یک دهه شصتی در شورای نگهبان

در جریان انتخاب سه عضو جدید حقوقدان های شورای نگهبان، نمایندگان مجلس یک دهه شصتی را وارد این شورا کردند تا ترکیب اعضای حقوقدان این شورا تغییر کند. دو روز پیش نیز رهبر معظم انقلاب در احکام جداگانه ای عضویت آیات یزدی و آملی لاریجانی در فقهای شورای نگهبان را تمدید و به جای مرحوم آیت ا... مومن، حجت الاسلام و المسلمین اعرافی را به این سمت منصوب کردند. روز گذشته با رای نمایندگان ، محمد دهقان (نماینده مردم طرقبه و چناران در مجلس)، محمد طحانی نظیف و محمدحسین صادقی مقدم  به ترتیب با 230، 156 و 181 رای از مجموع 254 رای ماخوذه به مدت شش سال عضو حقوقدان های شورای نگهبان شدند. شورای نگهبان شش حقوقدان و شش فقیه دارد. براساس قانون اساسی فقها توسط رهبر انقلاب منصوب می شوند و حقوقدان ها از بین نامزدهایی که رئیس قوه قضاییه به مجلس معرفی می کند با رای نمایندگان به مدت شش سال وارد این شورا می شوند؛ به نحوی که هر سه سال، سه نفر توسط نمایندگان مجلس انتخاب می شوند. به گزارش خراسان و خبرآنلاین اعضای جدید جایگزین نجات‌ا... ابراهیمیان، محسن اسماعیلی و سام سوادکوهی شدند.اولین انتخاب بهارستانی ها همکارشان بود و بیشترین رای دیروز را به محمد دهقان نماینده طرقبه و نایب رئیس فراکسیون اصولگرایان دادند. رایی که نشان می‌دهد دهقان توانسته رای تعداد زیادی از اصلاح طلبان مجلس را نیز کسب کند که در نوع خود جالب توجه بود. طبق اظهار مسعود پزشکیان که در غیاب لاریجانی ریاست جلسه را برعهده داشت «رای اعتماد مجلس به آقای دهقان به منزله قبول استعفای وی از نمایندگی» است. براین اساس از وی که سابقه چهار دوره نمایندگی مجلس از حوزه انتخابیه طرقبه و شاندیز را در کارنامه خود دارد تقدیر و تشکر به عمل آورد. 
همکار دور لاریجانی، با سمت جدید به شورای نگهبان رفت
از سوی دیگر محمدحسین صادقی مقدم از دیگر نامزدهایی بود که توانست از سد بهارستان عبور کند و به ساختمان شورای نگهبان برسد. شخصی که به نوشته خبرآنلاین هم ۱۱ سال با علی لاریجانی کار کرده و هم از مشاوران آیت‌ا...جنتی است.
مانور بر دهه شصتی بودن به ثمر نشست
 محمد طحانی نظیف نفر سومی بود که توانست نظر مثبت نمایندگان مجلس را به خود جلب کند. خبرآنلاین دراین باره نوشت: «اگر قرار باشد در این جلسه یک رمز موفقیت برای طحان نظیف در نظر بگیریم آن هم مانور او بر دهه شصتی بودنش است. طحان نظیف با اشاره به جلسه رای اعتماد به وزیران و اعتماد نمایندگان به آذری جهرمی تلاش کرد برای خود هم رایی دست و پا کند. این حربه او به خوبی جواب داد و با ۱۵۶ رای راهی ساختمان شورای نگهبان شد.» البته آیت ا... رئیسی رئیس دستگاه قضا دو نفر دیگر را نیز به مجلس معرفی کرده بود اما علی غلامی یکی از نامزدهای معرفی شده پیش از رای گیری انصراف داد و مرتضوی بریجانی هم رای اعتماد نمایندگان را کسب نکرد.