تکذیب واگذاری بنادر به خارجی‌ها

گروه سیاسی/ علی ربیعی، سخنگوی دولت هرگونه واگذاری یا اجاره بنادر کشور، اعم از بندر بوشهر و چابهار به شرکت‌های روسی یا هندی را نادرست خواند و گفت آنچه اتفاق افتاده، قرارداد مدیریت و بهره‌برداری از فاز یک بندر شهید بهشتی با یک شرکت هندی است، همچنین این شیوه برای بندر کلانتری هم دنبال شده است.
به گزارش ایرنا، او که روز دوشنبه در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران سخن می‌گفت، با بیان اینکه آنچه درباره بندر شهید بهشتی اتفاق افتاد، در راستای توافقنامه چابهار است که میان سه کشور ایران، افغانستان و هند امضا شده است، افزود: درباره یکی از این بنادر، قرارداد به شیوه «بی.او.تی» امضا شده است که مطابق آن در یک دوره 10 ساله ۱۸۵ میلیون دلار سرمایه‌گذاری انجام می‌دهند، اما این قرارداد نه به منزله واگذاری حاکمیت است و نه به منزله واگذاری بندر.
ربیعی با اشاره به پیشنهاد برخی کشورهای آسیای میانه مبنی بر واگذاری مناطقی از بندرهایشان به ایران، ادامه داد: طی صحبتی که با مسئولان منطقه آزاد و مسئولان اقتصادی صورت گرفت، در گام‌های اولیه ما می‌توانیم بیش از ۱۱ میلیارد دلار مبادله داشته باشیم و این کار به اشتغال چابهار نیز کمک می‌کند.
سخنگوی دولت در پاسخ به سؤالی درباره راه‌اندازی کریدور شمال- جنوب، با بیان اینکه در شرایط تکمیل نشدن این کریدور، حمل بار از هند و بمبئی به کانال سوئز و بعد ‌هامبورگ، سن پترزبورگ و در نهایت مسکو ۳۷ روز طول می‌کشد، اظهار کرد: حمل کالا از مسیر بمبئی-چابهار- انزلی و آستاراخان ۱۴ روز طول می‌کشد که درحال فعال شدن است که این هم برای روس‌ها مزیت خوبی است و هم برای ما درآمدزایی دارد.


او در پایان این بخش، بار دیگر ضمن رد هرگونه واگذاری دریای خزر و بنادر جنوب اظهار کرد: این موج در خارج نیز به راه افتاده و آنها بیشتر این موضوع را پیگیری می‌کردند، اما قطعاً قراردادهای مدیریت بنادر که به آن اشاره شد، عادلانه و به نفع کشورمان خواهد بود.
دلجویی از متهمان ترور دانشمندان هسته ای
سخنگوی دولت در ادامه، در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات مازیار ابراهیمی، یکی از متهمان ترور دانشمندان هسته‌ای که در دولت گذشته، اعترافات وی از تلویزیون پخش اما در نهایت آزاد شد، گفت: این اتفاق در دولت ما رخ نداده و من هم اطلاعی از این پرونده ندارم، اما در گفت‌وگوهایی که در این باره داشته‌ام، مشخص شد اعترافاتی از سوی افرادی انجام شده که درست هم بوده است، اما در کنار آن اعترافاتی هم انجام شده که کار کارشناسی درباره آنها انجام نشده است. ربیعی با بیان اینکه کارشناس این پرونده‌ها، کارشناس ضدجاسوسی نبود و کارشناسان حوزه دیگری بوده‌اند که در این پرونده کار کرده‌اند، اظهار کرد: همان موقع هم از این افراد دلجویی و عذرخواهی شده است، ضمن اینکه بنای این دولت آن است که در دستگاه‌های زیرمجموعه‌اش چنین اتفاقاتی رخ ندهد و تکرار نشود.
او با اشاره به اینکه درباره پاسخگویی درباره این مسائل بهتر است من وارد نشوم و افراد مسئول در این باره وارد شوند، تصریح کرد: وقتی کار غیرکارشناسی در چنین پرونده‌هایی صورت می‌گیرد، چنین تبعاتی را هم شاهد خواهیم بود.
سیف و عراقچی مدیران پاک و سالم هستند
سخنگوی دولت همچنین در واکنش به اظهارات اخیر احمد عراقچی درباره اخلال در بازار ارز، از زحمات سیف، رئیس کل سابق بانک مرکزی و عراقچی تشکر کرد و گفت: آنان مدیران پاک و سالم ما بوده و هستند، اما بحثی که صورت گرفته بر سر سیاست‌های تزریق ارز به بازار است و نهایتاً به تزریق ارزی که غیر از صرافی‌ها در بازار صورت گرفت، خلاصه شده است. ربیعی با طبیعی توصیف کردن مداخله دولت در بازار ارز، آن را در سایر کشورهای همسایه نیز مسبوق به سابقه دانست و گفت: هر اقدامی که در زمینه سیاست مداخله در بازار ارز بوده مسئولیت آن به عهده دولت است، ضمن آن که به صرافی‌ها هم بانک مرکزی مجوز می‌دهد و صرافی‌ها با مجوز بانک مرکزی می‌توانند ارز بفروشند. بنابراین مجوز دست بانک مرکزی است و هر روشی بانک مرکزی اقدام کند آن مجوز تلقی می‌شود.
ربیعی با تأکید بر اینکه دولت از برخورد با تخلف حمایت می‌کند، اضافه کرد: ما مطمئن هستیم که آقای سیف و عراقچی سود و نفع شخصی نداشتند، بلکه به نفع بازار و با هدف کنترل بازار در آن مداخله کرده‌اند اما اینکه نقد این سیاست که آیا درست بوده یا خیر، مرجع آن مشخص است.
الزام فیفا برای حضور زنان در ورزشگاه برای همه کشورهاست
سخنگوی دولت درباره مسأله حضور زنان در ورزشگاه‌ها نیز با بیان اینکه الزام فیفا فقط برای ما نیست و برای همه کشورهای عضو فیفا است، اظهار کرد:‌ با در نظر گرفتن دغدغه‌های مردم و نهادها، هماهنگی‌ها صورت می‌گیرد تا در دیدارهای ملی زنان حضور داشته باشند. از این رو به همین اندازه که دکتر سلطانی فر و همکارانش تلاش می‌کنند از دغدغه‌ها بکاهند و حضور را فراهم کنند ما هم کمک می‌کنیم تا آرام آرام با فراهم کردن این زیرساخت‌ها یک رفتار منطقی ایجاد شود. سخنگوی دولت در ادامه، دلیل برکناری مدیرعامل ایران خودرو را افزایش عمدی و بدون هماهنگی قیمت خودرو و ممنوع الخروجی مدیرعامل سایپا را نیز ناشی از شکایت مشتریان اعلام کرد.
دولت موافق تشکیل وزارتخانه جدید نیست
سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره ارسال نامه دولت به شورای حل اختلاف قوا درباره قانون تشکیل وزارت میراث فرهنگی گفت: دولت موافق تشکیل وزارتخانه جدیدی نیست و نیاز به این کار نمی‌بیند، ضمن اینکه سازمان میراث فرهنگی با چابکی بیشتر کار خود را انجام می‌دهد، از این رو معاون امور مجلس رئیس جمهوری، موضوع تشکیل وزارت میراث فرهنگی را پیگیری می‌کند، اینکه به چه روشی و از کدام مسیر پیگیری می‌کند، اطلاع دقیق ندارم؛ باید منتظر بمانیم که اصل موضوع چه خواهد شد و پیشنهاد چه کسی منتفی می‌شود.