مجلس نمایندگان آمریکا به استیضاح ترامپ نزدیک‌تر شد

کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا از یک دادگاه فدرال خواسته است تا دسترسی به شواهد هیات منصفه عالی در رابطه با پرونده بازرس رابرت مولر را امکان‌پذیر کند. قانونگذاران دموکرات آمریکا برای اینکه مشخص کنند آیا می‌شود استیضاح علیه دونالد ترامپ را به جریان انداخت یا خیر به این شواهد نیاز دارند.
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، وکلای دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا دادخواست خود را تقدیم دادگاه منطقه‌ای آمریکا کرده‌اند. آنها قصد دارند شواهد مرتبط با تعامل مقام‌های کمپین ترامپ با عوامل روس و تلاش‌های ادعایی ترامپ برای موظف کردن دان مک‌گان، مشاور حقوقی وقت کاخ سفید به عزل رابرت مولر، رئیس وقت شورای ویژه تحقیقات را دریافت کنند.
این اقدام مجلس نمایندگان آمریکا را یک گام به استیضاح نزدیک‌تر کرد. یکی از وکلای کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا که در کنترل جمهوری‌خواهان است، به خبرنگاران گفت: قویا مفاد استیضاح را در دست بررسی داریم... این گامی جدی است که باید اکنون برداریم.
دادخواست دیگری از این کمیته، مشاور حقوقی سابق کاخ سفید را موظف می‌کند تا پیش از تصمیم‌گیری این نهاد درباره استیضاح ترامپ در آن شهادت دهد.


شواهد هیات منصفه عالی که طبق قانون فدرال از بازرسی خارجی محافظت می‌شود، با تحقیقات 22 ماهه مولر درباره مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری 1395 و تلاش‌های ترامپ برای مانع‌تراشی در روند تحقیقات گردآوری شده است.
جرالد نادلر، رئیس کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا در کنفرانسی خبری گفت، از آنجایی که سیاست وزارت دادگتسری اجاره نمی‌دهد تا رئیس‌جمهوری درحال فعالیت تحت پیگرد قرار گیرد، مجلس نمایندگان آمریکا تنها نهادی است که قادر است ترامپ را بابت اقداماتش مسئول بداند.
نادلر با اشاره به تقدیم دادخواست به دادگاه گفت: مجلس نمایندگان آمریکا باید به تمام حقایق مرتبط دسترسی داشته باشد و استفاده از اختیاراتش از جمله توصیه به استیضاح را مورد بررسی قرار دهد.
ازسوی دیگر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا با رد اتهام "وقت‌کشی" در فرایند استیضاح دونالد ترامپ، تاکید کرد دموکرات‌ها همچنان نیاز دارند تا ادله محکمه پسندی در دست داشته باشند.
رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا در کنفرانس خبری کنگره با دفاع از موضع خودش به خبرنگاران گفت: قصد وقت‌کشی ندارم. بیایید منطقی درباره این قضیه صحبت کنیم.
دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا که حامی تحقیقات استیضاح هستند، اذعان دارند شهادت بازرس رابرت مولر، رئیس سابق شورای ویژه تحقیقات تاییدی بر جنبه‌های این گزارش درباره مداخله انتخاباتی روسیه و تلاش‌های ترامپ برای تضعیف این تحقیقات است که طبق آن، شواهد لازم برای به جریان انداختن استیضاح تامین نمی‌شود.
سایر اخبار این روزنامه
اخبار کوتاه قائم مقام وزیر صمت: کل امور بازرگانی در وزارت صمت متمرکز شد وزیر کار خبر داد حذف یارانه دهک‌های پردرآمد کلید خورد سازمان ملل: عربستان و امارات مسئول قتل صدها کودک در یمن هستند شورای ملی فلسطین: مرحله جدیدی از رویارویی با رژیم صهیونیستی در راه است هنگ‌کنگ در آشوب؛ تظاهرات ممنوعه به خشونت کشیده شد مجلس نمایندگان آمریکا به استیضاح ترامپ نزدیک‌تر شد رایزنی ظریف با وزیر خارجه عمان در تهران در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی به ریاست دکتر روحانی؛ مشکلات و چالش‌های واگذاری بنگاه‌های دولتی بررسی شد نتایج اولیه انتخابات شورایاری‌ها اعلام شد به‌مناسبت سالروز عملیات غرورآفرین مرصاد سال 1367 دیدگاه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی درباره عملیات مرصاد سازمان منافقین، پیاده نظام صدام و خیانت تاریخی علیه ملت ایران اقدام ناتمام تشکیلات خودگردان جلسه غیرعلنی مجلس امروز با حضور وزیر جهاد کشاورزی برگزار می‌شود معاون خدمات شهری شهرداری تهران: پنجمین بوستان بانوان بزودی بهره‌برداری می‌شود رئیس پلیس راهور تهران خبر داد افزایش حجم ترافیک در داخل محدوده طرح کاهش آلایندگی رئیس جمهور در جلسه شورای عالی فضای مجازی: فناوری‌های نوین ارتباطی قادرند تحرک فراوانی در خدمت به مردم، اشتغال، رونق تولید و شفافیت در بازار ایفا کنند