تهدید نفتی چین به نفع ایران در جنگ تعرفه ای با ترامپ

در حالی که با اقدامات اخیر ترامپ، جنگ تجاری بین دو کشور تقریبا تمام حجم تجارت دو کشور را در بر گرفته است   تحلیل گران بانک آمریکایی مریل لینچ معتقدند، در این شرایط ممکن است چین با افزایش واردات نفت از ایران و همچنین وضع تعرفه بر نفت آمریکایی، به مقابله به مثل با آمریکا بپردازد. این در حالی است که تشدید جنگ تجاری، دیروز باعث افت شدید بورس های آمریکا و ثبت بدترین عملکرد در سال 2019 در بازار سهام این کشور شد.
به گزارش سی ان بی سی و اویل پرایس،
تحلیل گران بانک آمریکایی مریل لینچ اعلام کردند که واکنش چین به تعرفه‌های جدید آمریکا ممکن است شامل ازسرگیری خرید نفت ایران برای ضربه زدن به سیاست تحریم‌های آمریکا و مصون نگه داشتن اقتصاد چین از تاثیر تعرفه‌های جدید باشد. به گزارش ایسنا، چین در واقع هرگز خرید نفت ایران را پس از پایان معافیت نفتی واشنگتن برای خریداران بزرگ ایران در اوایل ماه مه، متوقف نکرد. به نوشته اویل پرایس، چین از تحریم‌های آمریکا علیه صادرات ایران تبعیت نمی‌کند، با این حال واردات نفت چین از ایران در چند ماه گذشته کاهش یافته است.
بی میلی پالایشگاه های چینی به خرید نفت از آمریکا


علاوه بر احتمال افزایش واردات نفت چین از ایران، احتمال وضع تعرفه بر نفت صادرشده از آمریکا به چین نیز جدی است. در این بین منابع بازرگانی و پالایشگاهی به پلاتس گفتند بعید است نفت خام آمریکا هدف تعرفه‌های تلافی جویانه چین قرار بگیرد. با این حال پالایشگاه‌های چینی به دلیل اختلافات تجاری پکن و واشنگتن و ابهامات مربوط به وضع تعرفه واردات، طی یک سال اخیر نفت خام چندانی از آمریکا خریداری نکرده‌اند. به این ترتیب اگرچه نفت خام هدف تعرفه های تلافی جویانه قرار نگرفته است اما معامله‌گران و پالایشگاه‌های چینی ترجیح داده‌اند نفت آمریکا را خریداری نکنند و دیگر تمایلی برای امضای توافق بلندمدت با تولیدکنندگان آمریکایی برای خرید نفت ندارند.
به گفته منابع آگاه، نفت آمریکا هم اکنون تجارت مهمی میان دو کشور نیست و چین احتمالا کالاهایی را هدف تعرفه قرار می‌دهد که بیشتر به صادرکنندگان آمریکایی لطمه می‌زند و حداکثر فشار را برای صادرات آمریکا ایجاد می‌کند.
اثر اقدام احتمالی چین بر قیمت نفت
تحلیل گران بانک آمریکایی مریل لینچ در گفت و گو با شبکه سی ان بی سی درباره اثر این اتفاق بر قیمت نفت هم  اظهار کردند اگر چین تصمیم بگیرد تهدید تعرفه‌های جدید آمریکا را با به چالش کشیدن تحریم‌های واشنگتن و افزایش واردات نفت از ایران تلافی کند، قیمت نفت ۲۰ تا ۳۰ دلار در هر بشکه سقوط خواهد کرد.