دکتر عراقچی با سازنده خواندن نشست کمیسیون مشترک برجام: ایران به کاهش تعهدات خود در برجام تا تامین خواسته‌هایش ادامه می‌دهد

معاون سیاسی وزیر امور خارجه در پایان نشست کمیسیون مشترک برجام با بیان اینکه ایران در این جلسه تاکید کرد به روال خود به کاهش تعهدات برجامی‌اش تا زمانی که خواسته‌های ایران تامین شود، ادامه می‌دهد، گفت: روحیه حاکم بر جلسه، روحیه خوب و سازنده‌ای بود ولی مشکلات ما، مشکلات جدی است که باید مرتفع شود.
دکتر عباس عراقچی با بیان اینکه توقیف نفتکش حامل نفت ایران در جبل طارق نقض برجام بود تاکید کرد با این حال مذاکرات در این باره نیز سازنده بوده است.
عراقچی افزود، من نمی‌توانم بگویم که ما همه چیز را حل کردیم اما می‌توانم بگویم که تعهدات زیادی در این نشست داده شد.
نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان و مدیران سیاسی وزرای خارجه ایران، گروه 1+4 و "هلگا اشمید" معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا عصر دیروز در هتل کوبورگ وین برگزار شد.


عراقچی پیش از برگزاری نشسست فوق‌العاده کمیسیون مشترک برجام در وین هم گفته بود، در طول یک ماه گذشته تحولات بسیار زیادی در حوزه برجام اتفاق افتاده که ضرورت ایجاب می‌کرد که یک دور دیگر جلسه کمیسیون مشترک را به صورت فوق‌العاده داشته باشیم.
وی افزود: در این یک ماه کاهش تعهدات ایران وارد مرحله عملیاتی شد و گزارشات آژانس در این خصوص منتشر شد، آمریکا به شورای حکام مراجعه کرد و خواست که این موضوع را در شورای حکام مطرح کند و کشورهای اروپایی موضع معقولی را در شورای حکام گرفتند و گفتند جای بررسی موضوعات برجام در شورای حکام نیست و در سازوکارهای داخل برجام است که شامل کمیسیون مشترک می‌شود و از نظر آنها موضوع باید در کمیسیون مشترک رسیدگی می‌شد.
پیش از آغاز این نشست دیدار‌های دوجانبه و چند جانبه بین کشور‌های مختلف برگزار شد.
معاون سیاسی وزیر امور خارجه با دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و نمایندگان چین و روسیه در کمیسیون مشترک برجام به صورت جداگانه دیدار کرد.
سید عباس عراقچی پیش از نشست فوق‌العاده کمیسیون مشترک برجام با «هلگا اشمید» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و دبیرکل سرویس اقدام خارجی این اتحادیه دیدار کرد. وی همچنین به صورت جداگانه با نمایندگان هیات‌های روسیه و چین دیدار کرد و به تبادل نظر پرداخت.
اتحادیه اروپا پیشتر در بیانیه‌ای با اعلام برگزاری این نشست در وین نوشت: در این نشست که به درخواست فرانسه، آلمان، بریتانیا و ایران برگزار می‌شود، مسائل گوناگون مرتبط با اجرای سند برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به برجام از جنبه‌های گوناگون بررسی خواهد شد.
این نشست در شرایطی برگزار شد که تهران در آستانه برداشتن سومین گام برجامی خود است.
یکی از مسائل نگران‌کننده برای غربی‌ها، دو اقدامی است که تهران در مسیر کاستن از تعهدات خود آن هم پس از صبر یکساله انجام داده است؛ مرحله نخست افزایش ذخایر اورانیوم غنی شده از مرز مشخص شده 300 کیلوگرم و مرحله دوم افزایش غنای اورانیوم از 3.67 به 4.5 درصد بوده است.
به گفته مقامات سازمان انرژی اتمی، در صورت عدم پایبندی طرف‌های مقابل به احتمال زیاد افزایش غنی سازی تا مرز 20 درصد و راه‌اندازی برخی سانتریفیوژها نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت.
*ریابکوف: گام‌های ایران امکان حفظ برجام را فراهم می‌کند
معاون وزیر امور خارجه روسیه هم پیش از نشست کمیسیون برجام گفت که کشورش تاکید می‌کند که گام‌های ایران برای کاهش تعهدات این کشور امکان حفظ برجام را فراهم می‌کند.
سرگئی ریابکوف مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای روسیه در گفت وگو با تاس گفت: ما درباره امکان دشوار شدن وضعیت در رابطه با اعلام قبلی گام‌های ایران گفت‌و‌گو خواهیم کرد. در سطح مالی اصرار خواهیم کرد که تدابیری که ازسوی تهران اعلام شده میدان و عرصه کافی برای مانور سیاسی و دیپلماتیک را فراهم می‌کند.
وی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد مساله نجات برجام باید در سطح وزیران امور خارجه مطرح و مورد بررسی قرار گیرد اما تروییکای اروپا شامل فرانسه، آلمان و انگلیس برای چنین دیداری آمادگی ندارند.
ریابکوف در گفت وگو با ریانووستی هم گفت که امیدوار است که وضعیت توقیف نفتکش انگلیسی توسط ایران بر گفت وگوهای نشست برجام در وین تاثیر نگذارد.
وی ادامه داد: بسیار امیدوارم که وضعیت مربوط به توقیف نفتکش و وضعیت مرتبط با تلاش آمریکا و انگلیس و برخی متحدان این کشور برای ایجاد ائتلافی به منظور تامین امنیت کشتیرانی در تنگه هرمز گفت وگوهای نشست کمیسیون مشترک برجام را تحت الشعاع قرار ندهد.
ریابکوف گفت: اگر مکانیسم اینستکس برای استفاده کشورهای ثالث و سرویس دهی به فروش نفت ایران بکار گرفته شود شانس برای نجات برجام پدید می‌آید.
وی ادامه داد: می‌خواهیم ماهیت پیام‌های مقام‌های عالی رتبه اتحادیه اروپا مبنی بر اینکه اینستکس برای کشور ثالث و نیز فروش نفت بکار گرفته خواهد شد را بدانیم.
معاون وزیر خارجه روسیه تصریح کرد که اینستکس و وضعیت پیرامون راکتور اراک موضوعات اصلی کمیسیون مشترک برجام خواهد بود.
ریابکوف همچنین پس از نشست کمیسیون مشترک برجام گفت که در این نشست از ایران خواسته شد تا گام سوم کاهش تعهدات برجامی خود را انجام ندهد.
به گزارش فارس، «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه روز یکشنبه پس از نشست کمیسیون مشترک برجام در وین گفت که در این نشست از ایران خواسته شد تا گام سوم کاهش تعهد خود به برنامه جامع اقدام مشترک را انجام ندهد.
سایر اخبار این روزنامه