مسائل منطقه باید از طریق گفت‌وگو حل و فصل شود

رئیس جمهوری پیش از عزیمت به ترکیه به منظور شرکت در پنجمین دوره اجلاس سه‌جانبه ایران، روسیه و ترکیه، تأکید کرد که مسائل منطقه و از جمله سوریه و یمن باید از سوی کشورهای منطقه و از طریق گفت‌وگو و مصالحه حل و فصل شود.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی روز گذشته در فرودگاه مهرآباد، آنچه را امروز در این منطقه رخ می‌دهد نتیجه برنامه‌ریزی‌های غلط و توطئه‌های امریکا در این منطقه دانست و گفت: امریکایی‌ها  از عربستان سعودی  و امارات پشتیبانی می‌کنند. آنها اسلحه و اطلاعات را می‌دهند و بخشی از عملیات جنگی را اداره می‌کنند و امروز می‌بینیم هر روز عده‌ای بی‌گناه در یمن کشته می‌شوند و ناامنی‌ها در منطقه وجود دارد.
او با بیان اینکه امریکایی‌ها به جای اینکه خودشان را محکوم و اعتراف کنند، هر از گاهی کشورهای منطقه  یا مردم مبارز یمن را متهم می‌کنند، اظهارکرد: اگر می‌خواهیم در این منطقه امنیت واقعی برقرار شود، راه آن، قطع تجاوز امریکایی‌ها و مداخله‌های تحریک‌آمیز رژیم صهیونیستی در منطقه است وگرنه شاهد تداوم این ناامنی‌ها خواهیم بود.
رئیس جمهوری با اشاره به نشست سه جانبه رؤسای جمهوری ایران، ترکیه و روسیه در آنکارا با محوریت مسأله سوریه،  این امر را  برای هر سه کشور، امنیت منطقه حائز اهمیت دانست و افزود: خوشبختانه طی 2 سال و نیم اخیر و آغاز  روند آستانه که این سه کشور ضامن آتش بس در سوریه هستند، روند مناسبی در سوریه آغاز شده است و امروز اکثریت قاطع سرزمینی و جمعیت سوریه تحت پرچم و حاکمیت دولت سوریه است، اما هنوز بخش‌هایی از سوریه در اشغال دیگران است  یا حضور تروریست‌ها در آن مناطق ادامه دارد.


روحانی، حضور امریکایی‌ها در سوریه را تجاوزگرانه، غیرقانونی و مداخله‌جویانه دانست و با بیان اینکه مداخله‌ها و تجاوزات رژیم صهیونیستی در رابطه با سوریه، حمایت رژیم صهیونیستی از تروریست‌ها و حملات این رژیم به مردم و زیرساخت‌های سوریه جزو نگرانی‌های منطقه و این سه کشور است، گفت: مهم‌ترین مسائل باقیمانده، منطقه ادلب و شرق فرات و تجاوزات رژیم صهیونیستی و همچنین حضور مداخله‌جویانه امریکا است.
او اضافه کرد: در اجلاس آنکارا علاوه بر موضوع مبارزه با تروریسم و مداخله‌های خارجی،  مسأله آینده سوریه، بازگشت آوارگان و بازسازی و اصلاح قانون اساسی سوریه و انتخابات سال 2021  از جمله مسائلی هستند که مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرند.
رئیس جمهوری با بیان اینکه معتقدیم حل مشکلات منطقه باید از طریق گفت و گو انجام بگیرد، تأکید کرد: در یمن باید از طریق گفت وگوهای یمنی – یمنی باشد و آنها خودشان باید مشکل را حل و فصل کنند و بمباران مردم یمن باید خاتمه پیدا کند. روحانی با تأکید بر اینکه روابط با همسایگان برای ما مهم است، اظهارکرد: امروز هم برای رفع مشکلات اقتصادی کشورمان بهترین راه‌حل بعد از مقاومت و ایستادگی مردم، روابط اقتصادی نزدیک با همسایگانمان است.
 رئیس جمهوری افزود: در این سفر هم با آقای پوتین راجع به روابط‌مان با روسیه مذاکره دو جانبه خواهیم داشت و هم با جناب آقای اردوغان راجع به روابط دوجانبه با ترکیه و امیدوارم روابط سه کشور و روابط ایران با همه همسایگان روز به روز ارتقاء یافته و نزدیک تر شود.