هرهفته به‌30 روستا آبرسانی شد

عطیه لباف
خبرنگار
توسعه زیرساخت‌هایی نظیر آب، برق و گاز اگرچه وظیفه تمام دولت‌هاست اما کارنامه هر کدام بسته به میزان منابع مالی موجود و نوع مدیریتی که انتخاب می‌کنند، متفاوت است. در دولت تدبیر و امید رویکرد مدیریت مصرف در کنار توسعه زیرساخت‌های روستایی در اولویت قرار داشته و دارد. برای مثال، ظرفیت نیروگاهی 6 سال اخیر جهش قابل ملاحظه‌ای نداشته اما در برق رسانی خوب عمل شده است. اسدالله قره خانی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی دراین باره می‌گوید: «دولت یازدهم و دوازدهم با توجه به منابع مالی موجود معدل خوبی در تأمین بسیاری از زیرساخت‌ها داشته‌اند. اما در برخی موفق‌تر بوده‌اند و در بعضی از بخش‌ها ضعیف‌تر عمل کرده‌اند.» وی در گفت و گو با خبرنگار ما توضیح می‌دهد: «موفق ترین کارنامه دولت مربوط به بخش تولید و توزیع گاز طبیعی است. به طوری که هر روز به یک روستا و یک صنعت گازرسانی می‌شود.»
قره خانی ادامه می‌دهد: «معدل دولت یازدهم و دوازدهم در تولید و استخراج گاز از پارس جنوبی، پالایش و فرآورش آن، ایجاد خطوط انتقال و ایستگاه‌های تقویت فشار و همین طور توزیع آن بالاتر از تمام دولت‌های بعد از انقلاب اسلامی بوده است و به طور کلی در این بخش نه تنها دولت، بلکه نظام عالی عمل کرده است.»


به اعتقاد این نماینده مجلس، کارهای صورت گرفته در زمینه آبرسانی نیز به نسبت خوب بوده است اما در مورد تولید و توزیع برق باید اهتمام بیشتری شود. قره خوانی می‌گوید: «در ایجاد خطوط انتقال و شبکه‌های توزیع برق می‌توان به وزارت نیرو نمره قبولی داد اما از ساخت نیروگاه‌ها و افزایش راندمان نباید غافل شد. اگرچه اولویت در این دولت مدیریت مصرف است.»
آبرسانی به 10 هزار روستا
در 6 سال گذشته به 10158 روستا آبرسانی شده است که جمعیتی بالغ بر 6.7 میلیون تن را شامل می‌شود. این آمار نشان می‌دهد که در دولت تدبیر و امید در هر هفته به بیش از 30 روستا آبرسانی شده است. طی سال‌های 1398 تا 1400 هم قرار است که سالانه 1500 روستای دیگر از آب شرب پایدار بهره مند شوند که جهش بزرگی در سال‌های بعد از انقلاب محسوب می‌شود. اما در بخش ایجاد تصفیه خانه‌ها، آمارهای وزارت نیرو نشان می‌دهد که تصفیه‌خانه فاضلاب اسفراین 224 امین تصفیه‌خانه فاضلاب کشور و 56 امین در دولت تدبیر و امید است.
در این دولت هر 45 روز یک تصفیه خانه افتتاح شده است و تا پایان سال جاری هرماه بیش از 5 تصفیه خانه دیگر گشایش خواهد یافت. مجموعاً 30 تصفیه‌خانه فاضلاب و 12 تصفیه‌خانه آب افتتاح می‌شود.
230 هزارمیلیارد تومان سرمایه گذاری
با توجه به اقتصاد ضعیف صنعت برق و نیاز بالای توسعه این صنعت به منابع مالی، سیاستی که در این دولت پیش گرفته شده، سیاست مدیریت تقاضاست. بطوری که  سالانه 5هزار مگاوات ظرفیت جدید باید وارد مدار شود اما این رقم در سالهای گذشته حدود نصف بوده است. بااین حال  آمارهای وزارت نیرو نشان می‌دهد که حدود 230 هزارمیلیارد تومان در دولت یازدهم و دوازدهم براساس نرخ ارز جاری در این صنعت سرمایه گذاری (دولتی و خصوصی) شده است. درحال حاضر بیش از 95 درصد تجهیزات نیروگاهی، انتقال و توزیع برق در داخل کشور ساخته می‌شوند.