ظریف: آمریکا در جایگاهی نیست که برای اقدامات دفاعی ما خطوط قرمز تعیین کند

وزیر امور خارجه ایران با اشاره به عوامل بی‌ثباتی خاورمیانه، بر لزوم همکاری و اتحاد همسایگان در منطقه تاکید کرده و موضع ایران را راجع به کاهش تنش‌های موجود اعلام کرد.
به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگو با شبکه الجزیره، که مشروح آن دیروز منتشر شد، گفت: ما باور داریم بهترین کاری که آمریکا می‌تواند برای حفاظت از حمل‌ونقل دریایی انجام بدهد این است که به کسی کاری نداشته باشد؛ دخالت نکند.
ظریف درباره تلاش‌های اخیر آمریکا برای به راه انداختن ائتلافی با بهانه حفاظت از کشتیرانی در خلیج فارس، اظهار کرد: این اساسا یک اقدام خصومت‌آمیز علیه ایران بوده و من معتقدم که هیچ تاثیری به جز ناامنی ندارد.
وی همچنین درباره به فروش رسیدن تسلیحات آمریکا در خاورمیانه گفت: اگر درباره تهدیدهایی که از منطقه ناشی می‌شود صحبت می‌کنید، [بهتر است بگوییم] که تهدیدها از جانب آمریکا و متحدانش ناشی می‌شوند که اسلحه به منطقه سرازیر و آن را به بشکه باروتی آماده انفجار تبدیل می‌کنند.


وزیر امور خارجه ایران در این گفت‎وگو تاکید کرد: آمریکایی‌ها در جایگاهی نیستند تا برای کارهایی که ما برای دفاع از خودمان انجام می‌دهیم، خطوط قرمز تعیین کنند. وی در ادامه با اشاره به عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی گفت: من فکر می‌کنم که آمریکا منبع بی‌ثباتی در این منطقه است و فکر می‌کنم که متحدان آمریکا نیز متاسفانه منبع بی‌ثباتی بوده‌اند.
ظریف همچنین موضع ایران را در قبال این تنش‌ها بیان کرده و گفت: چیزی که به شدت واضح است، این است که ما به دنبال جنگ نیستیم، ما به دنبال تقابل نیستیم، ما خواهان پیشرفت مردم‏مان بوده و می‌خواهیم منطقه‌مان پیشرفت کند.
وی افزود: ما در این‌جا[خاورمیانه] احتیاج به ثبات داریم و ثبات باید برای همگان باشد. نمی‌شود که عده‌ای در ثبات بوده و دیگران در بی‌ثباتی باشند. لازم است که تمام کشورها درمنطقه در ثبات باشند و ما آماده‌ایم تا از ثبات برای تمامی کشورهای منطقه و برای کسانی که به منطقه ما تکیه دارند، حفاظت کنیم. ظریف درباره تعهد مستمر ایران به توافق هسته‌ای و قابلیت تداوم آن گفت که «این بهترین توافق ممکن بود» اگرچه می‌گوید که با مخالفت مواجه شد.
وزیر امور خارجه ایران با توجه به این ادامه داد: این توافق بی‌عیب‌و‏نقص نبود. هیچ توافق بی‌عیب‏و‏نقصی وجود ندارد اما اگر به رئیس‏جمهوری آمریکا مشاوره درست داده شود، او قادر خواهد بود تا اساسا این واقعیت را بپذیرد که این بهترین توافق بوده و ما می‌توانیم پیش برویم.
ظریف گفت بر این عقیده است که این توافق می‌تواند تا زمانی که شرکای باقی‌مانده در آن، موافق به اجرای تعهدات‏شان باشند، حتی بدون مشارکت آمریکا نیز ادامه پیدا کند. وی در این باره می‌گوید: چیزی که ما از آن‌ها می‌خواهیم و از آن‌ها انتظار داریم که انجام بدهند این است که متعهد بمانند و ما هم تا زمانی که آن‌ها چنین کنند، متعهد خواهیم ماند.
سایر اخبار این روزنامه
زندگی سیاسی آیت الله محمدتقی مصباح یزدی مرور شد شیخ منتقد جلال خوش‌چهره گفت‌وگو درباره ایران؛ شاید وقتی دیگر پول ساخت‌وساز را یکجا می‌گیریم اخذ سود از مابه‌التفاوت فروش یکجا «ابتکار» تاثیر هنر بر بازسازی روانی افراد آسیب‌دیده از بلایای طبیعی را بررسی می‌کند ایران رتبه چند خروج نخبگان از کشور را دارد؟ فرار مغزها، سرگشته میان آمارها و تعاریف اقتصاد آزاد یا اقتصاد دولتی، کدام مطلوب‌ شرایط کشور است؟ پای دولت در کفش خصوصی‌ها آیا لندن به دنبال رفع توقیف نفتکش گریس 1 است؟ ضد و نقیض‌های یک جدال دریایی در مورد جزئیات گام سوم فعلاً ترجیح می‌دهم که صحبت نکنم توضیحات سخنگوی قوه قضائیه درباره متهم پرونده اخلال‌گران ارزی نمی‌دانیم آقاخان کجاست! محمد‏رضا تابش: شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها، تحت تاثیر فشارهای فراقانونی قرار نگیرد ظریف: آمریکا در جایگاهی نیست که برای اقدامات دفاعی ما خطوط قرمز تعیین کند موسویان: کانال‌های معتبر ارتباطی و تغییر اطرافیان ترامپ راهکار حل تنش ایران-آمریکا است