سخنگوی سازمان انرژی اتمی: در‌صورت جدیت اروپا شاید نیازی به گام سوم نباشد

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی روز گذشته در حاشیه نشست خبری وزیر امور خارجه کشورمان درباره جزئیات گام سوم ایران در کاهش تعهدات هسته‎ای گفت: اگر طرف مقابل در یک ماه باقی‌مانده همچنان به تعهدات خود عمل نکند، براساس آنچه قبلا رئیس جمهوری به عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی اعلام کرده است، حدود یک ماه دیگر گام سوم کاهش تعهدات برجامی برداشته خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، وی با اشاره به گزینه‌های متعدد ایران برای پیشبرد برنامه هسته‌ای افزود: در همین زمینه جلساتی را نیز برگزار می‌کنیم و تصمیم نهایی در سطح مسئولان عالی کشور بوده و بسته به شرایط اتخاذ شده و پس از ابلاغ اجرایی خواهد شد.
کمالوندی افزود: همانطور که قبلا اعلام شده، اقدامات بعدی ایران هم شامل تعلیق تعهدات است، بنابراین تعهدات کنار گذاشته نمی‎شود بلکه تعلیق می‌شود و اگر آن‌ها به تعهدات خود بازگردند، طبیعتا ما نیز باز خواهیم گشت و به تعهداتمان عمل می‌کنیم.
کمالوندی گفت: هم اکنون این ظرفیت و توانایی وجود دارد و آمریکایی‌ها تقریبا به همه دنیا از جمله روسیه، چین و کشورهای اروپایی فشار می‌آورند. البته زمانی که با این کشورها جداگانه صحبت می‌شود، هیچ کدام زیر بار فشارهای آمریکا رفتن را نمی‌پذیرند، اما مهم این است که تصمیم جدی گرفته و اقدام عملی انجام دهند. اگر اقدام آن‌ها جدی باشد ممکن است نیازی به برداشتن گام سوم نباشد، اما اگر طرف مقابل قدم جدی برندارد حتما گام دیگری در پیش است؛ به این صورت که هرچه جلوتر برویم، تعهدات کمتر شده و در عمل دیگر برجامی باقی نخواهد ماند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: گفته‌اند که اینستکس فعال و پردازشی از تراکنش‌های مختلف انجام شده است اما وزارت امور خارجه باید جمع‌بندی و ارزیابی داشته باشد تا ما نهایتا در جلسات مشترک با دستگاه‌های مختلف به این تصمیم برسیم که آیا زمان آن رسیده که گام بعدی را برداریم یا خیر؟
سایر اخبار این روزنامه
به دنبال حکم دیوان عدالت اداری برای یک زن، سخنان دوگانه‌ای از مجاز بودن استفاده از موتور شنیده می‌شود جلال خوش‌چهره تردید در متحدان واشنگتن «ابتکار» از نتایج و پیامدهای اعلام روزانه قیمت‌ها گزارش می‌دهد تنظیم بازار با سامانه پیامکی؟! محمدجواد ظریف اعلام کرد اگر ده سال هم به عقب برگردم باز هم توافق هسته‌ای را امضاء می‌کنم غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی: ‌شرایط احمدی‌نژاد برای ائتلاف با اصولگرایان سنگین است وزیر صمت مطرح کرد: حمایت ویژه از سرمایه‌گذاران خارجی سخنگوی سازمان انرژی اتمی: در‌صورت جدیت اروپا شاید نیازی به گام سوم نباشد وزیر خارجه: بگذارید کارم را انجام دهم تحریم خارجی، حمله‌ داخلی اسماعیل آذر در گفت‌وگو با «ابتکار» از دلایل علاقه ناشران به چاپ کتاب‌های سلبریتی‌ها می‌گوید معاونت حقوقی رئیس‌جمهوری: دولت موافق حضور زنان در ورزشگاه است سردار فدوی: آمریکایی‌ها در رویارویی با سپاه در خلیج فارس مغلوب محض بوده‌اند رئیس قوه قضاییه: رفتار نابخردانه مقابله با سیاست جبران