چرایی تلف شدن 7 توله ببر در باغ وحش مشهد

رفیع طلب/ روز گذشته خبری منتشر شد و دوستداران محیط زیست را نگران کرد. خبر این بود که طی امسال هفت توله ببر در باغ وحش مشهد تلف شده اند. تلف شدن این تعداد توله ببر آن هم در باغ وحش مشهد که طی یک سال گذشته خبرهای نگران کننده ای از وضعیت نگهداری حیوانات در آن منتشر شده بود، دوباره نگرانی ها از وضعیت نگهداری حیوانات در این باغ وحش را جدی کرد. از همین رو موضوع را از تورج همتی مدیرکل محیط زیست استان پیگیری کردیم که وی در پاسخ به «خراسان رضوی» گفت: طی امسال از اوایل اردیبهشت  تا اواخر خرداد، تعدادی زایمان ببر در باغ وحش مشهد انجام اما منجر به تلف شدن 7 توله ببر شد. تینا و مایا (اسامی ببرهای مادر) هرکدام سه زایمان و رایا دو زایمان داشته اند که توله های تینا در دو سه روز اول تلف شدند.
از او در خصوص علت تلف شدن این توله ها پرسیدیم که توضیح داد: شانس زنده ماندن توله های ببر بسیار پایین است و این موضوع در کل کشور صدق می کند. ببرها در زمان تولد توله ها، آن ها را به صورت انتخابی بزرگ می کنند. ممکن است به یک توله شیر بدهند و به دیگری نه و حتی یکی از آن ها را بخورند. از طرفی ممکن است شکم اول زایمانش باشد و تجربه مادر شدن را نداشته باشد و نتواند توله را بزرگ کند یا این که قدرت کافی برای بزرگ کردن نداشته و علت اصلی این قضیه نیز همین مورد است. البته بحث عفونت های تنفسی هم در میان بوده است که با اقدامات پزشکی در صدد درمان بودیم اما متاسفاته توله ها از بین رفتند. در باغ وحش مشهد دو دام پزشک در محل مستقر هستند و مراقبت دایم از حیوانات را برعهده دارند.
همتی با تاکید بر این که هر روز باغ وحش را رصد می کنیم، گفت: از بین رفتن توله ها در همه استان ها اتفاق می افتد و از آن جایی که خراسان رضوی به صورت شفاف کار می کند روز تولد توله ها و علت تلف شدن را هم اعلام می کند در حالی که در بسیاری از باغ وحش های ایران و حتی دنیا، بدین صورت است که زمان زایمان ببرها را اعلام نمی کنند و بعد از گذشت یک ماه از زایمان می گویند یک زایمان داشته ایم درحالی که چند توله تلف شده است. مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی تصریح کرد: ما شفاف سازی را در دستور کار قرار داده ایم، اگر در بررسی ها استنباط شود که در مسیری مدیران باغ وحش خارج از پروتکل فنی و دستور العمل ها و ضوابط و مقررات پیش می روند موضوع را از طریق قانون پیگیری می کنیم. ضوابط در بخش های مختلف به باغ وحش ها ابلاغ شده است و ملزم به رعایت آن هستیم و خارج از آن، هیچ گونه مماشاتی نخواهیم داشت. وی افزود: معتقدیم اگر می خواهیم باغ وحش استاندارد در مشهد داشته باشیم مکانش این جا نیست و باید فکری جدی  برای باغ وحش مشهد شود.