رئیس‌جمهوری: ارکان کاخ سفید از مصاحبه‌های ظریف به لرزه می‌افتد

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه امروز با برخی از کشورها در حال مذاکره هستیم و آنها پیشنهاداتی ارائه کردند که متوازن نمی‌دانیم، لذا آن پیشنهادات را نپذیرفتیم، گفت: ممکن است در هفته‌های آینده به نتیجه قابل قبول دست پیدا کنیم و اگر به نتیجه‌ای نرسیم مرحله بعدی کاهش تعهدات را انجام خواهیم داد.
به گزارش خبرگزاری‌ها، حسن روحانی عصر پنجشنبه هفته گذشته در جلسه شورای اداری استان آذربایجان شرقی، با بیان اینکه مصاف سختی را پیش‌رو داریم، اما حتماً از این مصاف پیروز خارج خواهیم شد، اظهار کرد: بدون تردید با روحیه وحدت، همدلی و ایستادگی می‌توانیم مشکلات را پشت سر گذاشته و در مسیر توسعه و پیشرفت روزافزون و رفاه بیشتر مردم گام برداریم.
روحانی با اشاره به آغاز روند مذاکرات هسته‌ای کشورمان، اظهار کرد: در مرحله اول آغاز مذاکره درباره مسائل هسته‌ای و در یک مقطعی از مقام معظم رهبری درخواست کردم که همه اختیارات در این زمینه را به بنده واگذار کند و ایشان آن را پذیرفتند و توانستیم ظرف کمتر از صد روز در مذاکرات ژنو به پیروزی بزرگ رسیده و توافق موقت ژنو حاصل شد. در این توافق همه قدرت‌های بزرگ، توان هسته‌ای کشورمان را قبول کرده و اعلام کردند که همه مسائل باید از طریق مذاکره حل و فصل شود. بر اساس این توافق و از آن تاریخ هر ماه حدود 700 میلیون دلار از دارایی‌های کشورمان آزاد می‌شد.
روحانی خاطر نشان کرد: در روند آغاز توافقات نهایی نیز به مقام معظم رهبری پیشنهاد کردم که در این موضوع همه اختیارات را به بنده واگذار کند، اما ایشان فرمودند که این را به مصلحت شما نمی‌دانم و مسئولیت سنگینی است و چه بسا عده‌ای در گوشه و کنار وجود داشته باشند که نسبت به آن ایراد و اشکال داشته باشند، لذا بگذارید تا کلیت نظام نسبت به این موضوع تصمیم بگیرد.


روحانی تصریح کرد: با گذشت زمان اینکه رهنمودها، نصیحت‌ها و توصیه‌های رهبر معظم انقلاب حساب‌شده، دقیق و در چارچوب منافع و وحدت ملی بوده، بیشتر روشن شده است و ما توافقی را قبول کردیم که آن را مجلس شورای اسلامی، شورای عالی امنیت ملی، شورای نگهبان و رهبری قبول کردند، یعنی همه نظام آن را پذیرفته است.
وی با تاکید بر اینکه نباید در دنیا ایران‌هراسی وجود داشته باشد، گفت: دنیا باید بداند که ملت ایران، ملت بزرگ و قابل احترامی است. در همین راستا پیشنهاد جهانی عاری از خشونت و افراط‌گرایی را در سازمان ملل مطرح کردم که به اتفاق آراء به نام ایران به تصویب رسید و معلوم شد که ایران به دنبال خشونت نیست بلکه پیشتاز امنیت جهانی و مبارزه با افراط‌گرایی است.
رئیس‌جمهوری خاطر نشان کرد: وقتی مشاهده کردیم که کشورهای دیگر آمادگی ندارند که ریسک‌های بالا را برای سرمایه‌گذاری در ایران بپذیرند. طبیعتاً چند راه پیش‌رو داشتیم. یکی از آنها این بود که مذاکره کرده و به توافق برسیم و براساس آن با کشورهای مختلف مکاتبه کردیم و آنها قول‌ها و وعده‌هایی دادند، اما در مقام عمل ناتون بودند لذا در چنین شرایطی اقداماتی را آغاز کردیم و به دنیا گفتیم که اگر نتوانیم از فواید این توافق استفاده کنیم، ما هم تعهدات خود را قدم به قدم کاهش می‌دهیم.
روحانی گفت: کاهش تعهدات برای این است که دنیا بداند دست ما هم بسته نیست و اگر آنها به تعهدات خود عمل نکنند راهکارهای فراوانی پیش روی ما قرار دارد و می‌توانیم از اقتصاد و کشور خودمان دفاع کنیم.
رئیس‌جمهوری افزود: تاکنون کاهش تعهدات در دو مرحله انجام شده و در هر مرحله دو تعهد را کنار گذاشتیم، البته همزمان مشغول مذاکره و گفت‌وگو هستیم، اما در عین حال بر مبنای اینکه به نتیجه نمی‌رسیم، عملکردها و برنامه‌های مدیریتی خود را پیش می‌بریم و بودجه و قیمت دلار بر این مبنا تنظیم می‌شود.
روحانی افزود: می‌توانیم قیمت دلار را پایین‌تر بیاوریم، اما بر مبنای احتیاط نسبت به آینده است که گام برمی‌داریم.
رئیس‌جمهوری گفت: ممکن است در هفته‌های آینده به نتیجه قابل قبول دست پیدا کنیم و امکان دارد که به این نتیجه نرسیم و اگر به نتیجه‌ای نرسیم مرحله بعدی کاهش تعهدات را انجام خواهیم داد.
رئیس‌جمهوری در ادامه با بیان اینکه راه مذاکره وزارت خارجه و رئیس این دستگاه وزیر خارجه است، گفت: دولتی که مدعی ابرقدرتی است از مصاحبه وزیر خارجه ما می‌ترسد و تمام ارکان کاخ سفید از مصاحبه یک انسان منطقی و بزرگ و خردمند به لرزه می‌افتند.
رئیس‌جمهوری اظهار کرد: امروز بعد از گذشت بیش از یک سال که به قول خودشان فشار تحریمی زیادی را بر ایران داشته‌اند به کارهای کودکانه دست می‌زنند، یک روز می‌گویند می‌خواهیم مذاکره کنیم، یک روز می‌گویند مذاکره ما بدون پیش شرط است، اما از طرفی وزیر خارجه همان کشوری که می‌خواهند با آن مذاکره کنند را تحریم می‌کنند و البته قبل از آن غلط بزرگ‌تری کردند که رهبری را تحریم کردند.