يك گام به جلو

آرمان ملي- سهيل ثابت: مسئولان نظام در هر رده‌اي بارها به لزوم استيفاي حقوق زنان در جامعه اشاره کرده‌اند، اما آنطور که بايد و شايد در اين راه قدمي برداشته نشده است. در اين راستا فراکسيون زنان با رئيس قوه قضائيه ديدار کرد. آيت‌ا... سيدابراهيم رئيسي در اين ديدار يکي از مهم‌ترين دغدغه‌هاي امروز خانواده‌ها را بهداشت اخلاقي، رواني و امنيت اجتماعي دانست و گفت: «يکي از مصاديق اين امنيت، رعايت عفاف و حجاب است که بايد اجراي اسناد موجود در اين زمينه مد نظر همه دستگاه‌ها و نهادها باشد. در پايان اين ديدار نيز لوح تقديري از سوي رئيس فراکسيون زنان به رئيس قوه قضائيه اهدا شد.
لزوم تامين حقوق زنان
تاکنون بسيار در خصوص حقوق زنان در جامعه و لزوم احقاق اين حقوق از سوي جامعه زنان صحبت شده، اما کمتر ديده شده که دستگاه‌هاي مسئول و حتي قانونگذار در مباحث خود بحث رعايت حقوق زنان را نيز مدنظر قرار دهند. پر واضح است که زنان که نيمي از جمعيت کشور را تشکيل مي‌دهند در حوزه‌هاي مختلف، حقوقي برابر و يکسان با مردان دارند، اما برخي محدوديت‌ها موجب شده تا زنان نتوانند از تمام آنچه حق آنهاست بهره‌مندشوند. در اين خصوص فراکسيون زنان مجلس کوشيده تا بتواند در تعاملي سازنده با معاونت زنان و خانواده رياست جمهوري و ساير دستگاه‌ها در راستاي احقاق مطالبات زنان بکوشد و حقوق از دست رفته آنها را احيا کند. در همين راستا طبق برنامه از پيش تعيين شده، نشست اعضاي فراکسيون زنان مجلس با آيت‌ا... رئيسي رئيس قوه قضائيه برگزار شد و درخصوص مسائلي چون لايحه صيانت و تامين امنيت زنان، کودک همسري، اعتراضات کارگري و مسائل و مشکلات زنان و خانواده‌ها بحث و تبادل نظر صورت گرفت.
امنيت رواني جامعه


رئيس قوه قضائيه در ديدار رئيس و اعضاي فراکسيون زنان مجلس با اشاره به برخي انتقادات از برخورد با اعتراضات کارگري اظهار داشت: قطعا بايد اعتراض کارگر شنيده شود. اين اعتراض‌ها بايد در وقت خود شنيده شود و اساسا نبايد اجازه داد کار به اينجا بکشد. ايسنا نوشت؛ آيت‌ا... رئيسي گفت: شما به عنوان قانونگذار و ناظر دست‌تان باز است و مي‌توانيد اين مشکلات را به‌راحتي پيگيري کنيد. وي در خصوص مساله مهريه و پرداخت آن نيز اظهار کرد: مهريه، ديني بر عهده و ذمه زوج است و حتما هم بايد پرداخت کند. حال اگر توان پرداخت آن را دارد و نمي‌دهد، بايد مانند هر دين ديگري آن را گرفت و به طلبکار داد اما در جايي که فرد واقعا معسر است، بايد به او مهلت داد که به‌صورت تقسيط پرداخت شود. بنابراين در مورد افراد معسر نيز به هيچ وجه بحث عدم پرداخت مهريه مطرح نيست بلکه صرفا مهلت دادن و تقسيط مورد تاکيد است. آيت‌ا‌... رئيسي يکي از مهم‌ترين دغدغه‌هاي امروز خانواده‌ها را بهداشت اخلاقي و رواني و امنيت اجتماعي دانست و خاطرنشان کرد: دختر و پسري که به مدرسه و دانشگاه يا سر کار مي‌روند، بايد از جهت رواني امنيت داشته باشند. يکي از مصاديق اين امنيت، رعايت عفاف و حجاب است که بايد اجراي اسناد موجود در اين زمينه مد نظر همه دستگاه‌ها و نهادها باشد. همه مردم دلشان مي‌خواهد فضايي امن داشته باشند؛ به نحوي که يک دختر خانم حتي پاسي از شب بتواند با امنيت کامل تردد کند و با هيچ مشکلي مواجه نشود. رئيس دستگاه قضا بيان کرد: اگر اين امنيت وجود داشته باشد، پرونده نيز کمتر توليد مي‌شود. اين امر در گرو آن است که همه آهنگ اجراي قانون و تامين امنيت رواني، اخلاقي و اجتماعي داشته باشيم. رئيس قوه قضائيه همچنين در پاسخ به درخواست برخي نمايندگان براي بازديد از زندان زنان، از اين امر استقبال کرد و ابراز داشت: هر چه اين بازديدها بيشتر باشد، براي ما هم بهتر است زيرا مشکلات موجود را به ما منعکس مي‌کنيد و ما درصدد رفع آنها برمي‌آييم. در اين زمينه نيز مي‌توان با برنامه‌ريزي و زمان‌بندي لازم، اين کار را صورت داد.
سازنده و خوب
يک نماينده تهران در خصوص ديدار فراکسيون زنان با رئيس قوه قضائيه و مسائل مطرحه در اين ديدار اظهار داشت: در ديدار فراکسيون زنان با رئيس قوه قضائيه روي مسائل مختلفي مثل مهريه تاکيد و همفکري شد و آقاي رئيسي به بيان نظرات خود در اين خصوص پرداخت. سيده فاطمه ذوالقدر به «آرمان ملي» گفت: نکته ديگري که از سوي فراکسيون زنان مطرح شد و مورد توافق قرار گرفت بحث مجازات‌هاي جايگزين به جاي حبس و زندان بود که آيت‌ا... رئيسي نيز بدان تاکيد کرد. در مسائل ديگر نيز در خصوص حوزه‌هاي انتخابيه، دغدغه‌هاي زمينه اشتغال و... صحبت شد. وي افزود: در مورد لايحه صيانت و حمايت از تامين امنيت زنان نيز فراکسيون از آقاي رئيسي به خاطر پيگيري اين لايحه تشکر و قدرداني کرد. چرا که پس از سال‌ها انتظار کارگروهي به دستور رئيس قوه تشکيل شد و به پيگيري اين لايحه پرداخت. عضو فراکسيون اميد ادامه داد: بر خلاف آنچه رسانه‌ها گفتند که واژه زنان از لايحه تامين امنيت حذف شده اين طرح براي زنان، تامين امنيت و حفظ صيانت است. البته اگر کمبودها و خلأ‌هايي نيز وجود داشت مي‌توان در مجلس پيشنهاد داد. مهم اين است که اين لايحه فرستاده شده و روي آن کار شده است. ايرادات به‌وجود آمده نيز اگر مغايرتي با شرع و قانون نداشته باشد قابل اصلاح و برطرف شدن است و نماينده تهران ديدار با رئيس قوه قضائيه را مثبت، سازنده و خوب ارزيابي کرد و گفت: اميدواريم اين ارتباطات بيشتر شود.
اهداي لوح تقدير
در پايان نشست فراکسيون زنان با رئيس قوه قضائيه فريده اولاد قباد رئيس فراکسيون زنان ضمن تشکر از ارائه لايحه صيانت، کرامت و تامين امنيت بانون در برابر خشونت و همچنين فراهم کردن شرايط تسهيل رسيدگي به پرونده‌هاي مبارزه با مفاسد اقتصادي از طرف فراکسيون زنان مجلس لوح تقديري را به آيت‌ا... رئيسي اهدا کرد.