سرگیجه‌های قالیباف برای پست جدید!

آرمان-احسان اسقایی: این روزها محمدباقر قالیباف به هر در می‌کوبد تا به‌عنوان منتقد روحانی در افکار عمومی مطرح شود. او یک بار با توسل به آمارهای عجیب و غریب قول ایجاد 5‌میلیون شغل در چهار سال را می‌دهد. از سوی دیگر با وعده افزایش یارانه‌ها به سه برابر سعی دارد تا در افکار عمومی پا جا پای احمدی‌نژاد بگذارد و اخیرا نیز در قامت موافق مذاکرات هسته‌ای، موفقیت توافق هسته‌ای را به علت تصمیم همگان و نه مذاکرات فشرده، تخصصی و دیپلماتیک دستگاه سیاست خارجی اعلام می‌کند. قالیباف بدون هیچ‌هراسی تصمیم به پیروزی قطعی در مقابل روحانی دارد. او پیش‌بینی کرده که اصولگرایان در انتخابات شورای شهر جایی ندارند و در نتیجه او دیگر شهردار کلانشهر تهران نخواهد بود. بنابراین انتخابات ریاست‌جمهوری برای محمدباقر ‌قالیباف اهمیت بسیار زیادی دارد. از نظر قالیباف منصبی در حد و اندازه وی وجود ندارد که بتواند خود را با آن راضی کند.
موافق مذاکرات هسته‌ای با بیلبوردهای ضدهسته‌‌ای
 روزی که حسن روحانی در شرایط تحریم رئیس‌جمهور ایران شد، قول محکمی به مردم ایران داد که بتواند از طریق مذاکره با کشورهای غربی پرونده‌ هسته‌ای را حل‌وفصل کند. آن روزها چند قطعنامه علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل صادر شده بود، طوری که فروش نفت ایران از دو‌میلیون و پانصد‌هزار بشکه به حدود900‌هزار بشکه رسیده بود و پیش‌بینی می‌شد که اگر تحریم‌های هسته‌ای ادامه پیدا‌کند، میزان فروش نفت ایران به کمتر از 500‌هزار بشکه در روز برسد. می‌توان به‌آسانی تصور کرد که در آن صورت تورم به‌جای 40‌درصد تا کجا افزایش می‌یافت. با آغاز مذاکرات هسته‌ای در کمتر از صد روز توافق اولیه ژنو حاصل و بلافاصله روند وضع تحریم‌ها متوقف شد تا امیدواری به گشایش تنگناهای اقتصادی کشور بازگردد. در آن شرایط بیلبورد‌های تبلیغاتی تهران به مکانی برای مقابله با مذاکرات هسته‌ای و ایجاد دوگانگی در صف مردم و دولت تبدیل شده بود؛ بیلبوردهایی با این محتوا که مذاکرات به نتیجه نمی‌رسد و نباید به اروپایی‌ها اعتماد کرد. اما مذاکرات هسته‌ای فارغ از این حاشیه‌ها با قدرت پیش رفت تا توافق نهایی شکل گرفت و قدرت‌های جهان به حق غنی‌سازی برای ایران گردن نهادند. بعد از آن بود که تحریم‌های بین‌المللی یکی پس از دیگری کنار رفت و در نهایت پی.ام.دی نیز یک بار برای همیشه بسته شد. این پیروزی و لغو تحریم‌ها هیچ‌گاه به کام تند‌روها شیرین نیامد، طوری که تا مدت‌ها آثار مخالفت با مذاکرات هسته‌ای بر در و دیوار تهران دیده می‌شد.
کپی‌کاری!


علت شكست‌هاي قبلی قالیباف در انتخابات ریاست‌جمهوری را شاید بتوان در این جست‌وجو كرد كه او بیشتر تقلید‌کننده بوده تا مبتکر. در همان سال 84 با شروع فعالیت ستاد قالیباف عده‌ای از آگاهان و تحلیلگران سیاسی برنامه‌ها و روش تبلیغاتی او را کپی روشنی از فعالیت تبلیغاتی تونی بلر دانستند و اکنون نیز در همان راستا مجموعه‌ای از رفتارها يا تئوري‌هاي اشخاص را کپی می‌کند، از برنی سندرز و جنبش وال‌استريت گرفته تا احمدي‌نژاد و دیگر رقبای شناخته‌شده و نشده. از سال 68 كه با تغيير قانون اساسي، رئیس‌جمهور در ايران رئیس قوه مجريه است، هر بار تنها كساني پيروز شدند كه از قبل صاحب يك «عقيده و گفتمان» بودند. گفتمان آیت‌ا... هاشمي رفسنجاني، سازندگي بود. رئیس دولت اصلاحات با گفتمان اصلاحات روي كار آمد. احمدي‌نژاد گفتمانش حمایت از طبقه محروم بود و روحاني با گفتمان اعتدال توانست به پاستور راه پيدا كند. در این میان، قاليباف در هيچ كدام از انتخابات‌هایی که در آنها شرکت کرد، گفتمان مشخصی نداشت.