تداوم بن‌بست سیاسی در تل‌آویو

پوریا غرایاق زندی ‪-‬ با اعلام نتایج انتخابات پارلمانی اسرائیل مشخص شد که حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو و آبی و سفید به رهبری بنی‌گاتس نمی‌توانند تشکیل کابینه دهند. عدم کسب کرسی‌های لازم از سوی دو حزب مطرح انتخابات برای تشکیل دولت و حتی کابینه ائتلافی اگر چه به معنای تداوم بن‌بست سیاسی در تل آویو است، اما وضعیت زیان‌بخش حاصل از این شرایط مسئله‌‌ای است که بیش از همه متوجه حزب لیکود و رهبر آن بنیامین نتانیاهوست. در حقیقت همه برنامه‌ها و تلاش‌های نتانیاهو مانند پروژه ایجاد بحران از رهگذر ایران‌هراسی، وعده الحاق و ضمیمه ساختن بخش‌هایی از شهرک‌های یهودی‌نشین و کرانه باختری رود اردن به اسرائیل و سرانجام نیز پشت‌گرمی به حمایت‌های دونالد ترامپ همگی به‌جای آنکه بخواهد موجب پیروزی نتانیاهو در این انتخابات شود، موجب به حاشیه فرستادن او در معادلات سیاسی اسرائیل شد. به این ترتیب می‌توان گفت که بازنده اصلی انتخابات اسرائیل، کسی جز بنیامین نتانیاهو نیست. البته کسب 13 کرسی از سوی فهرست مشترک عربی به همراه عدم تمایل آیگور لیبرمن رهبر حزب (اسرائیل خانه ما) و همچنین عدم تمایل بنی‌گاتس رهبر حزب (آبی و سفید) در تشکیل دولت ائتلافی با بنیامین نتانیاهو یک علت اصلی و کلیدی برای وهن و شکست باورپذیر نتانیاهو است. در این ارتباط لیبرمن با کسب 9 کرسی در این انتخابات قائل بر تشکیل دولت وحدت ملی صهیونیستی ترکیبی از بلوک چپ و راست آن هم بدون حضور نتانیاهو است و این رویکردی است که مورد حمایت بنی‌گاتس رقیب اصلی نتانیاهو قرار گرفته است. به بیان دیگر، شاهین ترازویی به نام لیبرمن نتوانست کفه تشکیل دولت را به نفع نتانیاهو تغییر دهد. بنی گاتس نیز اعلام کرده است که مخالفتی با تشکیل یک دولت ائتلاف بزرگ ندارد، اما تمایلی به همکاری در دولتی به رهبری نتانیاهو ندارد و اصولا مخالف همکاری با او است.
البته علت ضربه‌پذیری و اسباب شکست نتانیاهو فقط به رفتار‌های ایذایی و دردسرساز لیبرمن و دیدگاه‌های ایران‌هراسانه نتانیاهو محدود نبود، سلسله فساد‌های مالی نتانیاهو و همسرش نیز کمک کرد که محبوبیت‌های ساختگی‌اش در سپهر سیاست تل‌آویو کم‌رنگ و به افول نزدیک شود. در مجموع و با توجه به تحلیل داده‌های انتخاباتی می‌توان به این جمع‌بندی رسید که در صورت عدم شکل‌گیری ائتلاف جدید، سناریوی تعلیق پارلمان و زمینه‌های سقوط دولت صهیونیستی در حال تکرار شدن است. اما آنچه در این میان درخور توجه است این است که این دوره از انتخابات پایانی برای صدارت نتانیاهو و آغازی برای محاکمه وی به دلیل گشایش پرونده‌های فساد اقتصادی است. حال و به این ترتیب در حلقه رهبران دست‌راستی و افراطی تل‌آویو، حال و روز هیچ کسی دیدنی‌تر از نتانیاهو نیست و به جهت شرایطی که برای نتانیاهو از فردای انتخابات ایجاد شده است، به خوبی می‌توان وضعیت مغموم او را به خوبی فهمید و درک کرد. قطعا وضعیتی که برای نتانیاهو از رهگذر این انتخابات به وجود آمده، خالی از لطف و فایده نیست. چنین فایده‌‌ای قبل از هر چیز متوجه صلح خاورمیانه است. چراکه حذف نتانیاهو در معادلات سیاسی تل‌آویو خدمت و کمکی به صلح خاورمیانه است. محققا خاورمیانه بدون نتانیاهو، خاورمیانه زیباتری خواهد بود. این ادعا بدان جهت است که این تیم تلاش داشت تا با فریب ترامپ، آمریکا را وارد جنگ با ایران و جریان‌های مقاومت کنند. علاوه بر این، ناکامی نتانیاهو خبر خوبی برای ایران نیز است. به واقع با شکستی که برای نتانیاهو رقم خورده است، می‌توان گفت که تیم (بی) ترامپ با اخراج بولتون و شکست نتانیاهو کوچک و محدود به پمپئو، بن‌سلمان و بن‌زاید شده است. به نظر می‌رسد که چنین تیمی با توجه به اتفاقات درون کابینه‌‌ای ترامپ محدودتر و کوچک‌تر نیز شود، چراکه قراین و شواهد نشان می‌دهند که اخراجی بعدی کابینه پمپئو باشد. حال اگر این اتفاق محتمل باشد که به نظر می‌رسد جدی است، ایران با بقای بن‌سلمان و بن‌زاید در تیم (بی) ترامپ، شرایط کم خطرتری را دارد. چراکه بن‌سلمان و بن‌زاید در مقایسه با بولتون و نتانیاهو عناصر و مهره‌های ضربه‌پذیرتر، آسان و ضعیف‌تری هستند، به گونه‌ای که این حریفان با توجه به نقاط ضعفشان به راحتی می‌توانند در صفحه شطرنج معادلات منطقه غرب آسیا، مورد آچمز ایران قرار گیرند. به این ترتیب و در شرایطی که تل‌آویو در اساس موجودیت و هستی خود را در شرایط بحرانی تعریف می‌کند، بعید و غیر منتظره نیست که تل‌آویو بخواهد بحران سیاسی پساانتخابات را به خارج از مرز‌های سرزمین‌های اشغالی انتقال دهد.
سایر اخبار این روزنامه
گزارش همدلی از فشارهای رسانه‌ای بر وریا غفوری به دلیل حمایت از دخترآبی تولد یک اسطوره «همدلی» از ماجرای استاندارد نبودن سوخت در پایتخت گزارش می‌دهد بازی خودکفایی بنزین با جان «همدلی» از ماجرای استاندارد نبودن سوخت در پایتخت گزارش می‌دهد بازی خودکفایی بنزین با جان انتقاد از تضعیف مجلس و نمایندگان؛ تابش: روسای قوای مقننه و قضائیه مقابل تخریب‌کنندگان بایستند امان‌الله قرایی‌مقدم در نقد رواج کتاب‌های زرد روان‌شناسی: اعتماد آمپول نیست که تزریق شود مدعیان اخلاق مرزهای بی‌اخلاقی را تا ناکجا آبادِ تهمت و دروغ آشکار جابه‌جا کرده‌اند تورج سلحشوری در گفت‌وگو با همدلی: می خواهند صدای پروانه را خفه کنند پروانه سلحشوری در تشریح حاشیه‌سازی جدید اصول‌گراها علیه‌ او به همدلی گفت: بهای حمایت از حرف مردم را می‌پردازم ولی‌الله شجاع‌پوریان با زبان رزمندگان با تو سخن می گویم کاش به‌ اندازه تبلیغ پفک، برای محیط‌ زیست هم تبلیغ می‌کردند ولی‌الله شجاع‌پوریان با زبان رزمندگان با تو سخن می گویم فرهنگ سیاه‌پوشی تداوم بن‌بست سیاسی در تل‌آویو