیدی هفت کارخانه دیگر هیچ منع مصرفی ندارند.
شهرام شعیبی افزود: گروه داروهای ضد فشارخون شامل والزارتان، لوزارتان و ایربزارتان در حین تولید ماده اولیه، ناخالصی‌هایی تولید می‌کند که کارخانه تولیدکننده موظف است از سلامت فراورده اطمینان حاصل کرده و سپس آن را عرضه کند، البته باقی‌مانده ناخالصی باید در محصول نهایی کنترل شود که سازمان غذا و دارو در این خصوص نظارت‌های لازم را اعمال کرده است.
وی اضافه کرد: بر همین اساس سازمان غذا و دارو در این زمینه طی دو نوبت، دستور ریکال (بازگشت) داروی والزارتان را یکی در سال گذشته اعلام کرده و در نوبت دیگر نیز اوایل سال جاری ورود ماده اولیه والزارتان دارای ناخالصی مذکور را متوقف کرده است.
شعیبی درباره زمان ریکال داروی لوزارتان گفت: ریکال اعلام‌شده در اواخر سال گذشته مربوط به ماده اولیه یک شرکت تولیدکننده چینی بوده که به‌صورت داوطلبانه صورت گرفته است و تولیدات داخلی این دارو، وارداتی از ماده موثر این شرکت چینی نداشته‌اند.


وی درباره ریکال مواد اولیه لوزارتان تولیدی شرکت هندی نیز توضیح داد: طی ریکال بین‌المللی هفته گذشته که مبنی بر میزان ناخالصی ماده اولیه تولیدی لوزارتان شرکت هندی بیش از مقدار مجاز بوده، فراخوان و جمع‌آوری داروی شرکت مذکور در صورت مشاهده در داروخانه‌های کشور صادر شد.
به گفته شعیبی سازمان غذا و دارو نیز با انجام بررسی‌های لازم، دستور فراخوان داروی لوزارتان تولیدی با ماده اولیه دارای ناخالصی را متعاقباً صادر کرده است.
سخنگوی سازمان غذا و دارو خاطرنشان کرد: تولید داخلی لوزارتان در 8 کارخانه از مواد اولیه وارداتی صورت می‌گیرد؛ تنها داروی شرکت اکتوورکو از منبع هندی ریکال شده بوده که این کارخانه به علت نداشتن ظرفیت کافی برای تولید این دارو فقط در سالهای 96 و 97 تولید ناچیزی داشته و تمام مواد اولیه خریداری‌شده را مصرف نکرده است.
شعیبی تاکید کرد: سهم کارخانه مذکور از بازار داخلی این دارو تنها یک درصد بوده است که درحال حاضر نیز داروی لوزارتان تولیدی آن، در بازار وجود ندارد.
وی تاکید کرد: داروی تولید شده با مواد اولیه دیگر شرکت‌ها کاملاً سالم بود و براساس توصیه‌های بین‌المللی، بیماران باید تا انجام بررسی‌های کامل، داروی مصرفی خود را قطع نکنند.
سایر اخبار این روزنامه
جزئیات طرح «تامین مالی مولد» برای واحدهای تولیدی با پایان یافتن فرصت 60 روزه به اروپا امروز اعلام می‌شود تصمیمات جدید ایران در خصوص تعهدات برجامی دکتر روحانی در تماس تلفنی رئیس جمهور فرانسه: فشارهای اقتصادی آمریکا علیه ملت ایران حرکتی تروریستی و جنگ اقتصادی تمام عیار است وزیر کار درنشست با اعضای اتاق تعاون ایران مطرح کرد برخی ارز 4200 تومانی می‌گیرند ولی کالا راباقیمت‌های نجومی در بازار می‌فروشند گروهی از نظامیان کهنه‌کار آمریکایی با انتشار ویدیویی خواستار استیضاح ترامپ شدند ادامه اعتراض یهودیان به تبعیض نژادی گسترده در اسرائیل در واکنش به درخواست آمریکا برای برگزاری نشست ویژه شورای حکام آمریکا ناقض برجام است - شورای حکام نباید به درخواست آمریکا اعتنا کند مناقشه دیپلماتیک میان اسپانیا و انگلیس در پی توقیف نفتکش ایرانی تظاهرات بزرگ در شرق یمن علیه اشغالگری اماراتی-سعودی هشدار سازمان ملل نسبت به ارتکاب جنایات جنگی در میانمار «لوزارتان» موجود در داروخانه‌ها سالم است کشته شدن 42 نیروی طالبان در افغانستان محمدرضا خاتمی به 2 سال حبس تعزیری محکوم شد دکتر روحانی در تماس تلفنی رئیس جمهور فرانسه: فشارهای اقتصادی آمریکا علیه ملت ایران حرکتی تروریستی و جنگ اقتصادی تمام عیار است استفاده از حق قانونی در برجام