رئیس قوه قضائیه در زنجان: رسیدگی به پرونده‌هایی که در ذهن مردم سوال برانگیز باقی مانده در اولویت قرار دارد

زنجان – خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی: رئیس قوه قضاییه به ضرورت در اولویت قرار گرفتن رسیدگی به پرونده‌های روی میز قضات اشاره کرد و افزود: به‌ویژه پرونده‌هایی که در ذهن مردم به عنوان سوال باقی مانده که مطرح می‌شود که چرا به این پرونده‌ها تاکنون رسیدگی نشده است. این‌ها اعتمادساز است و به عنوان پشتوانه ماندگار مورد توجه قرار خواهد گرفت.
سید ابراهیم رئیسی در دیدار با علما، نخبگان و برگزیدگان استان زنجان در خصوص به‌کارگیری قضات برکنار شده در کسوت وکالت، متذکر شد: علی‌القاعده اگر عدم صلاحیت قاضی اعلام شود، این فرد دیگر صلاحیت برای وکالت را نیز نخواهد داشت؛ مگر می‌شود فردی صلاحیت قضاوت نداشته ولی به عنوان وکیل کار کند و حتی وکیلی که صلاحیت وکالت ندارد نیز نمی‌تواند در کسوت قضاوت قرار گیرد.
رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه اجرای قانون می‌تواند در زمان ما بهترین شاخص در اجرای عدالت باشد، تصریح کرد: هر نوع قانون‌شکنی، رابطه ناسالم، پارتی‌بازی، دور زدن قانون و فساد، خدشه وارد کردن به چهره عدالت است.
وی در ادامه به اهمیت اجرای عدالت در موضوع پرداخت مالیات اشاره کرد و گفت: فرار مالیاتی قابل تحمل نیست و توجه به این امر از نکات مهم و حائز اهمیت در اجرای عدالت بوده و می‌تواند ما را به این مسیر نزدیک کند. البته باید در این رابطه همکاری‌های لازم انجام شود تا افراد نتوانند قانون را به راحتی دور بزنند.


رئیس قوه قضاییه گفت: هیچ سازمان، نهاد و اداره‌ای در کشور نباید به اسم قدرت و وابستگی به سازمان خود، به بیت‌المال تعرض کند.
سیدابراهیم رئیسی با بیان اینکه اگر سازمان‌ها، ادارات و دستگاه‌ها به خود اجازه بدهند به خاطر جایگاه قدرت خود یا اتصال به قدرتی تخلف کنند، این قضیه نسبت به افراد معمولی باید شدیدتر باشد حال هر سازمانی که می‌خواهد باشد. افزود: این را رهبر انقلاب فرمودند و تاکید کردند و نگاه ما نیز همین گونه است که هیچ سازمان و اداره‌ای نباید به خود اجازه نقض قانون و تعرض نسبت به بیت المال را بدهد و به اسم قدرت و وابستگی به یک سازمان و اداره و نهاد، در بستر رودخانه کاری انجام دهد یا زمین‌ها و مراتع را تصرف کند.
رئیس قوه قضاییه با اشاره به اینکه واقعاً اگر برخی اقدامات مجاز است و منابع طبیعی اجازه می‌دهد طرحی را داشته باشند و قاطعانه مثل خیلی از طرح‌ها اجرا شود افزود: چرا باید جلوی چشم مدیران ما قانون نقض و به ثروت ملی تعرض شود یا آب و خاک مورد تعرض قرار گیرد؟ گفته می‌شود برخی از سازمانها بنا احداث کرده‌اند با آن‌ها چه کنیم؟ سوال از سازمان‌هایی که در این قضیه مقصر هستند جدی‌تر است. آن‌هایی که خودشان حافظان قانون هستند اگر ناقضین قانون باشند، آیا قابل قبول است؟ گفته می‌شود سازمانی مجموعه‌ای ساخته آیا باید با آنها برخورد شود؟ باید بگویم بله، مگر نقض قانون نیست؟ اگر هست چرا آن سازمان به خود اجازه می‌دهد این را انجام دهد؟ وی در خصوص مسئله پسماند‌ روی گفت: این موضوع باید هر چه سریعتر ساماندهی شود لذا از معاون اول قوه قضاییه می‌خواهم تا این قضیه را مدیریت کند و با قاطعیتی که از آقای اژه‌ای سراغ دارم این موضوع ظرف یک ماه رفع شود و سپس استاندار نیز با قاطعیت نسبت به این مسئله اقدام کند.
وی در خصوص اعتراضات کارگران کارخانه روغن نباتی نیز گفت: این افراد عنوان می‌کنند با واگذاری کارخانه به بخش خصوصی این مجموعه خوابیده و حقوق‌ها نیز عقب افتاده است درحالی که قرار بود با واگذاری کارخانه به بخش خصوصی این مشکلات حل شود. آیا قرار بود مواد اولیه که استانداری به آن‌ها داده به کار گرفته نشود؟ آیا قرار بود کارگران بیکار شوند؟ آیا قرار بود اینگونه خصوصی سازی کنیم؟ بدون شک این موضوع را پیگیری می‌کنیم.
رئیسی در باره مشکلات کارخانه ایران تراسفو نیز گفت: براساس گزارش‌ها کسی آمده بدون اینکه آورده‌ای داشته باشد بیش از هزار میلیارد تومان به دست آورده است. آیا مردم این را می‌پذیرند؟ آیا این خصوصی سازی واقعی است؟ بخشی از سهام به شخصی واگذار شده که بدون آورده صاحب هزار میلیارد تومان پول شده است که هیچ کس آن را نمی‌پذیرد لذا با کمک مدیران باید پیگیری شود.
رئیس قوه قضاییه خطاب به مدیران و مسئولان دستگاه‌های اجرایی گفت: با جرات و قدرت کار کنید و ما هم به عنوان دستگاه قضا پشتیبان شما خواهیم بود. یقین بدانید مدیری که با جسارت تحریم‌ها را دور می‌زند تا مشکلی برای مردم پیش نیاید و دشمن را زمین گیر کند، به عنوان یک مدیر شجاع مورد حمایت ما قرار خواهد گرفت.
وی با اشاره به اینکه توجه به قانون و اجرای آن می‌تواند بهترین شاخص برای اجرای عدالت باشد، افزود: هر نوع قانون شکنی، دور زدن قانون، پارتی بازی، رابطه ناسالم و فساد، نقض عدالت و موجب وارد آمدن خدشه به اجرای عدالت می‌شود.
رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه اعلام فساد اعتماد ساز نیست، باید در مبارزه با فساد اقدام کرد و این اقدام منجر به اعتماد می‌شود تصریح کرد: زمین‌خواری، تجاوز به رودخانه و بستر آن و دست اندازی به ثروت‌های ملی از ناحیه هر شخص و صاحب هر جایگاهی، خلاف عدالت است و کسانی که امروز به عنوان حافظان این ثروت تعیین شده‌اند، باید بدانند این وظیفه امری است که جنبه پیشگیری دارد و ما نه فقط برای حراست از مرزهای اقلیمی خود بلکه در همه حوزه‌ها نیازمند مرزبان هستیم.
وی بر ضرورت تشکیل کارگروهی متشکل از مسئولان قضایی و اجرایی در باره باغ‌شهرها و دست‌اندازی به اراضی استان تاکید کرد و افزود: این کارگروه باید بدون فوت وقت اولا از تصرفات آتی جلوگیری کند و ثانیا نسبت به وضع موجود بررسی‌هایی را صورت دهد و به مردم نیز اطلاع‌رسانی کند.
رئیسی خاطرنشان کرد: آن دسته از شرکت‌ها و کارخانجاتی که به عنوان خصوصی سازی واگذار شده‌اند، مورد بررسی قرار می‌گیرند و نتیجه رسیدگی‌ها به اطلاع مردم خواهد رسید.
رئیس قوه قضاییه به تلاش‌های دستگاه قضایی در خصوص کاهش اطاله دادرسی، جلوگیری از فرار مالیاتی، عدم اعطای پروانه وکالت برای کسانیکه صلاحیت قضاوت ندارند و اجرای شایسته سالاری در دستگاه‌ها اشاره کرد و گفت: ارتباط مستقیم با مردم یکی از بهترین روش‌های افکارسنجی است.