افزایش‌یارانه ربطی به دولت‌ها ندارد

مصطفی درایتی در گفت‌وگو با «آرمان»:
وعده‌های پوپولیستی ابزار کاندیداهای بی‌برنامه است
جامعه در برابر فریب به صداقت رأی دهد
خطر بازگشت تفکر احمدی‌نژادیسم


افزایش یارانه‌ها در اختیار رئیس‌جمهور نیست
آرمان- سعید‌ گیتی‌آرا: ایام انتخابات عرصه‌ای است که ممکن است برخی کاندیداها، وعده‌های عجیبی بدهند که باعث فریب مردم شود. رئیس‌جمهور درباره انتخابات ریاست‌جمهوری و برخی از این وعده‌ها سخن گفته است. برای بررسی این صحبت‌ها با یکی از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب گفت‌وگو کردیم. متن کامل گفت‌وگوی مصطفی درایتی را با «آرمان» در ادامه می‌خوانید:
باتوجه به بیان شاخصه‌های انقلابیگری از سوی رئیس‌جمهور، آیا وعده‌های غیرکارشناسی در ایام انتخابات از سوی نامزدها ذیل انقلابیگری تعریف می‌شود؟
رئیس‌جمهور اخیرا مطلب صحیحی درباره انقلابیگری مطرح کرد و به این اشاره داشت که درشت حرف‌زدن نشانه انقلابیگری نیست، بلکه هر فردی که راه آزادی و استقلال کشور را برود، انقلابی است. متاسفانه تلقی برخی از انقلابیگری، درشتی‌کردن، بد‌ و بیراه ‌گفتن، در قاعده حرکت‌ نکردن و طرح وعده‌های دروغ در جامعه است که تعاریف بسیار اشتباهی است. انقلابیگری دارای معنای دیگری است. از همین رو همه کسانی که در راستای استقلال کشور، آزادی مردم و برقراری عدالت گام برمی‌دارند، انقلابی هستند. معناکردن انقلابیگری به تندروی‌کردن و بی‌قاعده حرکت ‌نمودن، انحرافی جدی است که بعضا در بخشی از بدنه اجتماعی دیده می‌شود. ترویج چنین انحرافی می‌تواند واژه انقلابیگری را از معنای واقعی خود تهی کند. طبیعتا تاکید رئیس‌جمهور نیز بر معنای واقعی این واژه درست و بجا بوده است. تعاریف منحرفانه معمولا از سوی کسانی عنوان می‌شود که نه تنها به اصول راستین انقلاب به معنای واقعی پایبند نیستند، بلکه با نشان دادن رفتار نامتعارف از خود، رفتاری قلابی را جایگزین رفتاری انقلابی می‌کنند.
با در نظر گرفتن انتقادات مخالفان دولت از عدم به‌کارگیری کافی جوانان در دولت یازدهم، این انتقاد تا چه اندازه وارد است؟
البته با وعده‌ای که آقای روحانی در این انتخابات دادند، ما در دولت آینده شاهد کابینه‌ای جوان‌تر خواهیم بود. نباید فراموش کنیم که دولت یازدهم به‌ویژه در سه بخش صنعت، اقتصاد و وزارت امورخارجه نیازمند افرادی باتجربه بود. شاید اگر مدیران این بخش‌ها تجربه‌ای کافی نداشتند، موفق نمی‌شدند موانع ایجادشده در این عرصه‌ها را از میان بردارند، اما از ابتدای روی کار آمدن دولت، صحبت‌هایی مطرح بود که در عرصه‌هایی چون فرهنگ و سیاست داخلی، ستاد دولت، چابک و فعال نیست، آن‌چنان که این اعتراض به آقای روحانی وارد بود که از تیم‌های مناسبی در این دو عرصه استفاده نشده است. طبیعتا با توجه به اینکه آقای روحانی موفق شد بخش‌های عظیمی از اقتصاد کشور را ساماندهی کند، وی این نیاز را نیز احساس کرده که می‌بایست از نیروهای جوان‌تر در دولت دوازدهم بهره ببرد.
آقای روحانی وعده به‌کارگیری از جوانان را مطرح کرده است، اما برخی مخالفان دولت معتقدند که آقای روحانی به این وعده‌ها عمل نمی‌کند.
وعده‌هایی را که در انتخابات‌های ریاست‌جمهوری مطرح می‌شود، باید اولویت‌بندی کرد. به نظر من دو مساله در ابتدای کار آقای روحانی در دولت بسیار مهم بود. یکی مساله تلاش دولت برای به سرانجام رساندن موضوع هسته‌ای بود که موجب شد سایه تهدید را از کشور دور کند و مساله دوم بازگرداندن عقلانیت به سیستم اجرایی کشور بود که این عقلانیت در بخش اقتصادی از اهمیت بیشتری برخوردار بود. همچنان که بسیاری از تحلیلگران در آن سال‌ها معتقد بودند، اگر دولت بتواند مساله هسته‌ای را در 4سال نخست خود حل کند، تلاش و اقداماتش قابل تحسین است. بازگشت به ریل عقلانیت نیز باعث شد بسیاری از آواربرداری‌ها انجام شود و دولت بتواند کارنامه قابل دفاعی از خود ارائه دهد.
امروز رقابت‌های انتخاباتی باعث شده برخی از کاندیداها وعده‌هایی اجرانشدنی بدهند؛ وعده‌هایی که صدای برخی اصولگرایان را نیز درآورده است. شما این‌گونه وعده و وعیدها را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
همیشه این هشدار وجود داشته که مردم در چنین عرصه‌ای با خطر احمدی‌نژادیسم مواجه هستند؛ چه خودش در انتخابات حضور پیدا کند و چه نباشد. در این دوره هم می‌توان به حضور تفکر و نگاه وی در انتخابات اشاره کرد. متاسفانه روش و منشی که حاصل و نتیجه‌اش طی 8 سال در کشور مشخص شد، مجددا در صحبت‌های برخی از کاندیداها بروز کرده است. این کاندیداها برای فریب دادن مردمی که گرفتاری‌های اقتصادی سنگینی دارند، متوسل به وعده‌هایی شده‌اند که نه به نفع مصالح عمومی کشور است و نه امکانپذیرند و با هیچ‌قاعده اقتصادی اجراشدنی نیستند. بدون شک دادن چنین وعده‌هایی تنها به‌خاطر فریب مردم است. چند برابر کردن یارانه‌ها یا ایجاد چند‌میلیون شغل، به هیچ‌عنوان با ظرفیت‌های اقتصادی کشور سازگار نیست و هنوز دولت نتوانسته از زیر بار مشکلاتی که از دولت قبل حاصل شد، بیرون آید. این‌گونه رفتارهای انتخاباتی جز تزویر و فریب مردم هیچ‌حاصلی برای کشور نخواهد داشت. افزایش یارانه‌ها در اختیار رئیس‌جمهور نیست، بلکه این مجلس است که باید اجازه این افزایش را صادر کند. گسترش جنبه‌های صدقه‌پروری جز برای فریب مردم کاربرد دیگری ندارد.
سطح هوشیاری مردم و آگاهی آنان از دروغ بودن چنین وعده‌هایی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
این امیدواری وجود دارد که جامعه به تجربه‌ای که در سال‌های اخیر داشته است، توجه بیشتری نشان دهد. مردم می‌دانند طرح چنین وعده‌هایی حتی به نفع زندگی معمول آنان نیز نخواهد بود و تورم را به حد اعلای خود می‌رساند. مهم این است و مردم باید بدانند هزینه تصمیمی را که امروز می‌گیرند، فردا خواهند پرداخت. اگر درک درستی از آنچه در جامعه مطرح می‌شود، وجود داشته باشد، همه مردم متوجه خواهند بود اولین کسانی که باید هزینه وعده‌های توخالی را بپردازند، اقشار ضعیف جامعه هستند. مردم باید بدانند اگر دقت کافی در انتخاب نداشته باشند، باعث می‌شود تا سالیان دراز عوارض سنگینی را از لحاظ معیشتی پرداخت کنند، زیرا به‌طور معمول اولین مشکلی که در جامعه ایجاد می‌شود، برای اقشار ضعیف و کم‌درآمد جامعه خواهد بود. امیدواریم توجه عمومی به سمت برنامه‌ها و وعده‌هایی جلب شود که معقول‌تر و منطقی‌تر به نظر می‌رسند وگرنه می‌شد وعده‌های پوپولیستی امروز برخی کاندیداها را از ابتدای انقلاب مطرح کرد. بدون شک اقدامات اصولی و منطقی هستند که هم نیازمند زمان و صرف هزینه‌اند و هم ماندگاری موثری در جامعه دارند. شعارهای غیراصولی را معمولا کسانی مطرح می‌کنند که هیچ‌برنامه‌ای برای اداره جامعه ندارند. به بیان دیگر طرح وعده‌های پوپولیستی ابزار کاندیداهای بی‌برنامه است. امیدواریم که جامعه با دقت نظری که انجام می‌دهد، راه فریب را از صداقت بشناسد و به صداقت رأی دهد.