پشت پرده طلاق «هیا» از حاکم

نبی شریفی - «دیگر بود و نبود تو برایم اهمیتی ندارد، دیگر نزد من جایی برای تو نیست، پیش کسی برو که برایت مهم است». این بخشی از قصیده کوتاهی بود که «محمد بن راشد آل مکتوم» چند روز پیش درباره زنی ناشناس در اینستاگرام منتشر کرد. قصیده ای که در آن به «بدعهدی و خیانت»، «بی‌وفایی» و «عبور از مرزهای» تعریف‌شده اشاره شده بود، اما هیچ کس نمی دانست منظور حاکم دبی و نخست وزیر امارات متحده عربی از انتشار این پست کیست. رازی که برای مدت زیادی پنهان نماند. یکی از دوستان خانوادگی حاکم دبی به دیلی میل گفته محمد بن راشد در سفر غیرمنتظره به منزل سلطنتی خود در لندن، کوچک ترین و ششمین همسر خود را در حالی که با محافظ انگلیسی متاهل خود «تماس نامناسب» داشته مشاهده کرده است. گفته می شود شیخ محمد آل مکتوم در 15 ماه مه (25 اردیبهشت) از مراسم عروسی شاهزاده «حمدان» پسر 36 ساله و ارشد خود به عمارت 85 میلیون پوندی خود در لندن بازمی گشته که متوجه حضور غیر عادی بادیگاردش در کنار همسرش می شود. پس از آن او به همسر 45 ساله اش، «هیا بنت حسین»، که خواهر ناتنی ملک عبدا... پادشاه اردن است، دستور می دهد بلافاصله به دبی بازگردد. در این گزارش افشاگرانه روزنامه انگلیسی حتی آمده است که «هیا» هدایای گران قیمتی نیز به این محافظ خانوادگی داده است.
توافق بر سر طلاق به شرط بازگشت فرزندان
اندکی پس از این واقعه و گذراندن چند روزی در امارات، «هیا» به همراه دو فرزندش یعنی شاهزاده زید هفت ساله و شاهدخت جلیله ۱۱ ساله گریخته است. کوچک ترین همسر حاکم دبی که در سال ۲۰۰۴ با وی ازدواج کرده، حالا درخواست طلاق کرده است.  به گزارش گاردین، او با خود مبلغی معادل ۳۱ میلیون پوند را خارج کرده و شیخ محمد آل مکتوم 69 ساله که یکی از ثروتمندترین شخصیت‌های جهان است و حدود ۱۶ میلیارد دلار دارایی دارد، خواستار بازگشت دو فرزندش است. در حالی که دخترش جلیله با او تماس گرفته و گفته، نمی‌خواهد به دبی بازگردد. روزنامه دیلی بیست پیشتر اعلام کرد به نظر می رسد «هیا»، خواهر پادشاه اردن، به دنبال پناهندگی سیاسی به آلمان است.
اردن نمی خواهد هزینه سیاسی بدهد


در این میان خانواده پادشاهی اردن در تلاش است تا گفت‌وگوهایی را برای انجام طلاق توافقی میان دو طرف انجام دهد؛ اما حاکم دبی اعلام کرده است تا زمان بازگشت فرزندانش به کشور، قصدی برای انجام گفت‌وگوهای منطقی به منظور پایان دادن به ازدواج خود ندارد. با این همه به نظر می رسد پادشاهی اردن نمی خواهد هزینه سیاسی بابت این دعوای خانوادگی بپردازد. ملک عبدا... دوم که به تازگی با مسئله دیگری درباره فساد شوهر عمه خود شاهزاده بسمه درگیر بود، در تلاش است تا خود را از ورود به مسئله‌ای دیگر دور نگه دارد. او به خوبی می داند که هر گونه اظهارنظر نابه جایی می تواند تاثیر منفی بر وضعیت 200 هزار اردنی که در امارات مشغول به کار هستند، بگذارد و موجب کاهش کمک‌های مالی امارات به کشورش شود. تنش موجود در روابط اردن و امارات، بدون در نظر گرفتن مسئله فرار شاهزاده هیا نیز می تواند شدیدتر شود؛ اردن به تازگی اعلام کرده است که قصد دارد مدیرکل وزارت امور خارجه خود را به عنوان سفیر این کشور در قطر تعیین کند. همچنین در مقابل، منتظر حضور سفیر جدید قطر در امّان است، این امر یعنی به چالش طلبیدن عربستان، امارات، بحرین و مصر که از دو سال پیش، دوحه را مورد تحریم قرار داده و مناسبات دیپلماتیک خود را با آن قطع کرده اند. آبان سال گذشته نیز ، عبدا... دوم، پادشاه اردن فرستاده ویژه خود به عربستان سعودی را که از دوستان نزدیک ولیعهد سعودی است، برکنار کرد. رویدادی که محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی را به امان، پایتخت اردن کشاند.
«مجتهد» اماراتی  از کودتا می گوید
ماجرای اردن به همین جا ختم نمی شود، در نخستین روزهای اعلام اختلاف حاکم دبی و همسرش، حساب کاربری «بوغانم» که (همچون مجتهد در عربستان) به افشاگری علیه مقام‌های امارات در فضای توئیتر معروف است، مدعی شد که «هیا بنت الحسین»، زن حاکم دبی طی هفته‌های اخیر به آلمان گریخته است. ​این کاربر افشاگر مدعی شد که هیا در کودتای نافرجام علیه برادرش «عبدا... دوم»، دست داشته و شوهرش، محمد بن راشد برای این که رقیب او «محمد بن‌زاید»، ولیعهد ابوظبی مبادا از این قضیه سوء استفاده و از زن او و شاه اردن باج‌خواهی کند، زمینه را برای فرار هیا فراهم کرده است. این سحنان در حالی است که گذشت زمان نشان داد هیا در انگلیس و نه آلمان به سر می برد و اهداف خانوادگی گزینه ای محتمل تر بوده است.
زنان و پارادوکس در عملکرد علنی و مخفی حاکمان امارات
برخورد با زنان در امارات متحده عربی یا عربستان سعودی دچار دوگانگی و تضاد بزرگی در وجه عمومی و خصوصی سیاست این کشورهاست. 19 اکتبر 2017 شیخ محمد بن راشد آل‌مکتوم، حاکم دبی و رئیس‌ هیئت وزرای دولت امارات در صفحه توئیتر خود اعلام کرد: کابینه این کشور تغییر کرده و جمعیت زنان حاظر در دولت به 9 وزیر زن رسیده است. اما در مقابل نمایش این وجهه بیرونی که برای حضور زنان در دولت اهمیت قائل شده اند، آن ها در جایگاه خانوادگی و درونی امارات دارای محدودیت های بسیاری هستند. «هیا» ، نخستین زنی نیست که حاکم دبی را ترک می‌کند. در آگوست سال ۲۰۰۰ یکی از دختران مکتوم به نام «شمسه آل مکتوم» دست به فرار زد که چند هفته بعد در کمبریج ربوده شد و گفته می‌شود که روز بعد از ربوده شدن به دبی برگردانده شده است. او هشت سال در دبی زندانی بود. لطیفه دختر دیگر حاکم دبی است که در ماه مارس سال گذشته قصد فرار داشت و هفت سال تمام برای آن نقشه کشیده بود. هرچند این فرار هم بی‌نتیجه بود و لطیفه آل مکتوم را گارد ساحلی هند در حالی که او قصد داشت با کمک یک تاجر فرانسوی – آمریکایی فرار کند، دستگیر کرد.
این ها تنها گزارش هایی بود که طی روزهای گذشته افشا شده است. کسی نمی داند که روزهای آینده چه اسرار پنهانی از این واقعه فاش می شود و چه اسرار مگویی میان گزارشگران گوش به گوش می پیچد. ماجرای هیا هنوز ابعاد کشف نشده ای دارد.