یارانه 250‌ هزار تومان بشود، قیمت حامل‌های انرژی 6 برابر می‌شود

 ایسنا: سخنگوی دولت در نشست خبری روز گذشته خود، در پاسخ به سؤالی درباره احتمال کناره‌گیری حسن روحانی به‌نفع جهانگیری، گفت: «هنوز تصمیم نهایی گرفته نشده است، آقای جهانگیری هم مثل روز اول باانگیزه حضور دارد و برنامه‌هایی را که دولت یازدهم با ریاست مورد تأیید مردم که از سوی آقای روحانی شکل می‌گیرد توضیح می‌دهد و عملکرد گذشته را هم ارائه می‌دهد».
محمدباقر نوبخت افزود: «همه جریان‌های سیاسی اصلاحات و اعتدال کاندیدای واحدشان آقای روحانی است. البته یک شخصیت برجسته و مدیر توانای اصلاح‌طلب مثل آقای جهانگیری در این عرصه آمده است، اما هیچ‌یک از این جریان‌ها ایشان را به‌عنوان کاندیدای اصلی‌شان معرفی نکرده‌اند. حالا یک فرد می‌تواند به صورت مستقل وارد این عرصه شود. به‌هرحال امیدوارم مردم در مشارکت حداکثری لایق‌ترین فرد را برای ریاست بر قوه ‌مجریه انتخاب کنند».
او در واکنش به برخی وعده‌ها و انتقادات کاندیداها، عنوان کرد: «آیا این بحران و چهره سیاه و غیرمعقولی که از اقتصاد ملی ترسیم شده در این سه‌سال‌ونیم دولت تدبیر و امید ایجاد شده یا محصول عملکرد نظام جمهوری اسلامی در 38 سال گذشته است. همه این سیاه‌نمایی‌ها بیش از آنکه به دولت برگردد، به نظام برمی‌گردد و نمی‌دانم آیا ما مجاز هستیم که چهره نظام را نامطلوب و کریه نشان دهیم، باید پرسید این کار به چه قیمتی انجام می‌شود».
به الان می‌گویید بحران، پس به سال 92 چه می‌گویید


سخنگوی دولت افزود: «وضع آنچنان که گفته می‌شود سیاه نیست، ولی می‌دانیم که وضع موجود، وضع ایده‌آلی هم نیست. هرکس راجع به بخش خالی لیوان صحبت کند، درست است، اما باید ببینیم تا سال 92 چقدر آب در لیوان بوده و تا سال 95 چقدر آب اضافه شده و چقدر دیگر باید اضافه شود و آیا می‌شود به این دولت اعتماد کرد که بقیه ظرف را پر کند».
نوبخت گفت: «در سال 92 رشد منفی6 بوده و الان مثبت شده، آیا کارهای انجام‌شده از سال 92 تا الان مورد توجه قرار گرفته است. وقتی شما به الان می‌گویید بحران، پس به سال 92 چه می‌گویید که تورم بالای 40 درصد و رشد منفی 6 بود، آیا آن بحران نبود؟ یا رسانه‌ها امروز از بحث دره عمیق صحبت می‌کنند. خب این واقعیتی است و باید ببینیم در آن زمان کجا بودیم». او ادامه داد: «برنامه ششم و برنامه بودجه و برنامه صدروزه مشخص می‌کند که آیا می‌شود با این دولت ادامه داد یا نه. این سیاه‌نمایی‌ها بیش از آنکه عملکرد 3.5 ساله دولت را زیر سؤال ببرد به نظام برمی‌گردد و نمی‌توان نظام را در خدمات به مردم ناکارآمد نشان داد، البته اشکالاتی وجود دارد و خیلی کارها باقی مانده که باید انجام دهیم».
نوبخت افزود: «این کار خیلی بزرگی است که 950‌ هزار فرصت شغلی ایجاد شود و در شرایطی است که ابر و باد و مه و خورشید دست‌به‌دست هم بدهند. ما حداکثر میزان سرمایه‌گذاری‌ای که می‌تواند صورت بگیرد را در نظر گرفته‌ایم، ولی اینکه یکی بگوید دو‌میلیون دیگر هم به آن اضافه می‌کنیم واقعا کار سختی است، ‌چون جایی مرز توقف وجود دارد و مرز این 950‌ هزار شغل هم همین‌قدر است».
افزایش یارانه با شرایط موجود امکان‌پذیر نیست
او درباره افزایش یارانه‌ها گفت: «یارانه خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی که مستمری‌شان به‌طور متوسط 71‌هزار تومان بود به 240‌هزار تومان افزایش یافت؛ یعنی 3.4 برابر که این در فروردین اجرا شد».
نوبخت افزود: «اینکه از سوی عده‌ای گفته می‌شود یارانه افراد تحت پوشش دو یا سه‌برابر اضافه شود باید بگوییم که این 3.4 برابر افزایش یافته و علی‌برکت‌الله هم برای آن گفته شد؛ یعنی آنها که مستمری می‌گرفتند یارانه‌شان هم افزایش یافته است. حالا باید پرسید که منظور از افزایش یارانه افراد کم‌درآمد چیست و منظور این است که یارانه همه افراد افزوده شود؟ این افزایش با توجه به شرایط موجود امکان‌پذیر نیست؛ چراکه باید قیمت حامل‌های انرژی را زیاد کنیم».
سخنگوی دولت با اشاره به درآمد شرکت پالایش و پخش یادآور شد: «کل فروش در این شرکت 52‌هزار‌میلیارد تومان است و بعد از کم‌شدن کسورات 36‌هزار و 400‌میلیارد تومان باقی می‌ماند که برای یارانه‌ها باید 41‌هزار‌میلیارد تومان پرداخت شود، به‌همین‌دلیل این مابه‌التفاوت 36‌هزار و 41‌هزار از خزانه دولت پرداخت می‌شود، آن‌هم برای یارانه 45‌هزار و 500 تومانی. من به صداقت و شرافت کسانی که طرح افزایش یارانه را مطرح می‌کنند شک ندارم، اما این حرف بسیار قابل‌تأمل است و امیدوارم منظورشان افزایش یارانه اقشار کم‌درآمد باشد که آن‌هم 3.4 برابر افزایش یافته است».
نوبخت عنوان کرد: «اگر یارانه بخواهد 250‌هزار تومان باشد، تقریبا باید قیمت حامل‌های انرژی شش‌برابر شود که این روی اقتصاد ملی اثر می‌گذارد و پول ملی را خراب می‌کند. کسانی که می‌دانم بسیار باشرافت و باشخصیت هستند، اما این حرف‌ها را بیان می‌کنند حداقل بگویند این یارانه 250‌هزارتومانی قرار است از چه جاهایی تأمین شود و خوب است گفته‌هایی در جامعه منعکس نکنند که اشتباه باشد».
رئیس سازمان برنامه‌وبودجه در واکنش به وعده مشاغل ‌میلیونی از سوی بعضی کاندیداها و استخدام بدون‌ضابطه حدود چهار ‌هزار و 200 نفر در مترو تهران و نظارت دولت در این زمینه، تأکید کرد: «نظارت بر عملکرد در قانون تقسیم شده و از نظر حسن انجام و اجرای قانون مسئولیت اصلی در قانون اساسی با قوه قضائیه است که از طریق سازمان بازرسی کل کشور صورت می‌گیرد. سازمان برنامه، دیوان محاسبات، دیوان عدالت اداری، سازمان حسابرسی و وزارت اطلاعات هم وظایف نظارتی دارند که به‌همین‌دلیل شورای دستگاه‌های نظارتی ایجاد شد تا با هم هماهنگی کنند. چون ممکن است این مسئله به یکی از کاندیداها برخورد کند، ضمن احترام به همه کاندیداها در این ارتباط سازمان بازرسی در جایگاه نظارت بر حسن اجرای قانون در این زمینه وظیفه داشت که گزارششان را هم ارائه کرده‌اند. سازمان برنامه به آنهایی که پولش را می‌دهد، نظارت می‌کند و ما نمی‌توانیم به آنهایی که پولشان را نمی‌دهیم نظارت کنیم».