رفتار نابخردانه مقابله با سیاست جبران

طاهر جمشیدزاده*- تیراندازی در فروشگاهی در ال‏پاسوی تگزاس آمریکا که نوزدهمین شهر پرجمعیت ایالات متحده آمریکا است و جهانیان نخستین‏بار توحش، قتل و آدم‏کشی دسته‏جمعی را در آنجا از طریق تلویزیون‏ها و گیرنده‏های خود مشاهده کردند، باز در سرخط اخبار سریع بر روی تلکس خبرگزاری‏های جهان نشست. چرا که فردی مسلح به نام«کروسیوس»- که اسمش آدم را یاد فیلم تروا با بازی به‏یاد‏ماندنی «برد پیت فوق‏ستاره هالیوودی آمریکایی‏ها در نقش آشیل قهرمان و اسطوره یونان باستان‏» می‏اندازد-‌ با تیراندازی مسلحانه و خشونت‏آمیز خود باعث کشته‏شدن۲۰ شهروند آمریکایی و ۲۶ زخمی شد و در همین خلال قبل از آن همتای دیگر کروسیوس در شهر دیتون ایالت اوهایو نیز۱۰تن را کشته بود که کروسیوس این حوادث مرگبار را با سیاست‏های مهاجرتی و اظهارات نژاد‏پرستانه دونالد ترامپ علیه ۴ سناتور زن رنگین‏پوست عضو کنگره بیان کرده است. طبق اعلام مرکز آمار خشونت‏های مسلحانه آمریکا، از ابتدای سال۲۰۱۹میلادی تا کنون بیش از۸۳۰۰ نفر در ایالت‏های آمریکا بر اثر تیراندازی‏های مسلحانه کشته شده‏اند و این تلفات در حالی است که تلفات آمریکایی‏ها در عراق در طول۷سال جنگ۴۵۰۰تن بوده است. این مسئله روایت‏کننده سیاست خارجی نادرست، منفی و پارادوکس مردان خود‏اندیش کاخ سفید و مثلث ترامپ-پمپئو-بولتون به همراه رفتارهای غلط افراط‏گرایانه توام با خشونت، فشار و یکجانبه‏گرایی است که جهانی را مقابل خویش به شورش طلبیده‏اند و امروز شخص دونالد ترامپ پاشنه آشیل ناهنجار سیاست‏های ینگه دنیا در جهان به اذعان دوست و دشمن قلمداد می‏شود‌‌.
آن هنگام که افشاگری‏های بازرس مولر به تیتر نخست روزنامه‏های معتبر بین‏المللی و بحث داغ و روز رسانه‏های دنیا تبدیل شد و عکس دونالد ترامپ با موهای زرد شانه‏زده و صورت پف‏کرده و قرمز از انزجار بر روی صفحات اول مجله‏ها در پیشخوان روزنامه‏ها‏فروشی‏ها نشست و ترامپ و کاخ سفید را به واکنش علیه این اقدام تاریخی کنگره و حزب رقیب «دموکرات» وا داشت؛ بیم این می‏رفت که ترامپ صورت‏مسئله را پاک کند و توپ را به میدان نمایندگان دموکرات کنگره و نانسی پلوسی رئیس حزب دموکرات بیندازد و رفتار پارادوکس نابخردانه مقابله با سیاست جبران در پیش بگیرد و خود را تبرئه کند. ترامپ در نظر داشت از چنگ عدالت و قانون که نقضش کرده، با ترفندهای تجاری کسب‏شده در بازار سرمایه و تجارت آزاد که ید طولایی ‌در آن داشته بگریزد؛ چرا که سیاست جبران مستلزم وجود منابع است، نه سهمیه‏گذاری و اعمال تعرفه‏های سنگین و مالیات فراوان بر کالاهای واراداتی چینی و کشورهای اروپایی به ایالات متحده برای تنویر افکار عمومی، مظلوم‏نمایی و قدیس‏سازی و همچنین زیرپانهادن معیارها و استانداردها به خاطر ایجاد تنوع و دگرگونی یا جانشین‏کردن ترجیح به جای لیاقت و شایستگی. به عنوان مثال در زمینه اشتغال، سیاست جبران در طلیعه ۱۹۶۵ شروع و آغاز شد که امروزه برای بیشتر سازمان‏هایی که با دولت فدرال پیمانکاری دارند، اعمال می‏شود و از هر۴ آمریکایی شاغل یکی به این صورت شاغل است. اقتصاددانان نشان داده‏اند که زنان سفیدپوست و افراد رنگین‏پوستی که برای کارفرمایان سیاست جبران کار می‏کنند(که دونالد ترامپ به تبعیت از پدر که در مستغلات و مسکن و اجاره بود همیشه سیاست دک کردن رنگین‏پوستان را در سرلوحه برنامه‏هایش قرار داده بود و این نژادپرستی و حمله و نفرت او از این جماعت از همین‏جا سرچشمه و نشات گرفته است) در زمینه‏های کار روزمزدی، استخدام رسمی، کار مزدگیری و ترفیع بهره می‏برند. آیا این قبیل مردهای رنگین‏پوست و زنان که دونالد ترامپ آنها را ساکنان شهرهای کثیف و موش خطاب می‏کند از سیاست جبران در زمان باراک اوباما به خاطر بهره‏مند‏شدن از آن احساس لکه‏دار‏شدن می‏کردند؟! عموما خیر؛ آیا مردان سفیدپوست به خاطر محرومیت از این سیاست در دوره اوباما، احساس رنجش یا نگرانی می‏کردند؟! بعضی از آنها «مثل ترامپ» بله! به‏ویژه اگر نژادپرست و طرفدار برتری جنسیتی باشند یا اگر سیاست جبران را همان سهمیه‏بندی بدانند‏(که در همین راستا در کارزار انتخاباتی۲۰۱۶در بیشتر ایالت‏های آمریکا دونالد ترامپ نامزد حزب جمهوری‏خواه این کشور در بیشتر سخنرانی‏هایش علیه مواضع باراک اوباما و سیاست‏های«سیاست جبران» دموکرات‏ها و هیلاری کلینتون و حزب دموکرات شورید و آنها را به باد انتقاد گرفت و در نهایت وی برنده این کارزار شد). در آموزش و پرورش نیز، سیاست جبران شامل دو گام نظارت و اصلاح می‏شود، اگر مثلا نظارت نشان دهد که تعداد دانشجویان لاتین‏تبار در دوره‏های کارشناسی کمتر از حدی است که از میزان قبول‏شدگان دوره دبیرستان انتظار می‏رود، در آن صورت ممکن است گام‏های اصلاحی(مثلا برنامه‏های تقویتی) برداشته شود. اما‏ بیشتر آمریکایی‏ها چنین احساسی ندارند و در واقع سه‏چهارم آمریکایی‏ها سیاست جبران را برخلاف رئیس‏جمهوری نژادپرست‏شان تایید می‏کنند.
* روزنامه‏نگار
سایر اخبار این روزنامه
به دنبال حکم دیوان عدالت اداری برای یک زن، سخنان دوگانه‌ای از مجاز بودن استفاده از موتور شنیده می‌شود جلال خوش‌چهره تردید در متحدان واشنگتن «ابتکار» از نتایج و پیامدهای اعلام روزانه قیمت‌ها گزارش می‌دهد تنظیم بازار با سامانه پیامکی؟! محمدجواد ظریف اعلام کرد اگر ده سال هم به عقب برگردم باز هم توافق هسته‌ای را امضاء می‌کنم غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی: ‌شرایط احمدی‌نژاد برای ائتلاف با اصولگرایان سنگین است وزیر صمت مطرح کرد: حمایت ویژه از سرمایه‌گذاران خارجی سخنگوی سازمان انرژی اتمی: در‌صورت جدیت اروپا شاید نیازی به گام سوم نباشد وزیر خارجه: بگذارید کارم را انجام دهم تحریم خارجی، حمله‌ داخلی اسماعیل آذر در گفت‌وگو با «ابتکار» از دلایل علاقه ناشران به چاپ کتاب‌های سلبریتی‌ها می‌گوید معاونت حقوقی رئیس‌جمهوری: دولت موافق حضور زنان در ورزشگاه است سردار فدوی: آمریکایی‌ها در رویارویی با سپاه در خلیج فارس مغلوب محض بوده‌اند رئیس قوه قضاییه: رفتار نابخردانه مقابله با سیاست جبران