سقوط تعداد معاملات مسکن و توقف رشد قیمت ها در تیر ماه

آخرین گزارش بانک مرکزی از معاملات مسکن در پایتخت نشان می دهد که در اولین ماه تابستان، بازار مسکن راکد و کم معامله بوده و روند رشد قیمت ها هم متوقف شده است. طبق این آمار در تیر، چهار هزار و 790 معامله در بازار ملک تهران انجام شده است که 64.6 درصد کمتر از تیر 97 است. متوسط معاملات مسکن در تهران در چهار سال گذشته، 12 هزار و 500 معامله در ماه بوده است که رقم ثبت شده در تیر، از نصف این مقدار هم کمتر است.
در همین حال، متوسط قیمت ها نیز در تیر فقط 0.4 درصد رشد کرده است. متوسط یک مترمربع واحد مسکونی در تهران در خرداد امسال 13 میلیون و 299 هزار تومان بوده است که این رقم در تیر به 13 میلیون و 351 هزار تومان رسیده است. رشد اندک قیمت ها در تیر در حالی است که طی دو ماه اردیبهشت و خرداد، قیمت مسکن 12.5 و 5 درصد رشد را ثبت کرده بود. جهش 12.5 درصدی در اردیبهشت، بیشترین رشد ماهانه در چهار سال اخیر بود. اما بعد از آن تب و تاب بازار به مرور خوابید تا این که در ماه جاری، رشد قیمت به طور عملی متوقف شد.
مقایسه قیمت ها با ماه مشابه سال قبل نیز نشان می دهد که قیمت مسکن در پایتخت نسبت به تیر97 حدود 2 برابر (91.5 درصد رشد) شده است. گفتنی است بیشترین متوسط قیمت مربوط به منطقه یک تهران با 29.8 میلیون تومان و کمترین میزان حدود شش میلیون تومان مربوط به منطقه 18 بوده است. بیشترین معاملات به واحدهای 50 تا 60 متری اختصاص داشته است.