روحانی اظهارات خود را اصلاح کرد

رئیس جمهور یک روز پس از اظهارات خبرسازش  که به تمایل وی برای دیدار باترامپ تفسیر شد ، تأکید کرد که اصول سیاست خارجی تغییر نکرده و هر گونه دیداری منوط به برداشته شدن تمام تحریم هاست.  حسن روحانی که سخنان روز دوشنبه اش در مراسم افتتاح پروژه‌های روستایی با انتقاداتی در داخل مواجه شد و برخی آن را نوعی پالس بدموقع به طرف غربی تفسیر کردند، دیروز در مراسم آغاز عملیات اجرایی ساخت 110 هزار واحد مسکونی با بیان این که سیاست خارجی یکی از قدرت‌های جمهوری اسلامی است که در مذاکره با دیگران، منافع ملی و حقوق مردم تأمین شود، تصریح کرد: «آن هایی که تحریم را بر جمهوری اسلامی ایران روا داشتند و اقدام به تروریسم اقتصادی کردند، تحول در رفتار ما با آنان از توبه آن ها آغاز می‌شود و باید به تعهدات و راه و مسیر خطایی که انتخاب کردند، باز گردند و ... با احترام و تکریم متقابل انقلاب، نظام اسلامی و حقوق ملت ایران را به رسمیت بشناسند.»
روحانی : رابطه ایران و آمریکا زمانی شاهد تحول مثبت خواهد بود که آمریکایی‌ها دست از تحریم بردارند و روی این مسیر غلط خود، خط بطلان بکشند
به گزارش پایگاه ریاست جمهوری، رئیس جمهور پس از این سخنان تأکید کرد که رابطه ایران و آمریکا زمانی شاهد تحول مثبت خواهد بود که آمریکایی‌ها دست از تحریم بردارند و روی این مسیر غلط خود، خط بطلان بکشند. روحانی با تأکید بر این که کلید تحولات مثبت در روابط دو کشور، در اختیار واشنگتن است؛ تصریح کرد تا اولین قدم از سوی شما که همان رفع تحریم‌های غلط و ظالمانه علیه ملت ایران است، برداشته نشود، این قفل باز نخواهد شد، در برابر ملت بزرگ ایران، سر تعظیم فرود آورید که در این صورت شرایط عوض می‌شود چرا که دولت دوازدهم براساس منافع ملی حرکت می‌کند و ما مرد مذاکره بوده و هستیم. رئیس جمهور وعده داد که اگر پنج طرف باقی مانده در برجام به تعهدات خود برگردند ما هم باز خواهیم گشت. مسئله گرفتن عکس یادگاری ترامپ، موضوع دیگری بود که رئیس جمهور به آن اشاره کرد و گفت: ما به دنبال عکس گرفتن نیستیم، اگر کسی تنها به دنبال عکس گرفتن با حسن روحانی باشد، این امکان‌پذیر نیست، مگر آن که از تمام تحریم‌های ظالمانه دست بردارند و به حقوق ملت ایران احترام بگذارند که در این صورت شرایط عوض خواهد شد. روحانی در این بخش از سخنانش با کنایه به طرف آمریکایی گفت: عکس گرفتن با روحانی، در واقعیت امکان ندارد، اما فتوشاپ آن امکان پذیر است.
ظریف: حتی بعد از بازگشت آمریکا به برجام هم گفت و گوی دو جانبه نداریم


تکمیل کننده اظهارات دیروز روحانی، مصاحبه «محمد جواد ظریف» بود که در واکنش به اظهارات ماکرون رئیس جمهوری فرانسه مبنی بر آمادگی این کشور برای برگزاری ملاقات میان ترامپ و روحانی اظهار کرد: «در سفر بیارتز گفتم دیداری بین رئیس جمهوری ایران و ترامپ قابل تصور نیست تا زمانی که آمریکا به جمع 1+5 بپیوندد و برجام را اجرا کند، در آن زمان هم گفت و گوی دو جانبه ای نخواهیم داشت.» موضع مهم دیگری که ظریف در مصاحبه با روزنامه سوئیسی "تاگس آنسایگر" اتخاذ کرد، آن بود که گفت: ایران از 15 شهریور گام سوم کاهش تعهدات را برخواهد داشت. وی با بیان این که اگر طرف اروپایی اجرای آن را آغاز کند ما این گام سوم را بر نمی‌داریم، درباره ماهیت گام سوم این طور توضیح داد: یک دیدگاه این است که گام بعدی ما مانند دو مورد قبلی باید در جهت لغو و کاهش تعهدات باشد. یک دیدگاه دیگر این است که ما تا به حال 120 روز به اروپا مهلت داده‌ایم و حالا زمان انجام اقدامات سختگیرانه تر و قاطعانه تر فرا رسیده است.
فعلا فقط فروش نفت را می خواهیم
ظریف همچنین در توضیح 11 تعهد اروپایی ها گفت: «این‌ها شامل سرمایه گذاری‌ها، هواپیمایی غیرنظامی، حمل و نقل و بازگشت شرکت‌های اروپایی است. ما هیچ یک از این‌ها را به عنوان پیش شرطی برای اجرای کامل تعهدات خود درخواست نمی‌کنیم. ما تنها می‌خواهیم بتوانیم نفت خود را بفروشیم و پول خود را دریافت کنیم. ما صدها میلیارد ضرر کرده‌ایم، اقتصاد ما رنج می‌برد، ارز ما 75 درصد ارزش خود را از دست داده است. اروپا تنها خود را به این بیانیه که از برجام حمایت می‌کند محدود کرده است.» وی درباره دعوت آمریکا از وی برای رفتن به کاخ سفید نیز گفت: «برای انجام چه کاری؟ نیم ساعت رفتن به کاخ سفید مشکلات ما را حل نمی‌کند. اگر شما به مهمانی دعوت شوید که به شما گفته شود اگر نیایید در آینده از ورود شما به آن شهر ممانعت می‌شود آیا شما به آن مهمانی می‌روید؟ این یک دعوت نیست بلکه ارعاب است.»
ماکرون: با روحانی تماس خواهم گرفت
در همین حال شبکه خبری «پرس تی وی» به نقل از منابع مطلع ادعای موافقت ایران برای مذاکره موشکی با فرانسه را تکذیب کرد. رئیس‌جمهور فرانسه دیروز باز هم بر نقش میانجی‌گرانه فرانسه تأکید کرد و گفت: با رئیس جمهوری ایران تماس خواهم گرفت و در این زمینه با او صحبت می کنم.درعین حال به گزارش آسوشیتدپرس، امانوئل ماکرون  در سخنرانی سالانه خود در جمع سفرای فرانسوی اذعان کرد که تلاش‌هایش برای نزدیک کردن ایران و آمریکا به یکدیگر شکننده است.