ایران و عربستان درباره «عمره» مذاکره کردند

رئیس سازمان حج کشورمان با وزیر حج عربستان درباره برقراری عمره و به سرانجام رساندن دیه و غرامت شهدای مسجدالحرام و منا مذاکره کرد.
به گزارش ایسنا، ایران از سال ۱۳۹۴ پس از تعرض دو مامور سعودی به چند نوجوان ایرانی در فرودگاه جده، عمره را به حالت تعلیق درآورد. شرط ایران برای برقراری عمره، تامین امنیت، حفظ عزت و کرامت زائران ایرانی، اجرای اشد مجازات برای آن دو مامور فرودگاه و راه‌اندازی دوباره کنسولگری ایران در عربستان بوده است. با وجود آن‌که مقامات ایرانی یک سال پیش اعلام کردند حکم قانونی آن دو مامور فرودگاه از سوی عربستان اجرا شده است اما درحال حاضر نبود ضمانت‌های سیاسی و امنیتی، بزرگ‌ترین مانع برقراری دوباره عمره برای ایرانی‌ها است، به ویژه آن‌که روابط سیاسی دو کشور در سال ۱۳۹۵ پس از تعرض به سفارت عربستان در تهران، به طور کامل قطع شد.
سازمان حج و زیارت اعلام کرده است، پنج میلیون و ۸۰۰ هزار ایرانی در نوبت عمره قرار دارند.
علی‌رضا رشیدیان ـ رئیس سازمان حج و زیارت ـ که پیش‌تر از آمادگی وزارت حج عربستان برای حضور ایرانی‌ها در عمره خبر داده بود، دیدار تازه‌ای با محمد صالح بنتن ـ وزیر حج عربستان ـ داشته است که در جریان آن با ارائه سه پیشنهاد و راهکار درباره برقراری دوباره عمره، اظهار کرد: یکی از آن‌ها افتتاح کنسولگری مستقل و دیگری پیگیری مباحث از طریق دفتر حافظ منافع و سومین راهکار هم اتخاذ شیوه‌ای است که امسال در موسم حج اجرایی شد و در جریان آن هیات کنسولی ایران در عربستان حضور یافت. وی توضیح داد: هیات کنسولی می‌تواند در موسم عمره در عربستان حضور داشته باشد و در صورت لزوم به حل مشکلات کنسولی عمره‌گذاران بپردازد که در این خصوص باید میان وزارت امور خارجه ایران و عربستان هماهنگی‌های لازم صورت گیرد. معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در موضوع شهدای منا هم یادآور شد: خانواده این شهدا از این‌که تکلیف این موضوع بعد از گذشت چهار سال هنوز روشن نشده ناراحت و پیگیر موضوع هستند و ما باید جوابگوی آن‌ها باشیم و انتظار می‌رود سریعتر این موضوع به جمع‌بندی نهایی رسیده و اعلام شود.


وی در ادامه با بیان این‌که حج در اصلاح و نزدیکی تعاملات بین ملت‌های مسلمان کشورهای مختلف بسیار تاثیر گذار است، گفت: باید این کنگره عظیم تقویت شود و کشورهای همسایه از این ظرفیت برای اصلاح روابط فی مابین بهره گیرند.
وزیر حج عربستان با قدردانی از رئیس سازمان حج و زیارت در مدیریت و سازماندهی مطلوب و منسجم حج، گفت: ما برای راه‌اندازی حج عمره آمادگی کامل داریم و می‌توانیم در اسرع وقت آن را اجرایی و عملیاتی کنیم.
محمد صالح بنتن در جریان این دیدار اظهار کرد: در برخی مباحث باید وزارت خارجه دو کشور به توافقات لازم برسند و این مشکلات باید توسط آنها حل و فصل شود اما تا آنجا که به آغاز عملیات عمره برمی‌گردد ما (وزارت حج عربستان) با توجه به زیر ساخت‌های موجود آمادگی آن را داریم که تا ۱۰ میلیون ویزای الکترونیکی عمره در سال صادر کنیم. وی افزود: راه کار حضور نیروهای کنسولی در عمره مشابه اقدامی که در حج تمتع امسال صورت گرفت، امری شدنی و مناسب برای برقراری عمره است.  بنتن درباره مسائل کنسولی به عنوان مقدمه برقراری سفرهای عمره با اشاره به چند راهکار مطرح شده اظهار کرد: در راهکار آخر، هیاتی از وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به عنوان هیات کنسولی می‌تواند در موسم عمره در عربستان حضور داشته باشد و در صورت لزوم به حل مشکلات کنسولی عمره‌گذاران بپردازد که در این خصوص باید میان وزارت امور خارجه ایران و عربستان هماهنگی‌های لازم صورت گیرد.