شکست پروژه 10‌میلیون دلاری فدراسیون فوتبال

شهروند| آیا می‌دانید پروژه 10‌میلیون دلاری مدیران فدراسیون فوتبال برای دریافت کمک از بانک مرکزی و دولت با شکست روبه‌رو شده است؟ مهدی تاج در تاریخ نوزدهم خرداد در حاشیه کنفرانس خبری خود صحبت‌هایی علیه دولت انجام داد و تأکید کرد که دولت باید دست از سر فوتبال بردارد. نفر اول فوتبال ایران با انتقاد شدید از دولت تأکید کرده بود که عملکرد فدراسیون فوتبال از بسیاری از ارگان‌های دولتی بهتر بوده است. حالا حسابش را بکنید که 34 روز بعد از این حملات آتشین تاج به دولت، این مدیر در تاریخ 24 تیر رسما خبر درخواست دریافت 10‌میلیون دلار پول به‌ عنوان قرض از بانک مرکزی را به جامعه فوتبال داد. رئیس فدراسیون به‌صراحت اعلام کرد که با توجه به این‌که به خاطر تحریم‌ها امکان دریافت 8.5‌میلیون دلار مطالبات از فیفا را ندارند،‌ از بانک مرکزی خواسته‌اند به خاطر شرایط سخت اقتصادی فوتبال ایران و تیم‌های ملی به فدراسیون 10‌میلیون دلار قرض بدهند.
نکته اول درباره این درخواست پرسروصدای تاج این است که حتی اگر او به صورت رسمی خواهان دریافت چنین پول هنگفتی از بانک مرکزی شده،‌ اصول مدیریتی می‌گوید که او تحت هیچ شرایطی نباید یک ماه قبل علیه دولت آن موضعگیری تند را انجام می‌داد. ساختار فوتبال ایران دولتی است و مدیران ارشد فوتبال کشور باید تعامل خوبی با دولت و دستگاه‌های‌ دولتی داشته باشند. از طرفی دیگر باید به این نکته هم اشاره کرد که وقتی تاج به آن شکل به دولت حمله کرد و چندی پیش هم با کمک فیفا و AFC قانون بازنشستگی را به مدل دلخواه خود در فدراسیون‌ فوتبال و به روشی متفاوت با سایر فدراسیون‌های ورزشی اجرا کرد،‌ طبیعی است که مدیران دولت هم توجهی به درخواست کمک رئیس فوتبال ایران نداشته باشند.
اتفاق بسیار مهم درباره این قضیه که باید به آن اشاره کرد این است؛ مذاکره و رایزنی برای دریافت چنین پولی به هر عنوانی(وام، قرض یا ...) از سوی فوتبالی‌ها ابتدا باید به  اطلاع وزارت ورزش می‌رسید تا وزیر با توجه به حضور در کابینه و ارتباط نزدیکی که با نهاد ریاست‌جمهوری و ارگان‌های دولتی دارد، مذاکرات و پیگیری‌های قانونی را برای این درخواست رسمی انجام می‌داد تا مثبت یا منفی‌بودن جواب این درخواست فوتبالی‌ها مشخص شود. حالا حسابش را بکنید که مهدی تاج و همکارانش بدون توجه به این پروسه قانونی و اصولی در اقدامی خودجوش با نادیده‌گرفتن ساختارهای رسمی، اقدام به مذاکره با بانک مرکزی کرده‌اند. مازیار ناظمی، مدیرکل روابط عمومی وزارت ورزش، هم دو روز قبل در واکنش توییتری به این اتفاق نوشت: «در مورد درخواست 10‌میلیون دلاری فدراسیون فوتبال از دولت و وزارت ورزش، هیچ مکاتبه‌ای صورت نگرفته است. اگر درخواستی هم بیاید، ‌در روند بررسی مفصل و قانونی قرار می‌گیرد. کمک به فوتبال از بودجه ملی نیاز به تطابق قوانین و موافقت خاص دارد.»
در همین رابطه البته نباید فراموش کرد که مهدی تاج در مصاحبه خود درباره درخواست 10‌میلیون دلاری از بانک مرکزی گفته بود:   «برای پیگیری موضوع دریافت مطالبات 8.5‌میلیون دلاری از فیفا چندین نوبت به بانک مرکزی مراجعه و با مسئولان این بانک صحبت کردیم. امیدواریم همین شدت و دلواپسی‌های ما در وزارت ورزش و بانک مرکزی هم ایجاد شود تا مسأله حل شود.» با در نظر گرفتن این شرایط اما به نظر می‌رسد که مدیران فدراسیون فوتبال قصد داشتند با کمک فشار رسانه‌ای و مردمی مقدماتی را فراهم کنند که به بهانه تحریم‌ها به یک پول هنگفت برسند و از آن طرف بانک مرکزی و دولت را مقابل فیفا برای دریافت مطالبات 8.5‌میلیون دلاری قرار بدهند.


با وجود این شواهد و قراین نشان می‌دهد که این تیر تاج به سنگ خورده و این سناریو نتایج مثبتی به همراه نداشته است. اخبار غیررسمی حکایت از مخالفت رسمی با درخواست 10‌میلیون دلاری مهدی تاج دارد. برخی منابع آگاه به خبرنگار «شهروند» اطلاع دادند که مسئولان که در سال‌های اخیر کمک‌های مالی زیادی به فدراسیون داشته‌اند،‌ در این قضیه تأکید داشته‌اند که حتی یک دلار هم به فدراسیون مهدی تاج نباید داده شود؛ چه برسد به 10‌میلیون دلار آن هم در این شرایط سخت اقتصادی کشور! به این ترتیب طبیعی است که وزارت ورزش هم کمک خاصی به فدراسیون فوتبال در این پرونده با توجه به رفتارهای اخیر نداشته باشد و تاج و دوستانش فقط باید تلاش کنند راهی برای دریافت مطالبات خود از فیفا با کمک سفارت ایران در سوییس پیدا کنند.
در همین رابطه و برای بررسی وضع رایزنی فدراسیون با بانک مرکزی با ابراهیم شکوری، سرپرست دبیرکلی فدراسیون فوتبال، تماس گرفتیم و این مقام مسئول درباره درخواست پول از بانک مرکزی به «شهروند» گفت: «این قضیه خیلی حساس است و درباره مسائل مالی فقط حاج آقا (مهدی تاج) اظهارنظر می‌کند و من نمی‌توانم توضیح خاصی بدهم. هر چیزی که قبلا حاج آقا گفته همان درست است!»