کیش؛ واتیکان انرژی جهان

کورش الماسی- پر بیراه نیست اگر گفته شود راهبرد روابط خارجه انعطاف‏ناپذیر و اینکه کارگزاران و دست‏‏اندرکاران روابط خارجه فاقد خلاقیت و ابتکار عمل هستند. برای فهم ناکارآمدی راهبرد روابط خارجه نیازی به تجربیات طولانی، تخصص یا دانش آکادمیک نیست، کافی است تا نگاهی سطحی به روابط ایران با کشورهای همسایه، منطقه و فرا‏منطقه‏ای افکنده شود یا دستاوردهای راهبرد روابط خارجه را با یک ارزیابی سرانگشتی دو و دو برابر چهار است، بررسی کنیم تا به ناکارآمد و پر‏هزینه بودن راهبرد روابط خارجه پی ببریم.
بر کسی پوشیده نیست که تنها منشا بیشتر تنش‏‏ها، اختلاف‏ها، درگیری‏ها و انواع چالش‏های معیشتی، اقتصادی، تجاری، امنیتی، سیاسی و... که موجب زیست قرون وسطی برای شهروندان خاورمیانه شده، وجود ذخایر سرشار انرژی در خاورمیانه است. آیا سیاست‏ورز، صاحب‏منصب، نخبه یا شهروند آگاه به امور اجتماعی در خاورمیانه است که نداند ریشه بیشتر تنش‏ها در خاورمیانه دخالت و نفوذ کشورهای استعماری فرامنطقه‏‏ای غربی و شرقی و آشفته کردن خاورمیانه به منظور غارت منابع انرژی این منطقه است.
حکومت‏ها و شهروندان خاور‏میانه هیچ دلیلی برای خصومت، تنش و درگیری ندارند. در جهان معاصر اقتدار فردی، گروهی و ملی به معنی درک، تشخیص و تحلیل کاربردی امور عینی است. کاربردی و کم‏هزینه‏ترین راهکار برون‏رفت از انواع چالش در خاورمیانه و ایجاد یک زیست انسانی برای شهروندان خاورمیانه؛ کوتاه کردن دست انرژی‏خواران غربی و شرقی است. کوتاه کردن دست انرژی‏خواران غربی و شرقی تنها از مسیر فهم مشترک نخبگان، صاحب‏منصبان و حکومت‏های کشورهای خاورمیانه پیرامون منافع ملی که همانا رفاه، آرامش و امنیت شهروندان است، میسر است.
پرسشی که باید دغدغه همه اذهان دست‏اندرکار و وطن‏دوست روابط خارجه باشد، اینکه چرا باید سازمان(اوپک) مدیریت منابع انرژی که متعلق به شهروندان خاورمیانه است، در وین در کشور اروپایی اتریش باشد. آیا نمی‏توان ادعا کرد که سازمان اوپک به خاطر ناتوانی حکومت‏های خاورمیانه که برآیند مستقیم دخالت و نفوذ انرژی‏خواران غرب و شرق در حکومت‏های خاورمیانه است، در کشور اتریش واقع شده است.


ایران همه ملزومات تاریخی، ژئوپولیتیکی، اقتصادی، ‏علمی، فرهنگی، امنیتی و... برای پیشگام بودن در مسیر کوتاه کردن دست انرژی‏خواران غربی و شرقی را دارد. یک اقدام عملی و بسیار کم‏هزینه که می‏تواند موجب کوتاه کردن دست انرژی‏خواران غرب و شرق از خاورمیانه و در نتیجه تنش‏زدایی میان حکومت‏های خاورمیانه باشد، ایجاد واتیکان انرژی در یکی از جزایر ایرانی (کیش، قشم و... ) است.
به باور نگارنده، اگر دست‏اندرکاران و متنفذین روابط خارجه توانایی و اراده تدوین اهداف ‏‏عینی، ملی، کاربردی، واقع‏بینانه و شفاف را داشته باشد، ایجاد واتیکان انرژی در خلیج فارس امری بسیار محتمل و کم‏هزینه خواهد بود.
ایجاد واتیکان انرژی در خاورمیانه نه‏تنها در راستای منافع ملی است، بلکه می‏تواند راهکاری در راستای تنش‏زدایی و صلح پایدار در خاورمیانه تلقی شود. واتیکان انرژی در خلیج فارس می‏‏تواند اقدامی خلاقانه با پیامدهای وسیع و عمیق بلند‏مدت بر تنش‏زدایی میان کشورهای خاورمیانه و کوتاه کردن دست انرژی‏خواران غربی و شرقی و عوامل نفوذی بومی آنها‏ داشته باشد.
سایر اخبار این روزنامه
مستند «در جستجوی فریده» نماینده ایران درجایزه آکادمی فیلم آمریکا شد «فریده» در جستجوی اسکار سیده فاطمه ذوالقدر عیدی برای زدودن ناهنجاری‏ها و تهدیدها «ابتکار» جناح‌ها و احزاب سیاسی را بررسی می‌کند تکنوکرات‌ها در مسیر تغییر! «‌‌ابتکار» از تشدید التهابات میان هند و پاکستان گزارش می‌دهد تداوم بحران در کشمیر به مناسبت «روز جهانی انسان‌دوستی»، فعالیت زنان و ان‌جی‌اوها در حرکت‌های بشردوستانه بررسی شد «ابتکار» میزان سود‌آوری بنگاه‌ها در دوران رکود را بررسی می‌کند افت‌وخیز بنگاه‌ها در زمان تحریم سخنگوی کمیسیون حقوقی خبر داد احتمال ممنوعیت تحصیل فرزندان مسئولان در خارج کشور حمله انتحاری به یک مراسم عروسی در افغانستان 250 کشته و زخمی برجا گذاشت عروسی خون در کابل ظریف در دیدار با مقامات ارشد کویت: ما در منطقه ماندنی هستیم و بیگانگان رفتنی‌اند وزیر دفاع: امنیت عراق را امنیت خود می‌دانیم کیش؛ واتیکان انرژی جهان در نامه آملی‏لاریجانی به محمد یزدی مطرح شد از خلاف‏ گفتن‏‏هاتان برگردید