شکست پروژه انزوای هیئت ایرانی

تلاش آمریکا برای منزوی کردن هیئت ایرانی در نشست امسال سازمان ملل  از همین روز آغازین نشست سالانه مجمع عمومی   ناکام ماند و   منطق و استدلال محکم کشورمان  درباره مذاکره نکردن با آمریکا به خوبی تبیین شد.همچنین تاخیر در صدور روادید هیئت ایرانی و وضع تحریم های جدید آمریکا علیه ظریف که با هدف  بایکوت خبری وی صورت گرفته بود،با مصاحبه های متعدد وزیر امور خارجه به شکست انجامید.در همین زمینه عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه  با انتشار تصویری در توئیتر نوشت:مصاحبه ظریف با برنامه فیس دنیشین ازآن‌جایی که روادیدش به او اجازه نمی دهد که به استودیو برود،استودیو به دفتر نمایندگی ایران در نیویورک آمد.  دیروز قبل از آن که هواپیمای رئیس جمهور، تهران را ترک کند و مشاور روحانی از آغاز «مأموریت دشوار روحانی در نیویورک» سخن بگوید، گمانه زنی ها درباره مذاکره ایران و آمریکا و احتمال دیدار روحانی و ترامپ بالا گرفت. حتی مهدی محمدی تحلیل گر سیاسی که معمولا خبرهای مهمی از موضوع هسته‌ای منتشر می‌کند در توئیتر خود نوشت: «در آستانه یک توافق بسیار بد قرار داریم؛ مگر این که آقای روحانی از تجربه برجام چیزی آموخته باشد.» قبل از این تحولات، عباس عراقچی گفته بود که «آتش‌بس در جنگ اقتصادی» مسیر مذاکره با آمریکا را هموار می‌کند و همزمان صفحه اینستاگرام رهبر انقلاب، بیانات اخیر ایشان درباره مضرات مذاکره با آمریکا را بازخوانی کرده بود. این اخبار متراکم درباره احتمال گفت و گوی ایران و آمریکا، به یک جرقه احتیاج داشت که به فضای خبری روز تبدیل شود. این جرقه، توئیت کریستین امانپور مجری شبکه سی ان ان بود که به نقل از ظریف در توئیتر خود نوشت: «وزیر خارجه ایران، ظریف، امروز به من گفت که روحانی مایل است این هفته در نیویورک با  ترامپ دیدار کند «به‌شرطی که رئیس‌جمهوری ترامپ آماده‌ باشد آن چه را ضروری ا‌ست انجام دهد»، [و] در قبال برداشتن تحریم‌ها «نظارت دایمی بر تاسیسات اتمی ایران» [انجام گیرد]».
تکرار پیشنهاد بیشتر در برابر بیشتر
با این حال ساعتی بعد یک منبع دیپلماتیک به خبرگزاری صدا و سیما گفت ظریف تأکید کرده تنها در ازای تصویب پروتکل الحاقی در مجلس ایران و متقابلاً لغو نهایی تحریم ها در کنگره آمریکا و اجرایی شدن آن توسط آمریکا امکان دیدار ایران و آمریکا آن هم در چارچوب 1+5 وجود دارد. ساعتی بعد ظریف این روایت را در گفت و گو با پایگاه خبری الف تایید کرد. او همچنین در یک گفت و گوی دیگر در آمریکا با بیان این که آمریکا نخواهد توانست ما را از طریق اعمال فشار به زانو دربیاورد، افزود: «آمریکا می‌تواند توافقی بهتر با ایران داشته باشد اگر از روی احترامی دوجانبه و حرکتی رو به جلو مذاکره کند. چهارشنبه بعد، نشستی میان چهار کشور از پنج عضو دایمی[ شورای امنیت سازمان ملل]، آلمان، من و نماینده ارشد اتحادیه اروپا برگزار خواهد شد و یک صندلی خالی برای آمریکا وجود دارد اما بلیتی برای آن صندلی وجود دارد و آن پایبندی به قانون است.»
ظریف: صندلی خالی آمریکا با برگشت به قانون پر می شود


ظریف همچنین اروپایی ها را خطاب قرار داد و به آن ها گفت: «آن ها یک انتخاب دشوار پیش رو دارند و آن سرپیچی کردن از آمریکاست. این تنها راه است» آن چه ظریف در نیویورک به آن تأکید کرده همان پیشنهاد بیشتر در برابر بیشتر اوست که در سفر قبلی به آمریکا مطرح کرده است. همزمان ترامپ رئیس جمهور آمریکا  می گوید برنامه ای برای دیدار با روحانی ندارد.
ماکرون: شانس دیدار روحانی و ترامپ افزایش نیافته است
رئیس جمهور فرانسه که دیروز صبح گفته بود، «درباره پرونده ایران، ممکن است اقدامی در نیویورک رخ دهد» در گفت‌وگو با نشریه لوموند تصریح کرد: فرصت انجام گفت‌وگوهایی هست اما به‌طور قطع شانس دیدار (میان آن ها) افزایش نیافته است. به گزارش یورونیوز، ماکرون همچنین گفته است:‌ «ایرانی‌ها درباره پارامترهای مذاکرات انعطاف‌پذیرند اما درباره ملاقات با طرف مقابل انعطاف‌پذیر نیستند. از نگاه ایرانی‌ها ملاقات با طرف مقابل تنها پس از پایان فرایند مذاکرات ممکن است، اما هدف آمریکایی‌ها این است که ملاقات دو طرف در کوتاه مدت رخ دهد.» در این بین وزیر خارجه فرانسه هم تصریح کرد که اولویت، کاهش تنش در منطقه است، نه دیدار ترامپ و روحانی. لودریان همچنین مدعی شد که ایران باید به برجام بازگردد و مذاکرات موشکی را آغاز کند!
 
 گزارش مرتبط
«ابتکار صلح هرمز» روی میز سازمان ملل
رئیس جمهور با بسته ای به آمریکا سفر کرده که قرار است طرح جدید ایران برای ایجاد امنیت در منطقه را تشریح کند. بسته ای که «ابتکار صلح هرمز» نام دارد . ایران شش ماه پیش، آمادگی خود را برای پیمان عدم تعرض در فضای منطقه ای مطرح و دیروز هم روحانی اعلام کرد در طرح ایران که فقط جنبه امنیتی و سیاسی نداشته و اقتصادی هم هست، همکاری دسته جمعی همه کشورهای درون کشورهای خلیج فارس پیش بینی شده است. رئیس جمهور دیروز در توضیح این طرح ابتکاری ایران گفت: همه کشورهای ساحلی خلیج فارس و منطقه هرمز در آن دعوت می‌شوند و سازمان ملل نیز برای حضور در این طرح دعوت و برای تأمین و تضمین امنیت منطقه فعال خواهد شد. روحانی پیش از ترک ایران به سمت آمریکا ضمن اعلام این که هنوز عکس‌العمل‌ها درباره این طرح ابتکاری مشخص نیست، افزود: ابعاد مختلف این طرح را در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح خواهیم کرد. روحانی با اشاره به این که آمریکایی‌ها تمایل زیادی ندارند که هیئت ایرانی در رده‌های مختلف در مقر سازمان ملل متحد حضور و سخنرانی داشته باشد خاطر نشان کرد: امسال در شرایطی به سازمان ملل سفر می‌کنیم که تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران به حدی رسیده است که خودشان اعتراف دارند که چیزی برای تحریم نمانده و هر اقدامی بوده انجام داده اند و به تازگی تحریم‌هایی را که قبلاً اعمال شده دوباره آغاز کرده‌اند و این به معنای استیصال کامل آمریکایی‌هاست. روحانی با اشاره به اتهام زنی های مکرر پمپئو وزیر خارجه آمریکا به ایران خاطر نشان کرد: دلیل این گونه اقدامات این است که آمریکا می‌خواهد به طور کامل منطقه را تحت سلطه خود درآورد و همه نفت منطقه شرقی عربستان را در اختیار داشته باشد و به دنبال انعقاد قراردادهای میلیارد دلاری برای سیستم‌های پدافند با کشورهای منطقه هستند. به گفته رئیس جمهور، ملاقات‌هایی با 15 نفر از سران کشورهای مختلف در مدت سه روز اقامت او در نیویورک پیش‌بینی شده است. در همین حال سخنگوی دولت در پاسخ به این که آیا دولت احساس می‌کند فتنه ای منطقه ای اتفاق می افتد که طرح ابتکار صلح هرمز را ارائه داده به سخنان نتانیاهو اشاره کرد و گفت: «سابقه نداشته دولتی که می خواسته رای بگیرد بیاید بگوید به من رای دهید تا سرزمین شما را افزایش دهم. بدیهی است که ما نمی توانیم بی تفاوت باشیم؛ ما همیشه بن بست شکن بوده ایم فکر می کنیم طرح ما افکار عمومی منطقه را روشن خواهد کرد و آن ها را منعطف می کند.»