جدول خالی تفکر نقد در برنامه مدارس

معصومه رضایی‏فر*- شمارش معکوس برای آغاز ماه مهر و بازگشایی مدارس کم‏‏کم شروع شده است و روز دوشنبه شاهد این رخداد بزرگ آموزشی کشور هستیم و روز شنبه هم طبق روال چند سال اخیر ساعت۲۴ سی‏ام شهریور‏ماه ساعت رسمی کشور یک ساعت به عقب کشیده می‏شود و با فرا‏رسیدن مهر‏ماه و فصل پاییز و برگ‏ریزان، تازه شکوفایی بچه‏ها در پیوند با درس و مدرسه آغاز می‏شود. در کشور عزیز ما در قدیم اصطلاح سنتی مکتب و مکتب‏خانه جاری و ساری بود و کتب درسی آن عصر قرآن، دیوان حافظ، شاهنامه، گلستان سعدی و بعضی کتب پهلوانی و روش تربیتی در مکتب‏خانه‏ها بر سیاق و پایه «ضرب بی‏محابا و زجر بی‏قیاس» استوار و قائم بود. با عوض‏شدن آن ایام سیستم آموزشی تغییر کرد و با تاسیس مدارس جدید و آمدن سفرای کشورهای آمریکایی و اروپایی و تدریس بعضی از معلمان تبعه این کشورها، نظام آموزشی هم از آبشخور مکاتب آنها تهیه و تجویز می‏شد و بعضی از ناهنجاری‏های رفتاری و تنبیهات نامرسوم و غلط از همان زمان با قلدر‏مابی این افراد نهادینه و پایه‏ریزی شد.
بیشتر معلمان به دلیل علت و معلول‏های تاریخی، اجتماعی و سیاسی و همچنین ضعف سیستم آموزشی از بالا به پایین- که آرزوی ژاپن اسلامی در دوره‏ای که مدعی آن آقای حداد عادل بود و برند پیشرفت آینده آموزشی کشور شده بود و عملا در حد شعار در نطفه ماند و هیچ‏گاه محقق نشد- قادر نیستند مثل یک پزشک با مصائب، بلایا و ناهنجاری‏های کلامی و رفتاری دانش‏آموزان برخورد کنند. هنوز در بعضی مدارس کپرنشین دور‏افتاده در نقاط محروم و به حاشیه توسعه رانده ‏شده معضل و آلترناتیو سنتی و از مد افتاده تنبیه را به جای راهکارهای نوین و مدون آموزشی داریم؛ از دیگر سو در مورد موقعیت خود در کلاس درس و از بازیگوشی، تحرک و حاضر‏جوابی کودکان دچار سوء‏تفاهم می‏شوند. وقتی چند سال پیش معلمی با لبه کتاب بر سر دانش‏آموزی که کتاب حرفه‏و‏فن خود را نیاورده بود ضربه زده بود و دانش‏آموز ساعاتی بعد به اغما رفت و چند روز بعد درگذشت و در همان خلال معلم دیگری با خط‏کش، چشم راست دانش‏آموز دختر کلاس اولی را کور کرد، معلم دیگری در یک روستا مانند فیلم تروای هالیوود و یا امپراتوران روم باستان، جنگ گلادیاتورها را بازسازی نمود و دو دانش آموز را واداشته بود که صورت هم نوبتی سیلی بزنند و خانم معلمی در تهران دهان دانش‏آموز پرگویی را چسب زد. این دست مسائل، تنها نمونه‏های کمی است که در بعضی مدارس اعمال می‏شود؛ بسیاری از اخبار هرگز به رسانه‏ها نمی‏رسد و باید در این راستا وزارت آموزش‏و‏پرورش نهادینه و مدون با اجرای کارگاه‏های آموزشی و سلسله‏نشست‏های مشورتی کشوری و آسیب‏شناسی ساختاری بیشتر کار کند و مصائب، چالش‏ها و مشکلات از این قبیل را با جایگزین کردن راهکارهای اساسی و دستورالعمل‏های بخشنامه‏ای مدون پیاده و لازم‏الاجرا کند تا کمتر شاهد این‏گونه تبعات و ناهنجارهای رفتاری در مدارس کشور باشیم.
*مدرس دروس پایه آموزش‏و‏‏پرورش
سایر اخبار این روزنامه
«ابتکار» به بهانه درگذشت مسعود عربشاهی نقاشی «سقاخانه‌ای» را مرور کرد تلفیق سنت و مدرنیته روی بوم نقاشی محمدعلی وکیلی شفافیت؛ رویه سکه پاسخگویی «ابتکار» وضعیت بازار لوازم‌التحریر را بررسی کرد سایه گرانی بر سر دانش‌آموزان زین العابدین بن علی، رئیس جمهوری مخلوع تونس درگذشت پایان دیکتاتور تونس در عربستان دلایل ناکامی اصولگرایان برای رسیدن به ائتلاف درونی بررسی شد شکاف اصولگرایان به صداوسیما رسید سد گتوند یک فاجعه ملی است یا ناجی خوزستان و بی‌نیاز از علاج‌بخشی؟ معمای هشت ساله یک سد شرکت‌های دولتی دیگر حیاط خلوت نخواهند بود؟ ‌گام‌به‌گام تا شفافیت با پیروزی ۳-۱ مقابل کره جنوبی سردار صفوی: ترامپ با حسرت تسلیم کردن ملت ایران به تاریخ خواهد پیوست مصباحی‌مقدم: رسانه ملی در مسیر افزایش مشارکت انتخاباتی حرکت کند فلاحت‌پیشه: آمریکا در مقابل ایران دست به عصا حرکت می‌کند امیرنصیرزاده خبر داد برگزاری رژه و پرواز جنگنده‌های نیروی هوایی ارتش و سپاه در منطقه جنوب جدول خالی تفکر نقد در برنامه مدارس سرلشکر سلامی: چنان قدرتمند شدیم که مجبورند هر حادثه‌ای را به دروغ به ما نسبت دهند