بحران برگزیت؛ احتمال رای عدم اعتماد به جانسون و صدارت کوربین

یکی از اعضای ارشد حزب ملی اسکاتلند می‌گوید طرح رای عدم اعتماد به بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس ممکن است هفته آینده در مجلس عوام به رای گذاشته شود.
شبکه خبری یورونیوز نوشت: به گفته استیوارت هوزی به نظر می‌رسد رای گیری در مورد طرح رای عدم اعتماد به بوریس جانسون تنها راهی است که می‌تواند جلوگیری از برگزیت بدون توافق را تضمین کند.
بوریس جانسون وعده داده است که کشورش در روز 9 آبان با توافق یا بدون توافق از اتحادیه اروپا خارج خواهد شد.
مخالفان برگزیت بدون توافق در مجلس انگلیس بر این باورند که تضمینی برای پیروی بوریس جانسون از قانون تمدید مهلت برگزیت وجود ندارد. آنها به همین دلیل به دنبال رای گیری در مورد طرح رای عدم اعتماد به بوریس جانسون هستند.


در صورت رای عدم اعتماد نمایندگان احزاب مخالف دولت و نمایندگان مخالف بوریس جانسون در حزب محافظه کار ممکن است که نخست‌وزیر انگلیس مجبور به کناره‌گیری از سمت خود شود. در این صورت احتمال نخست وزیری جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر انگلیس به صورت موقت وجود دارد. این درحالی است که جو اسوینسون، رهبر حزب لیبرال دموکرات انگلیس تاکید کرده است که با صدرات جرمی کوربین حتی به صورت موقت موافق نیست.
با این حال استیوارت هوزی بر این باور است که رای به نخست وزیری موقت جرمی کوربین تنها راهی است که نمایندگان مجلس عوام برای پیشگیری از برگزیت بدون توافق پیش رو دارند.
مجلس عوام انگلیس روز چهارشنبه گذشته به دنبال رای دیوان عالی این کشور به «غیرقانونی بودن» تعلیق مجلس تشکیل جلسه داد.
جانسون: استعفا نخواهم داد
ازسوی دیگر بوریس جانسون می‌گوید قصد ندارد برای فرار از ملزم شدن به درخواست از اتحادیه اروپا برای به تاخیر انداختن بریگزیت از نخست وزیری انگلیس استعفا دهد.
بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس اخیرا متعهد شده به این که کشورش را چه با توافق و چه بدون توافق و در موعد مقرر از اتحادیه اروپا خارج کند هر چند که مجلس انگلیس با تصویب قانونی او را ملزم به این کرده چنانچه قانونگذاران این کشور توافق برای بریگزیت را تصویب نکرده باشند او باید برای تمدید ضرب‌الاجل بریگزیت درخواست بدهد. او گفته ترجیح می‌دهد "تا آخرین نفس بجنگد" تا این که خواستار یک تاخیر شود.
بوریس جانسون در مصاحبه‌ای با بی.بی.سی در پاسخ به این که آیا قصد دارد از سمتش استعفا دهد تا زیر بار اجبار برای درخواست اعمال تاخیر در ضرب‌الاجل بریگزیت نرود با دادن پاسخ منفی گفت: خیر. من وظیفه دارم که حزبم و کشورم را در این زمان سخت رهبری کنم و به این وظیفه خود ادامه خواهم داد. من معتقدم که اکنون مسئولیت انجام این کار بر دوش من است.
سایر اخبار این روزنامه
با حضور رئیس بسیج مستضعفان کشور؛ بیش از 6 هزار طرح عام‌المنفعه زودبازده در کشور افتتاح شد وزیر ارتباطات: به من تهمت می‌زنند تا فسادهای خودشان را بپوشانند مجلس با یک فوریت طرح شفافیت آرای نظام تقنینی موافقت کرد تشریح دستاوردهای عملیات «نصر من الله» توسط سخنگوی نیروهای مسلح یمن بحران برگزیت؛ احتمال رای عدم اعتماد به جانسون و صدارت کوربین کلینتون: ترامپ دیپلماسی آمریکا را به «طرحی شرم‌آور» برای اخاذی تبدیل کرده است رونمایی از موشک هسته‌ای چین که نیم ساعته به آمریکا می‌رسد به مناسبت 8 مهر روز بزرگداشت مولوی خاستگاه فتوا و فقه درباره مولوی رئیس جمهور بخشنامه بودجه سال 99 را ابلاغ کرد رئیس پلیس بین‌الملل ناجا خبر داد: استرداد ۵۰ متهم فراری به کشور نتایج انتخابات افغانستان 27 مهرماه اعلام می‌شود جنگ‌افروزی در یمن و تجربه تلخ آل‌ سعود راه‌اندازی پویش شهر مهر در پاییز امسال با رای دیوان عدالت اداری؛ مصوبه تعیین محل تجمعات مردمی ابطال شد بازدید فرمانده نیروی زمینی ارتش از نمایشگاه دستاوردهای سازمان صنایع دفاع خدایی: نتیجه پذیرش بدون آزمون دانشگاه‌ها منتشر ‌شد دکتر روحانی یک قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد