یک تحلیلگر انگلیسی: تنش با ایران، دامن رژیم‌های مستبد منطقه را می‌گیرد

«رودنی شکسپیر» تحلیل گر مسائل سیاسی هشدار داد که تنش آمریکا با ایران دامن رژیم‌های مستبد و بی‌ثبات آمریکا و اسرائیل را در منطقه می‌گیرد.
شکسپیر در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایرنا، افزایش تنش‌ها در منطقه خلیج فارس را رویکردی عمدی خواند که ازسوی رژیم صهیونیستی، عربستان و آمریکا سازماندهی می‌شود. او گفت: اسراییل می‌خواهد ایران را نابود کند چون تهران مخالف توسعه طلبی‌های تل‌آویو در منطقه است. عربستان هم با دولت‌های مستقل منطقه از جمله ایران و یمن مخالف است. آمریکا هم یک قدرت زورگو و گستاخ است که از هر کشوری که می‌خواهد مستقل باشد، متنفّر است.
این تحلیل گر مسائل سیاسی افزود: متاسفانه یک کشور چهارم به نام انگلیس هم هست که ساده‌لوحانه تصور می‌کند منافعش از طریق دنباله روی از فرد احمقی چون دونالد ترامپ تامین می‌شود. در این میان فرانسه و آلمان هم به دلیل رفتار بزدلانه انگلیس می‌ترسند از خود شجاعت نشان دهند.
آمریکا پس از خروج از برجام و در ادامه فشار حداکثری برای کشاندن ایران پای میز مذاکره دست به جنگ روانی تازه‌ای زده است. دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به‌رغم توسل به اقدامات تحریک‌آمیز مختلف مانند قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های تروریستی، ارعاب مشتری‌های نفتی ایران، ارسال چندین بمب‌افکن و ناو به منطقه در رسیدن به اهدافش در قبال ایران ناکام مانده است.او به هر لحنی برای مجاب کردن تهران به مذاکره با دولت او متوسل شده است، اما با اراده محکم ایران مواجه شده است.


شکسپیر معتقد است که آمریکا به عمد از توافق برجام خارج شد تا ایران را پای میز مذاکره کشانده و قوای نظامی‌اش را تسلیم کند.وی با یادآوری این نکته که ایران در 200 سال گذشته به هیچ کشوری حمله نکرده افزود: اما سایر کشورها در این مدت رویکرد خصمانه‌ای را علیه ایران دنبال کرده و اینکه آمریکا می‌خواهد درباره برنامه موشکی ایران مذاکره کند راه ساده‌ای برای این است که از ایران بخواهد خود را تسلیم کند.
این تحلیل گر مسائل سیاسی از اینکه ایران از توانمندی دفاعی و مردم آن از شجاعت بالایی برخوردار هستند ابراز خرسندی کرد.شکسپیر درباره توقیف نفتکش گریس یک هم اظهار داشت که انگلیس به دستور آمریکا دست به چنین اقدامی زده است. او توضیح داد: درحال حاضر دو رقیب برای تصاحب سمت نخست وزیری (بوریس جانسون و جرمی هانت)، مصمم هستند نشان دهند که انگلیس سگ آمریکاست.
نیروی دریایی انگلیس هفته پیش در اقدامی خلاف حقوق بین‌الملل، نفتکش گریس یک حامل نفت ایران را به ادعای نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه، در تنگه جبل الطارق توقیف کرد.
این کشور به تازگی به بهانه نگرانی از اقدام تلافی جویانه ایران در رفت و آمد کشتی‌های تجاری تجاری‌اش در تنگه هرمز دست به اقدامات تحریک آمیز زده و ناوهای جنگی‌اش را در خلیج فارس مستقر کرده است.
وزارت حمل و نقل انگلیس سطح هشدار امنیتی را برای کشتی‌هایی که با پرچم انگلیس از تنگه هرمز عبور می‌کنند، افزایش داده و «جرمی هانت» وزیر امور خارجه انگلیس نسبت به تحولات منطقه ابراز نگرانی است. وی تصریح کرده است که این کشور با دقت اوضاع را زیر نظر دارد.
شکسپیر رفتار انگلیس را چاپلوسی این کشور برای آمریکا می‌داند. او گفت: انگلیس تصور می‌کند که برای جبران خسارت‌های اقتصادی برگزیت باید توافق تجاری بزرگی را با آمریکا امضا کند و از این روی چاپلوسی می‌کند. اما برون داد برگزیت هرچه باشد، ترامپ انگلیس را زیر پاهای خود له خواهد کرد و اعتماد به او کاری احمقانه است.
این تحلیل گر انگلیسی درباره اقدام ایران برای کاهش تعداتش در برجام هم گفت: ایران چاره‌ای نداشت تا براساس بندهای 26 و 36 برجام دست به چنین کاری بزند.او گفت: شما یا بایستی مقابل آمریکا بایستید یا له شوید. شکسپیر از اینکه ایران بر خلاف انگلیس مقابل زورگویی‌های آمریکا ایستادگی می‌کند ابراز خرسندی کرد.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس کل بانک مرکزی: نرخ ارز آزاد به نیمایی نزدیک شد اذعان رسانه‌های آمریکایی و غربی به شکست سیاست‌های ترامپ بر ضد ایران نگرانی فرانسه، انگلیس و آلمان در باره خطر فروپاشی برجام سخنگوی دولت: هدف اصلاح ساختار بودجه بهبود معیشت مردم است وزارت اطلاعات: دو باند کلان مواد مخدر در ایرانشهر منهدم شدند مسکو: به‌زودی اس- 400 در کشورهای دیگر منطقه هم رویت می‌شود دو واحد بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان با حضور رئیس‌جمهور افتتاح شد یادداشت لو رفته سفیر انگلیس در آمریکا ترامپ از لج اوباما از برجام خارج شد یک تحلیلگر انگلیسی: تنش با ایران، دامن رژیم‌های مستبد منطقه را می‌گیرد نگذارید این خواب آشفته تعبیر شود در جلسه هیات دولت تصویب شد؛ اختصاص 30 هزار میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت برای بازسازی زیرساخت‌های آسیب دیده از سیل شاخص بورس همچنان بر مدار صعود گفتگوی تلفنی ظریف با وزیر امورخارجه نروژ ماه گرفتگی جزئی در اولین ساعات روز چهارشنبه در ایران