در جلسه هجدهم دور سوم رسیدگی به پرونده بانک سرمایه مطرح شد پرداخت ۱۰ میلیارد تومان رشوه به رئیس دفتر رئیس ادوار مجلس

نماینده دادستان تهران در هجدهمین جلسه از دور سوم رسیدگی به پرونده بانک سرمایه‌ گفت: متهم ضیایی اعلام کرده مبلغ ١٠ میلیارد و ٧٠٠ میلیون تومان به آقای درویش نوری رئیس دفتر یکی از روسای ادوار مجلس که از محل رشوه بوده است پرداخت کرده، بنابراین باید هر‌چه سریع‌تر‌ این پول برگردانده شود.
به گزارش ایسنا، در ابتدای هجدهمین جلسه از رسیدگی به پرونده بانک سرمایه قاضی مسعودی مقام ضمن تفهیم مفاد مواد ۱۹۳ و ۱۹۴ قانون آیین دادرسی کیفری اظهار کرد: در جلسه گذشته متهم یاسر ضیایی مطالبی را بیان و نماینده دادستان در راستای این مطالب‌ اظهاراتی را مطرح کردند.
نماینده سازمان بازرسی کل کشور گفت: آقای ضیایی جلسه گذشته در‌خصوص جدول کیفرخواست مطالبی را بیان کردند که نیاز به توضیح دارد. اولین مطلب ایشان در رابطه با انکار مبلغ ۱۳۰ میلیارد به شرکت جاوید گشت هیرمند بود که ایشان مدعی هستند در ۶۰ میلیارد آن نقش داشتند و ۷۰ میلیارد دیگر در زمان هیئت مدیره دیگری بوده است. اما منشاء این ۱۳۰ میلیارد به مصوبات هیئت مدیره باز می‌گردد.
وی افزود: شرکت جاوید گشت هیرمند ۳ بار به بانک سرمایه درخواست اخذ تسهیلات می‌دهد و هر سه بار این درخواست‌ها رد می‌شود تا اینکه در سال ۹۴ این شرکت به آقای ضیایی نامه می‌زند و ۲ روز قبل از نامه زدن ۲۰۰ میلیون به حساب توللی واریز می‌شود. در پاراف‌های نامه قید فوریت جهت طرح در هیئت مدیره قید می‌شود و مصوبه هیئت مدیره در پاراف برای سپرده‌گذاری و پرداخت تسهیلات انجام می‌شود. ما منشاء این ۱۳۰ میلیارد را اینجا می‌دانیم.


نماینده سازمان بازرسی کل کشور بیان کرد: در کیفرخواست ایشان مبلغ ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تحصیل مال نامشروع ذکر شده است. ایشان ۲ میلیارد چک در وجه حامل صادر کرده است. ۱ میلیارد هم در وجه توللی بوده. همچنین ۲ چک به مبلغ‌های ۲۰۰ و ۸۰۰ میلیون بوده است. شگرد آقای ضیایی خرج چک در وجه بوده است و پول را در حساب نگه نمی‌داشتند. آقای ضیایی مطرح کردند که مراودات‌شان با آقای هدایتی خیلی بیشتر است. مدارک‌شان را به ما برسانند.
نماینده سازمان بازرسی کل کشور عنوان کرد: در بانک سرمایه دو نوع فساد رخ داد؛ یکی فساد ساده بوده که تسهیلات می‌گرفتند و حق دلالی پرداخت می‌کردند و دیگری فساد سازمان یافته بوده که در‌خصوص ضمانت‌نامه فروش رخ داده است. آقای ضیایی در این فساد سازمان یافته از ابتدا تا روز آخر که از بانک خارج می‌شود نقش داشته است. ضیایی یک چک دو میلیارد تومانی به نام خود می‌کشد و به نفت پاسارگاد واریز می‌کند و وقتی ما پیگیری کردیم نفت پاسارگاد گفت که این پول بابت تسویه قیر پرداخت شده است.
در ادامه نماینده دادستان گفت: متهم ضیایی اعلام کرده مبلغ ١٠ میلیارد و ٧٠٠ میلیون تومان به آقای درویش نوری رئیس دفتر یکی از روسای ادوار مجلس که از محل رشوه بوده است پرداخت کرده، بنابراین باید هر‌چه سریع‌تر‌ این پول برگردانده شود.
در این لحظه قاضی مسعودی مقام از ضیایی خواست تا در جایگاه قرار بگیرد و از خود دفاع کند.
متهم ضیایی گفت: من در تاریخ ۱۶ اردیبهشت ماه سال ۹۳ که وارد صندوق فرهنگیان شدم مدلل به بانک سرمایه بدهکار بود. سال ۹۲ هم در تاریخ ۲۰ اسفند ماه غندالی ۴۹ درصد حساب را با بخشایش تسویه کرد.
قاضی مسعودی مقام گفت: واریزهایی که گفته‌اید از طریق تحصیل مال نامشروع بوده، منشاء آن مجرمانه است و این مبالغ باید به نفع دولت باشد. وی افزود: این ۱۰ میلیارد و ۷۰۰ میلیون از کجا تامین شد و به چه کسی دادید؟
ضیایی گفت: به امثال هدایتی پرداخت شده است و چک در وجه آقای درویش نوری رئیس دفتر یکی از روسای مجلس بوده است.
سایر اخبار این روزنامه
«ابتکار» از سختگیری بی‌سابقه درخصوص یک تئاتر گزارش می‌دهد خاموشی «عاشقانه‌های خیابان» در ابهام علیرضا صدقی در مدار مخالفت با منافع ملی «ابتکار» در هفته مالیات، نقش این ابزار در اقتصاد کشور را بررسی می‌کند مالیات راهی برای توسعه پایدار اقتصادی بزرگ‌ترین افتخار تاریخ والیبال ایران رقم می‌خورد؟ دوباره هیجان توپ و تور «‌ابتکار» از سفر مشاور ارشد رئیس‌جمهوری فرانسه به تهران پیش از نشست 24 تیرماه گزارش می‌دهد مقابله صدا و سیما با دولت ادامه دارد مهر 98 آیا مدارس نوساز را به خود خواهد دید؟ بازگشت مدارس دهه شصتی به تهران در جلسه هیئت دولت روحانی: توقیف نفتکش ایرانی توسط انگلیس بسیار سخیف و غلط بود ظریف در جمع خبرنگاران: جلسه شورای حکام موضوعیتی در حوزه برجام ندارد رئیس قوه قضائیه: مردم باید روند تغییر را احساس کنند در جلسه هجدهم دور سوم رسیدگی به پرونده بانک سرمایه مطرح شد پرداخت ۱۰ میلیارد تومان رشوه به رئیس دفتر رئیس ادوار مجلس