مداخله جواب نمی‌دهد

طرح نحوه تعیین کمیسیون مشاوران املاک بر اساس متراژ واحدهای مسکونی در حالی قرار است در کمیسیون عمران مجلس بررسی شود که دیگر شیوه‌ها و روشهای مداخله‌ای دولتها برای تعیین قیمت‌ها ونظام نرخ گذاری در دنیا مرسوم نیست. در روش سنتی و قدیمی که هنوز در ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد، شما برای دست‌یابی به نتیجه دلخواه در خرید و یا فروش ملک، ناچارید با چند بنگاه مشاورین املاک در منطقه‌ی مورد نظر در تماس باشید.
حال آن که درکشوری مانند آمریکا، مشاورین املاک که دارای مجوز از دولت ایالتی هستند می‌توانند با استفاده از سیستم کامپیوتری جامع و یکپارچه اطلاعات مسکن، به اطلاعات تمامی ملک‌هایی که برای فروش یا اجاره در بازار عرضه شده است، دسترسی داشته باشند. البته طبیعی است که تخصص و تجربه مشاور املاک، می‌تواند در نتیجه استفاده از سیستم جامع املاک (MLS)
اثر گذار باشد.
اما در کشور ما همواره مداخله دولت یا تصمیم‌گیران در این ماجرا در نهایت به ضرر مردم است. نرخ گذاریهای دستوری همواره راه دور زدن و سوءاستفاده را برای سودجویان بازار مسکن باز می‌گذارد.ما در کمیسیون فعلی مشاوران املاک مشاهده می‌کنیم که برخی املاکی‌ها حتی مصوبه اتحادیه مشاوران املاک را رعایت نمی‌کنند و با فریب مشتریان، کمیسیون بیشتری مطالبه می‌کنند وناآگاهی مشتری نیز مزید برعلت می‌شود تا راه‌های سوءاستفاده همواره


باز باشد.
در حالی که اگر ما هم مانند سایر کشورها سیستم یکپارچه و جامعی از املاک داشته‌باشیم نیازی به قیمت گذاری و تعیین تکلیف نداریم. همه چیز مشخص است و همه براساس معیارهای قانونی رفتار می‌کنند. تمام اطلاعات ملکی و قیمتها و پارامترها وقتی مشخص باشد، همه چیز قانونمند است و چیزی پنهان باقی نمی‌ماند تا کسی بخواهد سوءاستفاده و سودجویی کند و با فریب دیگران خود را به ثروت برساند. در این حالت کسی هم مغبون نیست و متضرر نمی‌شود. بنابراین مداخله دستوری در این مسئله مشکلی را حل نمی‌کند و باید از تجربه کشورهای پیشرفته در این خصوص استفاده کنیم.