حضور بازنشستگان نظامي در بانک سرمايه

متهمان پرونده پتروشيمي روانه زندان شدند
حضور بازنشستگان نظامي در بانک سرمايه
آرمان ملي: ماجراي بانک سرمايه و فساد اقتصادي صورت گرفته در اين بانک چند ماهي است که نقل محافل است و هر جا سخني از فساد به ميدان بيايد، بحث بانک سرمايه باز مي‌شود. در همين راستا رسيدگي به پرونده متهمان بانک سرمايه ادامه يافت و ابعاد جديدي از اين پرونده گشوده شد. از حضور بازنشسته‌هاي نظامي در فساد بانک سرمايه تا حضور يک روحاني که از اعضاي سابق هيأت مديره بانک بوده و ارجاع پرونده وي به دادگاه ويژه روحانيت، اما آنچه مشخص است و نماينده دادستان نيز در اين پرونده گفته «عدالت با هيچ کس تعارف ندارد و هر کس در هر رده و مقامي سوءاستفاده کند با برخورد قاطع عدالت مواجه خواهد شد».
اتهامات خاني


رئيس شعبه سوم دادگاه ويژه رسيدگي به جرائم اخلالگران اقتصادي در ابتداي جلسه محاکمه و اخذ آخرين دفاع از اعضاي وقت هيأت مديره بانک سرمايه اسدا... مسعودي‌مقام در ابتداي جلسه محاکمه و اخذ آخرين دفاع از اعضاي وقت هيات مديره بانک سرمايه در خصوص علت تاخير در آغاز دادگاه گفت: علت تاخير اين بود که در پرونده پتروشيمي دستور بازداشت تعدادي از متهمان را صادر کرديم و بايد کار‌هاي مربوط به بازداشت آن‌ها و اعزامشان به زندان اوين انجام مي‌شد. تسنيم نوشت؛ اسد‌ا... مسعودي مقام در ادامه از محمدرضا خاني مديرعامل و عضو هيات مديره وقت بانک سرمايه براي ارائه آخرين دفاع دعوت کرد تا در جايگاه قرار بگيرد و اتهام او را اخلال در نظام اقتصادي از طريق مشارکت در 13 فقره خيانت در امانت به مبلغ 15 هزار ميليارد ريال منجر به تحصيل منفعت شامل دريافت فرش‌هاي نفيس از عظيم‌زاده به مبلغ 3 ميليارد ريال، دريافت 640 هزار يورو از داريوش اماني، دريافت يک ميليارد ريال از قاسم خليلي براي خريد خودروي بي‌ام‌و مدل 2013 و دريافت دو ميليارد ريال از شرکت سايه‌گستر عنوان کرد. متهم در مقام ارائه آخرين دفاع گفت: در جلسات قبلي نماينده سازمان بازرسي دريافتي‌هاي من از بانک مسکن را 17 ميليارد تومان عنوان کرد که صحيح آن دريافت 17 ميليارد ريال در طول 26 سال فعاليت از تحويلداري تا بازرسي ويژه مديرعامل در بانک مسکن است. خاني در ارائه آخرين دفاعيات خود اظهار کرد: نماينده سازمان بازرسي در جلسات قبلي گفت که خاني در 6 ماه اول با سازمان بازرسي کشور همکاري لازم را نداشته است در حالي که در 6 ماه اول به‌صورت محرمانه بحث مبارزه با فساد و بدهکاران بانک را با توجه به اينکه هيچ مدارکي در بانک وجود نداشت پيگيري و مبادرت به جمع‌آوري مستندات کرديم و از همان روز نخست سازمان بازرسي در کنار ما بود و رئيس اداره بازرسي بانک را که مسئول تهيه و جمع‌آوري مدارک بود از سازمان بازرسي کل کشور انتخاب کرديم. متهم بيان کرد: مديرعامل، قاضي اجرايي هيات مديره است و مسئوليت ابلاغ تصميمات هيات مديره در مقام اجرا به‌عهده مديرعامل قرار دارد و من از سوم مهر سال 95 تا 23 فروردين سال 96 مديرعامل بودم. وي اذعان کرد: در بانک‌هاي خصوصي هيات عامل نيز وجود دارد و هيات مديره براساس اساسنامه تصميمات کلان را مي‌گيرد و مديرعامل و هيات عامل تصميمات را اجرا مي‌کنند. به‌خاطر حساسيت کار در سال 95 اعضاي هيات مديره، اعضاي هيات عامل را هم تشکيل دادند. بنابراين اينکه گفته مي‌شود در بانک هيات عامل وجود نداشت درست نيست بلکه وجود داشت، اما به‌خاطر حساسيت امور هيات مديره، هيات عامل نيز بود.
عدالت با هيچکس تعارف ندارد
نماينده دادستان تهران با نامناسب خواندن وضعيت پرونده بانک سرمايه، درباره حضور بازنشسته‌هاي نظامي‌-امنيتي در اين بانک خبر داد. رسول اميرقهرماني در ادامه جلسه محاکمه و اخذ آخرين دفاع از اعضاي وقت هيأت مديره بانک سرمايه پس از پايان اظهارات محمدرضا خاني گفت: متاسفانه پرونده بانک سرمايه وضعيت مناسبي ندارد و شاهد حضور اشخاص امنيتي و نظامي که عمدتا نيز بازنشسته شده‌اند و همچنين نفوذ گسترده در دستگاه‌ها دارند هستيم. وي افزود: اين افراد با تباني در پست‌هاي مختلف قرار گرفته و خود را منتسب به نهادي امنيتي و نظامي معرفي مي‌کردند در حالي که هيچ ابلاغ سازماني نداشتند و فقط يک تفنگ به کمرشان بسته و آن را روي ميز قرار مي‌دادند. نماينده دادستان گفت: البته پرونده اين اشخاص در مسير رسيدگي است و اميدواريم به زودي به کيفرخواست منتهي شود تا مردم بدانند عدالت با هيچ کس تعارف ندارد و هر کس در هر رده و مقامي سوءاستفاده کند با برخورد قاطع عدالت مواجه خواهد شد. نماينده دادستان ابراز داشت: هر کدام از مديراني که پاي ميز محاکمه مي‌آيند مي‌گويند به ما ربطي ندارد؛ پس فساد به چه کسي ربط دارد؟ چرا مي‌خواهيد فرافکني کنيد؟ وي ادامه داد: ريخته‌گران 1600 ميليارد تومان به مجموعه بانک‌هاي کشور بدهکار بود و يکسري اموال به بانک تجارت معرفي مي‌کند تا اين بانک به عنوان عامل، مجموعه بدهي‌ها را تسويه کند و بانک تجارت نيز يکسري اموال را کارشناسي مي‌کند، اما به يکباره خاني به بانک تجارت نامه مي‌زند که ما مي‌خواهيم قائم مقام بانک عامل در تسويه بدهي‌ها باشيم. آقاي خاني شما از حل مشکلات خود عاجز بوديد چگونه مي‌توانستيد مشکلات ريخته‌گران را حل کنيد؟ شما قادر به دادن تسهيلات نبوديد چگونه مي‌خواستيد بدهي ريخته‌گران را پرداخت کنيد؟ قهرماني تاکيد کرد: ما امروز دم خروس فساد را در موسسه مالي اعتباري نور در کرج مي‌بينيم. مي‌بينيم که توسط شرکت پايدار قشم 80 ميليارد تومان به عليرضا نکوئي مدير مسئول روزنامه قانون و 250 ميليارد به ريخته‌گران پرداخت شده است. وي گفت: آقايان در قبال پرداخت تسهيلات در بانک سرمايه از مشتريان درصد مي‌گرفتند و هفت صدم درصد به بهانه بيمه و اين قبيل مسائل بوده و 4 درصد نيز به اسم کارگزاري دريافت مي‌کردند. وي تصريح کرد: اگر آقايان بانک مرکزي به دنبال فساد هستند اين چهار درصد‌ها را در بانک‌ها که به اسم کارگزاري گرفته مي‌شود بررسي کنند.
ارجاع به دادگاه ويژه روحانيت
قاضي مسعودي مقام از ارجاع پرونده يکي از متهمان پرونده بانک سرمايه به دادگاه ويژه روحانيت خبر داد و گفت: پرونده متهم هادي به دليل اينکه روحاني است به دادگاه ويژه روحانيت ارسال شده است. وي افزود: اين متهم از چندين تن از مراجع گواهي روحانيت را به دادگاه داده است. به همين جهت عدم صلاحيت دادگاه ويژه را اعلام کرديم. قاضي رسيدگي کننده به پرونده بانک سرمايه گفت: البته هنوز دادگاه ويژه روحانيت در اين رابطه پاسخي نداده است.