رئیس قوه قضائیه: ماموریتم در گام دوم انقلاب اجرای عدالت و مبارزه با فساد است

رئیس قوه قضائیه گفت: در دوران ۴۰ ساله بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اقدامات زیادی انجام گرفته، گام‌های بسیاری برداشته شده و تلاش بسیاری صورت گرفته اما امروز بعد از ۴۰ سال با نگاهی به آنچه انجام شده و نگاه به اهداف، می‌بینیم که وضع موجود با وضع مطلوب متفاوت است.
به گزارش ایسنا، حجت‏الاسلام سیدابراهیم رئیسی در دیدار با ائمه جمعه سراسر کشور که پیش از ظهر دیروز (چهارشنبه) برگزار شد با اشاره به موضوع گام دوم انقلاب اظهار کرد: ماموریت بنده در گام دوم انقلاب اجرای عدالت و مبارزه با فساد است.
وی افزود: یکی از موضوعات منشور هفت‌گانه مقام معظم رهبری موضوع عدالت است. در مفاهیم دینی ما بعد از توحید شاید هیچ مفهومی فراگیرتر و گسترده‌تر از عدالت نباشد. رئیس دستگاه قضا خاطرنشان کرد: عدالت در همه حوزه‌ها مانند عدالت و خلقت، عدالت و بعثت، عدالت و معاد، عدالت اقتقادی، اجتماعی، قضایی و… مفهوم گسترده داشته و در مفاهیم دینی ما نیز اینگونه است. لکن سخن ما در عدالت به معنی عدالت ثبوتی است و بحث و نظر نیست.
وی افزود: سخن در اجرای عدالت و عدالت اثباتی است و اینجاست که باید گفت به برکت نام امیرالمومنین آثار گرانبهایی در این باب داریم.


رئیسی با بیان اینکه سخن در باب عدالت اجرایی است، اظهار کرد: در راس عدالت اجرایی امام عادل است که اگر جامعه بخواهد این را حس کند اقتضائات خاص خودش را دارد که اگر جامعه بخواهد شیرینی آن را حس کند باید قانونگذار عادل و اجرای عادل وجود داشته باشد.
همه جامعه باید شیرینی عدالت را لمس کنند
وی افزود: همه در نظام ایفای نقش می‌کنند و همه جامعه باید شیرینی عدالت را لمس کنند.
رئیسی در ادامه اظهار کرد: همه کسانی که در جای جای حکومت و نظام ایفای نقش می‌کنند باید از ملکه عدالت بهره‏مند شوند والا جامعه مزه شیرین عدالت را نخواهد چشید ولو اینکه امام مسلمین در باب هدایت جامعه سخن بگوید و امر کند ولی اگر یک مجری، قاضی و خدمتگذاری در گوشه‌ای آنطور که باید عمل نکند، در همان حوزه مشکلات جدی ایجاد می‌شود.
رئیس دستگاه قضا اظهار کرد: اگر بر اساس قانون بخواهیم ملاکی را برای اجرای عدالت تعریف کنیم که در میدان اجرا بخواهد عمل کند، ملاک دیگری فعلاً در دست نداریم و بهترین معیار برای اجرای عدالت این است که فعلاً بر اجرای قانون توافق کنیم.
وی افزود: به هر میزان که عدالت در جامعه نقض شده اگر بخواهیم ملاک و شاخصی پیدا کنیم باید بگوییم بی‌قانونی عمل شده است.
هیچ‏کس حق ندارد اجرای قانون را تعطیل کند
رئیسی گفت: هیچ‏کس در جامعه اجازه ندارد که اجرای قانون را تعطیل کند و اجرای عدالت مخدوش شود.
وی خاطرنشان کرد: در ۴۰ ساله بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اقدامات زیادی انجام گرفته، گام‌های بسیاری برداشته شده و تلاش بسیاری صورت گرفته اما امروز بعد از ۴۰ سال با نگاهی به آنچه انجام شده و نگاه به اهداف، می‌بینیم که وضع موجود با وضع مطلوب متفاوت است.
رئیس قوه قضاییه اظهار کرد: آرمان‌های بلندی که باید پیش‏روی همه مسئولان باشد کاملاً در گام دوم تبیین شده است. باید در مجموعه نظام باید نگاه کنیم چه انجام شده و چه باید انجام شود.
وی افزود: زیبنده نظام اسلامی اجرای عدالت در همه زمینه‌هاست و آنچه زیبنده نیست فساد خرد یا کلان است. طبیعتاً بخش‌های مختلفی باید با هم کار کنند و برخی اقدامات مانند منافذ فساد تقدم دارد و طبیعتاً بخش‌های مختلف باید با هم کار کنند.
هر بستر فسادزا را باید از بین برد
رئیسی در ادامه گفت: بستن منافذ فساد در قانونگذاری وظیفه قوه مقننه است. مثل اصلاح بسترهای فساد که وظیفه قوه مجریه است. هر بستر فسادزا را باید از بین برد.
وی یادآور شد: سال ۷۳ و ۷۴ به عنوان مسئول بازرسی کل کشور توفیق داشتم و در آن زمان پرونده ۱۲۳ میلیارد مطرح بود و دادگاه برخورد کرد، و چندی بعد پرونده دیگری مطرح شد و مبلغ چند برابر این بود و متهمان آن فرق می‌کرد، همین‌طور پرونده‌های مختلف بود که اخیراً هم پرونده ۳ هزار میلیاردی مطرح شد و بعد هم موارد دیگری که در افواه و روزنامه‌ها مطرح شد. مبالغ و متهمان متفاوت بود اما جنس تمام این پرونده‌ها معلوم است که از یک منفذ است و خسارت بسیار می‌دهیم. اگر نظام پولی و مالی و بانکی اصلاح نشود هر روز شاهد تولید یک پرونده خواهیم بود.
رئیس قوه قضائیه گفت: باید نظام بانکی، پولی، واردات و صادرات و مالیاتی اصلاح شود که این موضوع همواره در برنامه‌های توسعه‌ای اول تا ششم تاکید شده است. و همچنین در همه برنامه‌ها تاکید شده که دولت باید از تصدی‏گری اقتصادی دست بردارد.
رئیسی با بیان اینکه راه اصلاح اقتصادی ما این است که دولت باید ناظر باشد نه متصدی، گفت: بیش از ۸۰ درصد اقتصاد ما قبل از خصوصی‏سازی و در حال حاضر هم به همین میزان اقتصاد دولتی است. باید خصوصی‏سازی انجام شود. در هر شش برنامه توسعه‌ای بر کاهش تصدی‏گری دولت و افزایش نظارت دولت تاکید شده است. این امر بسیار ضروری است و حتماً هم باید انجام گیرد تا یکی از زمینه‌های فساد از بین برود.
رئیس قوه قضائیه گفت: طبیعتاً باید هم در حوزه نظارت و حوزه قضاوت برخوردی عبرت‏آموز با مفسدان اقتصادی داشت.
رئیس دستگاه قضا در خصوص گام‌های ضروری برای اجرای عدالت در جامعه اظهار کرد: اولین گام که بسیار اهمیت دارد این است که معنویت، اخلاق، توجه به خدا و توجه به اجرای قانون در جامعه و میان همه آحاد و به‏ویژه مدیران باید افزایش یابد که در این حوزه نقش بزرگان، نخبگان و ائمه جمعه نقش برجسته‌ای است.
وی تاکید کرد: در نظام مدیریتی امروز می‌گویند که کارآمدترین نظام کنترلی، خودکنترلی است که فرد خود را در همه جا در محضر خدا ببیند.
رئیس قوه قضائیه خطاب به ائمه جمعه، گفت: نقش شما نقش مهم و سازنده‌ای در احساس مسئولیت در جامعه است و اصل مهم در این مورد امر به معروف و نهی از منکر است.
رئیسی گفت: ما در قوه قضائیه اعلام کردیم که حتماً از آمران به معروف و ناهیان از منکر حمایت خواهیم کرد.
گزارشگران فساد مورد تشویق قرار گیرند
وی با تاکید بر اینکه گزارشگران فساد باید مورد تشویق قرار گیرند، گفت: کسی که گزارش می‌دهد که در سازمان، بخش و یا اداره‌ای فساد انجام می‌شود باید به عنوان انسان دارای حس مسئولیت مورد تشویق قرار گیرد و ما به همکاران‏مان در دستگاه قضایی هم تاکید کرده‌ایم که گزارشگران فساد باید مورد تشویق قرار گیرند. این مطلب باید مورد تاکید ائمه جمعه در سراسر کشور نیز باشد.
رئیس قوه قضائیه اظهار کرد: مسئله دیگری که می‌تواند در اجرای عدالت نقش داشته باشد سازمان‌هایی است که نظارت در آنها نهادینه شده است. هم در قوه مقننه، قوه قضائیه و مجریه هیچ مدیری را ما در کشور نمی‌شناسیم الا اینکه وظیفه نظارت را انجام دهد. یکی از وظایف مهم مدیران نظارت علی‏الدوام در مجموعه است که لغزشی در مجموعه اتفاق نیفتد.
وی افزود: آخرین راه این است که اگر همه این سازوکارها موثر نشد، بالطبع موضوع به دستگاه قضایی مطرح شده و باید به صورت صریح و دقیق و با صدور حکم مناسب مردم احساس امنیت کنند.
رئیس قوه قضائیه گفت: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری و آنچه در گام دوم فرمودند همه تلاش‏مان این است که زمان دادرسی را کوتاه کنیم و بر اتقان احکام صادره تاکید داریم و به دنبال این هستیم که نظام دادرسی را اصلاح کرده و ارتقا ببخشیم و به نقطه‌ای برسیم که مقام معظم رهبری فرمودند دستگاه قضایی باید ملجا و پناهگاه مردم شود.
رئیسی در خصوص موضوع امیدآفرینی در مردم اظهار کرد: این مسئله بسیار مهم است و من در این چند ماهه تلاش کردم که در خصوص ارتباطاتی که باید دستگاه قضایی با بزرگان، نخبگان و عموم مردم برقرار کند گام برداریم و تلاش کنیم. دستگاه قضایی جایگاهی انقلابی، مردمی، کارآمد و ضد فساد باشد.
وی خطاب به ائمه جمعه افزود: هدایت شما بزرگان در این مسئله بسیار مهم است.
رئیس قوه قضائیه در ارتباط با موضوع پیشگیری از وقوع جرم خطاب به ائمه جمعه اظهار کرد: نقش شما بزرگان را در این خصوص بسیار برجسته دانسته و آن را از ابتدای تشکیل یک خانواده موثر می‌دانیم و تربیت از زمینه‌های پیشگیری از وقوع جرم.
تشکیل شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم با حضور سه قوه
رئیسی در خصوص پیشگیری از وقوع جرم گفت: اولین شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم را با حضور سه قوه تشکیل دادیم و بعد از این نیز تداوم خواهد یافت. هیچ مدیر، اداره و سازمانی را در کشور نمی‌شناسم جز اینکه وظیفه پیشگیری از وقوع جرم را انجام دهد. دستگاه‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی و همگان وظیفه دارند ناهنجاری‌ها را در جامعه کاهش دهند و هنجارهای اجتماعی را افزایش دهند. ما به دنبال آن هستیم که از کمک و همکاری همه دستگاه‌ها در کشور استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه این میزان جرم زیبنده جامعه پاک و شهدای عالیقدر ما نیست، گفت: حتماً باید در جهت جرم و پرونده در کشور تلاش جدی صورت گیرد و همه بخش‌ها در این خصوص باید فعال باشند.
سایر اخبار این روزنامه
محمدعلی نجفی در جلسه دوم رسیدگی به پرونده قتل میترا استاد: قتل عمد را قبول ندارم محمدرضا ستاری به دموکرات‏ها دل نبندیم «ابتکار» دلایل کاهش نرخ ارز در روزهای اخیر را بررسی می‌کند عقب‌نشینی لرزان دلار ایران ادعای مایک پمپئو در‌خصوص آمادگی تهران برای مذاکرات موشکی را تکذیب کرد ماجرای بازی رسانه‌ای آمریکا با تحریم و مذاکره «ابتکار» ماجرای کشمکش بر سر جشنواره «موسیقی کلاسیک ایرانی» را مرور می‌کند ماراتن جوابیه‌های بی‌نتیجه «ابتکار» از عوامل تاثیرگذار بر رای‌دهندگان خاموش در انتخابات و فضای سیاسی کشور گزارش می‌دهد گشت‌وگذاری در بهشت زهرا به مناسبت چهل و نهمین سالگرد افتتاح بزرگ‌ترین قبرستان تهران ارقام ویژه‌ای را برای افزایش سرمایه بخش صنعت در نظر گرفته‌ایم با رای اعضای مجمع علیرضا دبیر رئیس فدراسیون کشتی شد لاریجانی مطرح کرد تشریح مکانیزم مجلس برای حمایت از رونق تولید رئیس قوه قضائیه: ماموریتم در گام دوم انقلاب اجرای عدالت و مبارزه با فساد است