«‌ابتکار» واکنش‌ها و پیامدهای حمله گسترده پهپادی انصارالله به تاسیسات نفتی آرامکو را بررسی می‌کند

هراس از بحران نفت
روز شنبه انصارالله یمن در پاسخ به حملات نیروهای ائتلاف عربی به رهبری عربستان، با ده پهپاد حملاتی را به تاسیسات نفتی آرامکو در بقیق و خریص در نزدیکی‌های شهر ظهران انجام داد. این مناطق از جمله بزرگ‌ترین ذخایر نفتی عربستان سعودی‌ و نیز گسترده‌ترین منطقه پالایشگاهی جهان است که گفته می‌شود حدود 1 میلیارد بشکه ذخیره نفتی دارد.
همزمان با این مسئله و در حالی که انصارالله اعلام کرده که حملات گسترده‌تری در راه خواهد بود، مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا، ایران را مسئول این حملات دانسته و مدعی شد که کشورمان در پشت 100 حمله حوثی‌ها به مواضع عربستان قرار دارد. وزیر خارجه آمریکا همچنین در رشته‌ توئیت‌های خود ادعا کرد که ایران اکنون حمله‌ای بی‌سابقه به این تامین‌کننده انرژی جهان داشته و آمریکا از همه ملت‌ها می‌خواهد به طور واضح و علنی حملات ایران را محکوم کنند.
مقصر دانستن ایران به فاجعه خاتمه نمی‌دهد


همزمان با این موضوع محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به ادعای مایک پمپئو اعلام کرد که وزیر خارجه آمریکا که در فشار حداکثری شکست خورده است، به دروغ حداکثری روی آورده است. ظریف در ادامه گفت: آمریکا و مشتریانش به دلیل این توهم که برتری تسلیحاتی به پیروزی نظامی منجر خواهد شد، در یمن گیر افتاده‌اند. وی افزود: مقصر دانستن ایران، به فاجعه خاتمه نخواهد داد. پذیرفتن طرح پانزدهم آوریل ما برای پایان دادن به جنگ و آغاز مذاکرات ممکن است به آن پایان دهد.
از سوی دیگر سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان نیز روز گذشته در واکنش به اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا و یکی از سناتورهای آمریکایی درخصوص حملات پهپادی به تاسیسات نفتی عربستان توسط یمنی‌ها اظهار کرد: حدود ۵ سال است که ائتلاف سعودی با تجاوزات مکرر به یمن و ارتکاب انواع جنایات جنگی آتش جنگ را در منطقه شعله‌ور نگاه داشته و یمنی‌ها نیز نشان داده‌اند در مقابل جنگ و تجاوز ایستادگی می‌کنند. وی با اشاره سخنان وزیر امور خارجه آمریکا خاطرنشان کرد: چنین اتهام‌زنی‌ها و اظهارنظرهای کور و بی‌حاصل در چارچوب دیپلماتیک غیر قابل درک و بی‌معنی است. در روابط بین‌المللی حتی «خصومت‌ورزی» هم دارای حداقلی از باورپذیری و چارچوب‌های منطقی است که مقامات آمریکا این اصول حداقلی را نیز درنوردیده‌اند.
سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: اینگونه اظهارنظرها و اقدامات بیشتر شبیه برنامه‌ریزی سازمان‌های مخفی و اطلاعاتی برای تخریب وجهه کشوری به منظور زمینه‌سازی برای اقداماتی در آینده است. آمریکایی‌ها سیاستی به نام «فشار حداکثری» در پیش گرفتند که ظاهرا به دلیل ناکامی ها به سمت «دروغ حداکثری» گرایش پیدا کرده است. موسوی تنها راه حل ایجاد آرامش در منطقه و پایان دادن به بحران بی‌حاصل در یمن را توقف حملات و تجاوزات ائتلاف سعودی، قطع کمک‌های سیاسی و تسلیحاتی کشورهای غربی به متجاوزین و تلاش برای یافتن راه حل‌های سیاسی دانست.
احتمال صعود بی‌سابقه قیمت نفت
اما آنچه اکنون منجر به هراس سعودی‌ها و نیز کشورهای غربی به خصوص آمریکا شده است، موضوع توقف تولید نفت عربستان و نیز بالا رفتن قیمت آن در بازارهای جهانی است. هر‌چند مقامات سعودی پس از حملات انصارالله اعلام کردند که آتش‌سوزی‌ها مهار شده و وضعیت امنیتی به روال سابق خود بازگشته است، اما دیروز عبدالعزیز بن سلمان وزیر انرژی عربستان سعودی در بیانیه‌ای که توسط خبرگزاری این کشور منتشر شده تصریح کرده است: حمله پهپادی منجر به تعلیق موقت تولید نفت در دو مجتمع بقیق و خریص شده که روزانه بیش از 5.7 میلیون بشکه در روز، یعنی معادل 50 درصد تولید شرکت آرامکو نفت تولید می‌کردند.
از سوی دیگر در حالی که تحلیلگران اعلام کرده‌اند که حملات انصارالله ریسک خرید سهام شرکت نفتی آرامکو را افزایش داده است، برخی از ناظران معتقدند که توقف تولید روزانه بیش از 5.7 میلیون بشکه نفت در عربستان در ظرفیت پالایش نفت تاثیر قابل ملاحظه‌ای گذاشته و اگرچه آرامکو اعلام کرده که مطمئن است می‌تواند به سرعت روند تولید را احیا کند اما اگر موفق نشود، جهان ممکن است با کمبود عرضه نفت مواجه شده و در نتیجه قیمت‌ها به ۱۰۰ دلار در هر بشکه صعود کنند.
در همین راستا آمریکا اعلام کرده که آماده است تا از ذخایر استراتژیک خود جهت جبران کمبود نفت در بازارهای جهانی استفاده کند، اما در مقابل تحلیلگران بازارهای جهانی نفت بعد از حمله پهپادهای یمنی به تاسیسات نفتی شرکت آرامکو در شرق عربستان، در‌مورد توان ریاض برای تامین نفت مورد نیاز جهانی ابراز تردید کردند.
به گزارش ایرنا، «جاش یانگ» تحلیلگر شرکت سرمایه‌گذاری انرژی «بیسون اینترستس» (Biso- Interests) می‌گوید: احتمال زیادی وجود دارد که با ادامه ناکارامدی پالایشگاه‌های عربستان، بهای نفت افزایش یابد. وی پیش‌بینی می‌کند که با ادامه روند کنونی، بهای نفت به بیش از ۸۰ دلار در هر بشکه برسد.
همچنین «سندی فیلدن» کارشناس مرکز تحلیلی «مورنینگ استار» (Morningstar) با اشاره به ادعای وزیر انرژی عربستان که گفته «شرکت آرامکو کاهش تولید نفت خود به مشتریانش را از طریق مخازن ذخیره شده، جبران خواهد کرد» این سوال را مطرح می‌کند که «این شرکت چقدر نفت ذخیره دارد و تا کی می‌تواند نیاز بازارهای جهانی به نفت را تامین کند؟»
به گفته وی یکی از راه‌های جبران کمبود نفت جهانی این است که تحریم‌های نفتی ایران از سوی آمریکا برداشته شود. هر‌چه باشد ایران اخیرا به خاطر این تحریم‌ها میزان زیادی نفت در دست دارد.
فیلدن با این حال چنین تصمیم‌گیری را برای دولت ‌دونالد ترامپ‌ که با امیدواری بسیار دست به تحریم ایران زده، دشوار ارزیابی می‌کند. برخی دیگر از کارشناسان چاره کار را استفاده از ذخیره استراتژیک منابع اعضای آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) می‌دانند. با اینکه این سازمان شنبه شب اعلام کرد در حال حاضر ذخایر بازارهای جهانی نفت کامل بوده و انبارها نیز پر است، اما نامشخص بودن وضعیت عربستان و ادامه تنش‌ها در شبه جزیره عرب، مانع کاهش نگرانی‌ها شده است.
سایر اخبار این روزنامه
«ابتکار» حاشیه‌های گاف جنجالی سرهنگ علیفر را بررسی کرد از «امیر دولاب» تا «سید جلال» «ابتکار» حاشیه‌های گاف جنجالی سرهنگ علیفر را بررسی کرد از «امیر دولاب» تا «سید جلال» ژوبین صفاری صداوسیمای دربستی ژوبین صفاری صداوسیمای دربستی مصوبه فروش متادون در داروخانه‌ها حواشی فراوانی به دنبال داشته است دعوای متادون مصوبه فروش متادون در داروخانه‌ها حواشی فراوانی به دنبال داشته است دعوای متادون دلایل کشمکش برای آزادسازی نرخ بلیط هواپیما بررسی شد پرواز چند؟ دلایل کشمکش برای آزادسازی نرخ بلیط هواپیما بررسی شد پرواز چند؟ همزمان با شکست مذاکرات میان آمریکا و طالبان، این گروه نمایندگان خود را به کشورهای مختلف منطقه می‌فرستد همزمان با شکست مذاکرات میان آمریکا و طالبان، این گروه نمایندگان خود را به کشورهای مختلف منطقه می‌فرستد «ابتکار» از فعالیت‌های جریان تندرو در فضای سیاسی کشور گزارش می‌دهد تندروها در بیراهه عوام‌فریبی «ابتکار» از فعالیت‌های جریان تندرو در فضای سیاسی کشور گزارش می‌دهد تندروها در بیراهه عوام‌فریبی «‌ابتکار» واکنش‌ها و پیامدهای حمله گسترده پهپادی انصارالله به تاسیسات نفتی آرامکو را بررسی می‌کند «‌ابتکار» واکنش‌ها و پیامدهای حمله گسترده پهپادی انصارالله به تاسیسات نفتی آرامکو را بررسی می‌کند وزیر کشور: مباحث مربوط به حجاب مستمر پیگیری شود وزیر کشور: مباحث مربوط به حجاب مستمر پیگیری شود رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس بیان کرد شرایط ایران برای پذیرش پیشنهاد ۱۵میلیارد دلاری اروپایی‌ها رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس بیان کرد شرایط ایران برای پذیرش پیشنهاد ۱۵میلیارد دلاری اروپایی‌ها صباح زنگنه مطرح کرد‌ اقدام کانادا در فروش املاک ایران؛ خوش رقصی ترودو برای ترامپ صباح زنگنه مطرح کرد‌ اقدام کانادا در فروش املاک ایران؛ خوش رقصی ترودو برای ترامپ رئیس جمهوری: حضور آمریکا در سوریه مداخله‌جویانه و غیرقانونی است رئیس جمهوری: حضور آمریکا در سوریه مداخله‌جویانه و غیرقانونی است دگردیسی اصولگرایان و خیز موتلفه امین جمشیدزاده- فعال سیاسی اصلاح‏طلب دگردیسی اصولگرایان و خیز موتلفه امین جمشیدزاده- فعال سیاسی اصلاح‏طلب