معلمان در دولت تدبیر و امید

هر سال هفته معلم فرصتی است براي پاسداشت تلاش و کوشش معلمان گرامی که در راه اعتلای تعلیم و تربیت و تبدیل ایران امروز به مدرسه و دانشگاهی به وسعت همه ایران‌زمین مي‌كوشند و همچنین فرصتی است برای تکریم و تجلیل از فداکاری‌ها و آگاهی‌بخشی همه معلمان سرزمین‌مان. نظر به تقارن این ایام با برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و انتخاب دولتی براساس رأی و نظر مردم، خوب است وضعیت معلمان را در دولت تدبیر و امید ارزیابی و انتظارات جامعه فرهنگیان را از دولت آینده به اجمال بیان كنيم:
1- با مروری بر مجموعه دیدگاه‌ها و برنامه‌های آقای دکتر روحانی می‌توان نتیجه گرفت نگرش و رویکرد ایشان نسبت به جایگاه و مأموریت آموزش و پرورش و منزلت معلمان دیدگاهی توسعه‌یافته و پذیرفتنی بوده؛ هرچند در مقام اجرا و عمل نواقص جدی داشته است.
...بخشی ناشی از عوامل بیرونی ازجمله اعتمادنکردن مجلس به وزارت آقای دکتر نجفی و بخشی هم ناشی از ضعف مدیریت داخلی آموزش‌وپرورش بوده است. 
2- یکی از دستاوردهای مفید دولت آقای روحانی در آموزش‌وپرورش، حذف مدیریت پوپولیستی و عوام‌گرايی و سپردن آن به مدیریت علمی و کارشناسی بوده است. توقف برنامه‌های بدون پشتوانه‌های مطالعاتی و اجرائی و شتاب‌زده و بازگشت آرامش و ثبات در مدیریت آموزش‌وپرورش و تلاش در جهت عقلانی‌‌کردن برنامه‌های کلان با استفاده از کارشناسان و نخبگان مسیری است که امید می‌رود در صورت تداوم، به ارتقای جایگاه نهاد آموزش‌وپرورش در توسعه ملی و معلمان و فرهنگیان بینجامد.
3- تغییر مدیریت کلان آموزش‌وپرورش بنا بر خواست اکثریت معلمان و حضور جناب آقای دکتر دانش‌آشتیانی، نشانه‌هایی از بهبود، اعتماد و امید را بیش از گذشته فراهم کرده و پرواضح است که شرط تداوم این توفیق اولا متعهدشدن دولت در اولویت‌بخشیدن به اعتلای جایگاه آموزش‌وپرورش در برنامه ملی و ثانیا ارتقای توانمندی مدیریت آموزش‌وپرورش است تا زمینه تحول و تحرک همه‌جانبه نسبت به برنامه‌های آموزش‌وپرورش فراهم شود.
4-اقدامات انجام‌شده به‌ویژه از حیث تأمین منابع مالی چه در بخش بودجه مصوب (83 درصد) و نسبت به بودجه دولت (20 درصد) یا در بخش حقوق و دستمزد (84 درصد) روند روبه‌‌رشدی داشته است؛ اما این رشد به‌هیچ‌‌وجه پاسخ‌گوی نیاز آموزش‌وپرورش و معلمان به‌دلیل کاهش قدرت خرید آنان و تعهدات معوقه سنوات قبل نخواهد بود. اقتصاد آموزش‌وپرورش نیازمند یک عزم و اراده ملی برای شکوفایی است و این مهم باید در تعهد الزامی دولت آینده قید شود.


5- امروز صحنه انتخابات گویای بسیاری از حقایق پنهان و آشکار است و مردم به‌ویژه ما فرهنگیان در آستانه یک انتخاب سرنوشت‌ساز قرار داریم که یا باید به گذشته برگردیم یا راه آمده را با احساس مسئولیت بیشتر تداوم بخشیم، هرچند تحولات چند دهه اخیر در ایران نشان داده است مردم ایران همیشه خواهان پیشرفت و توسعه هستند و رو به آینده دارند و با بهره‌مندی از تجارب تلخ و شیرین گذشته، راه آینده را هوشمندانه برمی‌گزینند؛ اینک راهی که در کشور آغاز شده باید با اقتدار بیشتر که نماد آن مشارکت حداکثری است تداوم یابد.
رأی به آقای دکتر روحانی تضمین‌کننده راه پیشرفت در همه‌جای ایران از جمله در آموزش‌وپرورش است، رأی ما به آگاهی در مقابل گمراهی است؛ بنابراین باید با همه توان، اراده خویش را آگاهانه و فراگیر برای یک انتخاب اصلح در 29 اردیبهشت با هدف سربلندی ایران و جمهوری اسلامی به کار بگیريم.