فرمول آزادی «گریس1»

ادیب- حکم آزادی نفتکش «گریس 1» توسط دادگاه جبل الطارق صادر شد و این کشتی به سمت دریای مدیترانه حرکت کرد.در این ماجرا، انگلیس بازنده اصلی  بود که هم به دستور آمریکا این کشتی را توقیف کرد و هم حالا نفتکش گران قیمت اش در توقیف ایران باقی مانده است. آمریکا هم بازنده دیگر موضوع بود که از دادگاه جبل الطارق درخواست کرد که حکم توقیف نفتکش را تمدید کند، اما این درخواست کاخ سفید اجابت نشد. جان بولتون مشاور امنیت ملی ترامپ هفته گذشته به محض اطلاع از احتمال آزادی نفتکش، به لندن رفت تا جلوی آزادی این کشتی گرفته شود. یک مقام رسمی جبل الطارق به یورونیوز گفته که واشنگتن می‌خواهد نفتکش ایرانی «گریس ۱» به نفع آمریکا توقیف شود.آمریکا که خود را بازنده آزادی نفتکش می داند، 25 خدمه این نفتکش را که عمدتاً هندی هستند، تهدید کرده در صورت حرکت به سمت مقصدی که ایران تعیین می کند، با تحریم  روادید آمریکا مواجه خواهند شد. حال که این کشتی به سمت مدیترانه حرکت کرده باید دید آمریکا این تهدید خود را عملی می کند یا خیر.دراین باره تارنمای خبری یو اس اس تودی گزارش داد: «تلاش آمریکا برای ادامه توقیف این نفتکش عظیم نشان دهنده شکستی دیگر برای آمریکاست.» همچنین «عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیل گر مشهور جهان عرب آزادی نفتکش «گریس ۱» را یک پیروزی بزرگ برای ایران و شکست برای آمریکا دانست و نوشت: «رهبران ایران این بحران را با قدرت و صلابت و زیرکی مدیریت کردند. آمریکا تلاش کرد جلوی آزادی این کشتی را بگیرد و به همین منظور درخواست رسمی برای توقف آن را داد اما این درخواست با تحقیر و بی توجهی نزدیک ترین هم پیمانش روبه رو شد.» وی با بیان این که مسئولان انگلیس به دلیل تبعیت از دستور آمریکا و توقیف این نفتکش و همچنین جدی نگرفتن تهدیدهای ایران دچار اشتباه شده اند، افزود: «اما آن ها بعدا با رد درخواست جان بولتون برای آزادی سریع نفتکش، درصدد اصلاح اشتباه خود برآمده اند.»
تغییر پرچم و نام ابرنفتکش
کشتی «گریس 1» که در زمان توقیف با پرچم پاناما حرکت می‌کرد، اکنون تحت پرچم ایران درآمده و نام آن به «آدریان دریا» تغییر یافته است. از آن جا که آزادی این کشتی در حکم شکستی برای کشورهای غربی محسوب می شود، رسانه های غربی با انعکاس گسترده اظهارات رئیس دادگاه جبل الطارق مدعی شده اند ایران تعهد داده این کشتی به سوریه نمی رود. به نظر می رسد اشاره این مقام جبل الطارق به بیانیه ای باشد که ایران در روزهای اول توقیف کشتی ارائه کرده است. در آن بیانیه اشاره شده بود که «مقصد این کشتی، کشوری تحت تحریم اروپا نخواهد بود.» به گزارش فارس، حمید بعیدی‌نژاد سفیر ایران در لندن درباره این ادعا به صراحت گفته است: «بحث هیچ تعهد و ضمانتی نیست. از همان ابتدا نیز اعلام کرده بودیم که مقصد این نفتکش سوریه نبوده است. اگر مقصد نفتکش هم سوریه می‌بود، هیچ اقدام خلاف حقوق بین‌الملل از سوی ایران صورت نگرفته بود.» در واکنشی مشابه سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان تاکید کرد: «ایران هیچ تعهدی مبنی بر نرفتن نفتکش گریس۱ به سوریه نداده است زیرا از ساعات اولیه توقیف نفتکش اعلام کردیم که مقصد نفتکش سوریه نبوده و تا انتها هم بر سر همین حرف باقی مانده و تاکید کردیم که اگر هم مقصد نفتکش سوریه بود بازهم‌ به کسی ربطی نداشت. ایران از سوریه در همه حوزه‌ها از جمله نفت و انرژی حمایت می کند.»آن چه در آزادی نفتکش ایرانی نقش محوری داشته، توقیف نفتکش «استنا ایمپرو» متعلق به انگلیس است که تیر ماه در تنگه هرمز رخ داد. این اقدام متقابل و اتفاقی که رویترز در همان زمان آن را نشانه افول قدرت نیروی دریایی انگلیس دانست، می تواند به عنوان یکی از مهم ترین اهرم های فشار ایران برای آزادی نفتکش توقیف شده خود اثرگذار بوده باشد.
 
واکنش های توئیتری
ظریف: آمریکا که در تحقق اهدافش از طریق تروریسم اقتصادی از جمله با محروم کردن بیماران سرطانی از دارو شکست خورده، از نظام قضایی سوء استفاده کرده تا به اموال ما در آب‌های آزاد دستبرد بزند.


ربیعی: این پیروزی بدون هیچ تعهدی ثمره اقتدار، دیپلماسی فعال و کوتاه نیامدن ازحقوق ملت است.
نصری:آزادی نفتکش  ایران می‌توانست - با یک هزینه حیثیتی حداقلی برای لندن - صرفاً به عنوان «پیروزی حقوقی ایران علیه بریتانیا» ثبت شود. درخواست بی جای‌ واشنگتن در لحظه آخر یک «نمایش انزوا» و یک «پیروزی سیاسی علیه آمریکا» به آن اضافه کرد!
محمدسعید احدیان:  اول پیام دادند که باید کشتی‌شان را آزاد کنیم، بعد از آن پیشنهاد معاوضه‌ همزمان کشتی‌ها را مطرح کردند و سپس عراقی‌ها را واسطه قرار دادند که اول ایران کشتی‌ِشان را آزاد کند اما در نهایت این اقتدار جمهوری اسلامی بود که گریس 1 را آزاد کرد.
مهدی محمدی فعال اصولگرا: آزادی نفتکش ایرانی در حالی که نفتکش انگلیسی در توقیف ایران است و تعهدی هم برای آزادی آن داده نشده، دقیقاً به این معناست که تکاور نیروی دریایی سپاه بهتر بلد بوده «به زبان دنیا» حرف بزند تا دیپلمات آمریکا دیده و انگلیسی دان ما!