سریال تکراری شهربازی‌های نا ایمن

آفتاب یزد-گروه اجتماعی: فصل بهار و تابستان، فصل فراغت و تفریح است، پارک‌های مملو از جمعیت، شهربازی‌های پرنور و رنگارنگ همه و همه دست در دست هم دادند تا ساعت‌های شادی را برای کودکان و نوجوانان فراهم کنند؛ اما در سال‌های اخیر شاهد بودیم برخی شهربازی‌ها و وسایل بازی به دلیل نداشتن ایمنی کافی درگیر حوادثی شده‌اند که منجر به مصدومیت یا حتی فوت برخی افراد شده است.
جان باختن ۶ دانش‌آموز دختر در حادثه پارک‌شهر در سال ۱۳۸۵، ترکیدگی سرسره بادی در شهربازی تهرانپارس در سال ۱۳۸۶، سقوط ۲ نفر از چرخ وفلک پارک ارم در سال ۱۳۸۳، سقوط دختر و پسر جوانی به دلیل شکسته شدن میله‌های نگهدارنده بشقاب پرنده بوستان شاهد در سال ۱۳۸۷، سقوط صندلی پرنده یکی از شهربازی‌های اطراف تهران در همان سال، مرگ دختر ۱۶ ساله در شهربازی بسیج و سقوط مرگبار دختر نوجوان از ترن هوایی شهربازی ورامین در سال ۹۱ از مهم‌ترین حوادث رخ داده در شهربازی‌ها در چند سال اخیر هستند. یکی دیگر از دلخراش‌ترین حوادثی که طی سال‌های اخیر رخ داده است مربوط به مصدومیت 3 دختر جوان در پی نقص فنی یکی از دستگاه‌های شهربازی تهران و سقوط آن‌ها از ارتفاع بیش از شش متر در سال 93 است.
در طی این سال‌ها هر بار که با حادثه‌ای در یکی از شهر بازی‌ها رو‌به‌رو می‌شدیم، تازه مسئولان یادشان می‌افتاد که وسایل بازی از ایمنی کافی برخوردار نیستند اما باز ظاهرا هیچ ارگانی مسئولیت حادثه را به گردن نمی‌گرفت تا جایی که هنوز هم مشخص نیست که کدام ارگان وظیفه نظارت بر استاندار بودن و ایمنی وسایل شهربازی را بر عهده دارد و هر ارگانی این موضوع را بر گردن ارگان دیگر می‌اندازد و در نهایت نیز کاسه و کوزه‌ها بر سر پیمانکاران بخش خصوصی که دستگاه‌ها و وسایل را اجاره کرده‌اند شکسته می‌شود و آن‌ها نیز زیر بار نمی‌روند و این سیکل باطل سالیان سال است که با همین منوال در جریان است.
با این حال اما ویدئویی در فضای مجازی منتشر شده است که نشان می‌دهد به تازگی در یکی از شهربازی‌های استان اصفهان یک رنجر به مدت دو ساعت در هوا معلق مانده است و تمام طول این مدت تمام کسانی که سوار بر این وسیله بازی بودند به صورت معلق در هوا مانده‌اند و بعد از مدتی با حضور نیرو‌های امداد و جرثقیل، این افراد نجات یافته‌اند.
در حالی سریال حوادث تلخ شهربازی‌ها همه‌ساله تکرار می‌شود که بررسی کارشناسان آتش‌نشانی و سازمان استاندارد نشان می‌دهد بیشتر دستگاه‌های شهربازی‌ها غیراستاندارد هستند. روند واگذاری شهربازی‌ها به بخش خصوصی نیز بر این مشکلات افزوده است به طوری که دیگر هیچ سازمانی مسئولیت حوادث رخ داده در شهربازی‌ها را بر عهده نمی‌گیرد و دستگاه‌های مسئول فقط مسئولیت حوادث را به گردن اجاره‌کنندگان این وسایل که پیمانکاران بخش خصوصی هستند، می‌اندازند.