یادمان نرفته است که...

محمد‌جواد ظریف :
یادمان نرفته‌است که...
آقایان هواپیماها را کاغذی می‌خوانند اما خود بر آن سوار می‌شوند
برخی دوستان به تاثیرگذاری دیپلماسی آلرژی دارند


آرمان: این روزها هرچقدر که بیشتر به انتخابات ریاست‌جمهوری 96 نزدیک می‌شویم، بیش از گذشته شاهد تخریب برجام، اتهامات و موج‌سواری دلواپسان و اصولگرایان تندرو نسبت به دستاورد بزرگ دستگاه دیپلماسی دولت یازدهم هستیم. بر این اساس روز گذشته محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه کشورمان، با اشاره به اینکه برای بهبود وضعیت اقتصادی مردم و تداوم اقتدار ایران نیاز است که سیاست‌های چهار سال گذشته ادامه پیدا کند، گفت: زمان به میوه نشستن تلاش‌ها در چارچوب برجام به‌تدریج فرا می‌رسد. اگرچه امروز بعضی دوستان تلاش می‌کنند مردم را به فراموشی بکشانند، اما مردم یادشان نرفته است در چه شرایطی بودند و الان در چه شرایطی هستند.
برخی به تاثیرگذاری دیپلماسی آلرژی دارند
محمدجواد ظریف با بیان اینکه برخی از دوستان مقداری به این موضوع آلرژی دارند که بپذیرند دیپلماسی می‌تواند تاثیرگذار باشد، تصریح کرد: این دوستان تصور می‌کنند کسانی که از دیپلماسی صحبت می‌کنند، به دیگر ابعاد اقتدار ایران توجهی ندارند،‌ اما واقعیت این است که ما همین قدرت را در گذشته داشتیم، از همین امکانات برخوردار بودیم، ولی نه به هیچ‌اجلاس بین‌المللی دعوت می‌شدیم و نه در هیچ‌کجا کسی ما را تحویل می‌گرفت. از طرفی هر روز فشارهای جدیدی بر مردم وارد می‌شد. اینها همه واقعیت‌هایی است که چهار سال پیش وجود داشت، ولی امروز خوشبختانه وجود ندارد. وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به تحریم نفتی که از سوی غربی‌ها در مقطعی علیه ایران اعمال شد، خاطرنشان کرد: آنها در مقطعی می‌خواستند ایران را تحریم نفتی کنند، به خودشان شش ماه فرصت دادند تا خودشان را در این ارتباط آماده کنند، به‌نحوی که در ارتباط با اعمال این تحریم‌ها ضرر نکنند. ما نیز برای اینکه شرایط را به قبل برگردانیم، نیازمند به زمان هستیم. البته الحمدلله با تدابیر خوبی که قبل از پایان تحریم‌ها از سوی رئیس‌جمهور، وزیر نفت و سایر کارکنان صنعت نفت کشور اندیشیده شد، توانستیم سریع‌تر از زمانی که دنیا تصور می‌‌کرد فرصت ازدست‌رفته کشور در زمینه تولید و صادرات صنعت نفت را بازیابی کنیم. البته در حوزه‌های دیگر ممکن است این روند بیشتر طول کشد، ولی واقعیت این است که در مسیر صحیح حرکت کرده‌ایم. امروز سرمایه‌گذاران خارجی در بازار ایران حضور دارند، بانک‌های خارجی با ایران تعامل می‌کنند و ما کمتر ناگزیر می‌شویم که پول خود را با چمدان حمل‌ونقل کنیم.
توافق هواپیماهای کاغذی 2 سال زمان برد
ظریف با بیان اینکه رفت‌وآمدها و گفت‌وگو در نهایت تبدیل به قرارداد می‌شود، گفت: این قراردادها به ساخت کارخانه، افزایش صادرات و هر آنچه نیاز کشور است تبدیل خواهد شد. به‌طور مثال همین هواپیماهایی که دوستان اتهام می‌زنند و به آن هواپیماهای کاغذی می‌گویند و خود آقایان بر آن سوار می‌شوند، برای همین هواپیماها بیش از دو سال مذاکره شد. از همان روزی که برای توافق ژنو مذاکره می‌کردیم، این دغدغه را داشتیم که چرا مردم با استرس و نگرانی باید سوار هواپیما شوند. بر اساس همین دغدغه در توافق ژنو توانستیم بحث تعمیر هواپیماهای ایرانی را بگنجانیم، بعد از آن، ۱۸ ماه مذاکره برای خرید هواپیما انجام شد و با اجرایی شدن برجام ۹ ماه تلاش شد تا بتوانیم مجوزهای لازم را برای خرید بگیریم. وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به این پرسش که در ابتدای ورودتان به وزارت خارجه به عنوان وزیر در اقدامی جدید یک خانم را به‌عنوان سخنگوی وزارت خارجه انتخاب کردید، ولی در ادامه به نظر می‌رسد که به علت برخی فشارها در تصمیمتان تجدیدنظر کردید، خاطرنشان کرد: من با پیشفرض شما موافق نیستم. خانم افخم از سخنگوهای بسیار خوب وزارت خارجه بود. به شما اطمینان می‌دهم که فشاری برای تغییر ایشان نبود. البته برای اینکه خلاف نگفته باشم، باید بگویم فشار بود، ولی من از این فشارها خیلی تاثیر نمی‌پذیرم.
برنامه‌های کشور بدون افزایش صادرات نفت قابل اجرا نبود
رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: بر اساس قطعنامه‌هایی که در دولت دهم در کنگره آمریکا با پشتوانه تحریم‌های شورای امنیت صادر شد، اگر همان روند گذشته ادامه می‌یافت، امروز صادرات نفتمان به کمتر از 200‌هزار بشکه می‌رسید. سوال من این است که با این میزان صادرات کدام یک از برنامه‌های عادی کشور قابل اجرا بود؟ کدام یک از برنامه‌های رسیدگی به محرومان قابل انجام بود؟ اما این هم پایان کار نبود. روزهای ابتدایی شروع به کار دولت یازدهم، قانونی در مجلس نمایندگان آمریکا که مدت‌ها درباره آن بحث شده بود، به تصویب رسید که بر اساس آن فروش نفت ایران در مدت کوتاهی به صفر می‌رسید و بر اساس آن قانون دولت آمریکا دیگر نمی‌توانست حتی با ما مذاکره کند، چون دیگر اختیار تعلیق یا لغو تحریم‌ها را نداشت و این مساله به اجازه سنا منوط می‌شد. همچنین اگر از سوی سنا این قانون تصویب می‌شد، وارد بحرانی می‌شدیم که آن بحران نه اینکه بگویم به جنگ، اما حتما به شرایط تندتری می‌انجامید.
زمان به میوه نشستن تلاش‌ها در برجام فرا می‌رسد
وزیر امور خارجه کشورمان گفت: اولویت اول حفظ برجام و استفاده بهینه از آن برای معیشت مردم است. اولویت دوم تعامل با همسایگان و کشورهای منطقه است که همیشه تاکید داشتیم باید روابطمان با همسایگان بهبود پیدا کند و محیط امنی در منطقه ایجاد شود. ظریف در پاسخ به این پرسش که برجام در چهار سال آینده چه تاثیرات و تحولی در زندگی و اقتصاد کشور ایجاد خواهد کرد، گفت: در یک سال و چهارماه گذشته که از اجرای برجام می‌گذرد، هرچه پیش رفتیم موفقیت‌های بیشتری داشته‌ایم و موانع را یکی پس از دیگری از بین بردیم. توانستیم سرمایه خارجی را وارد کشور کنیم و موانع بانکی برای صادرات غیرنفتی را حذف کنیم تا صادرکنندگان به‌تدریج به روش‌های معمول دنیا، نه از طریق صرافی‌ها، کارشان را ادامه دهند. البته هنوز در شرایط ایده‌آل قرار نگرفتیم. در هر حال زمان به میوه نشستن این تلاش‌ها به‌تدریج فرا می‌رسد و باید اجازه داد بستری که این تلاش‌ها در آن شکل گرفته، ادامه داشته باشد تا از آن استفاده کرد. وی ادامه داد: همچنین نیاز است با بدعهدی‌های آمریکا با زبانی که آمریکا را منزوی کند نه ما را، برخورد شود. محمدجواد ظریف تصریح کرد: بازگرداندن شرایط به قبل از تحریم‌ها امری زمانبر است. همان‌طور که آثار رکود همان لحظه تحریم نشان داده نشد و یک سال بعد از اعمال سنگین‌ترین تحریم‌ها، به‌تدریج به رشد منهای 8/6‌درصد رسیدیم، امروز باید برای بازگشت به شرایط قبل و بهتر از آن صبر داشته باشیم. به‌علاوه ترجمه بهبود شرایط به بهتر شدن وضع معیشت مردم نیز زمانبر است. ظریف در پایان خاطرنشان کرد: مردم در گذشته در شرایط ناگواری زندگی می‌کردند و هر روز نیز آن شرایط بدتر می‌شد. یادمان نرفته است که وقتی به فروشگاهی می‌رفتیم و کالایی را خریداری می‌کردیم، روز بعد همان کالا را با قیمتی بالاتر خریداری می‌کردیم و گاهی آن کالا را اصلا به خاطر مشخص نبودن قیمتش نمی‌فروختند.