مسئولیت عدم گفت‌وگو در نیویورک با آمریکاست

آرمان ملي: سخنگوي دولت با بيان اينکه روحاني آمادگي داشت که با برداشته شدن همه تحريم‌ها در همان نيويورک با سران 1+5 گفت‌وگو کند، گفت: ترامپ با نگه داشتن تحريم‌ها نشان داد عزمي در اين زمينه ندارد. علي ربيعي در ابتداي نشست خبري هفتگي خود طي سخناني با اشاره به سفر اخير رئيس‌جمهور به نيويورک و مقر سازمان ملل متحد، اظهار کرد: سفر رئيس‌جمهوري و هيأت ايراني به نيويورک از مهم‌ترين اتفاقات، نه تنها در هفته گذشته بلکه از اتفاقات مهم در سال‌هاي اخير کشور ماست، به طوري که اين سفر در صدر توجهات قرار گرفت، مردم ايران گزارش‌هاي متنوعي را از مقامات رسمي و غيررسمي درباره ابعاد اين سفر و نتايج آن شنيدند. نتايج اين سفر نقطه عطف در سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران است و مسير تازه‌اي فراروي کشور ما قرار خواهد داد. اهم اظهارات سخنگوي دولت را در ادامه مي‌خوانيد:
به دنبال تاخير مشکوک در صدور ويزا به هيات ايراني به نظر مي‌رسيد که دولت آمريکا به دلايل روشني مايل به حضور طرف ايران در اين نشست نيست و به دنبال سوءاستفاده از جايگاه ميزباني مهم‌ترين سازمان بين‌المللي جهاني در صدور گزينشي ويزاست که ما اين رفتار را اقدامي مخرب و غيرقابل قبول تلقي مي‌کنيم. آمريکايي‌ها همه تلاش خود را براي ايران‌هراسي و منزوي کردن رئيس‌جمهوري به عمل آوردند حال آنکه روحاني برخلاف خواست و اراده آمريکا به محور اين دوره مجمع عمومي تبديل شد و محل اقامت وي پرترددترين محل در سازمان ملل بود.
اولين دستاورد سفر رئيس‌جمهوري به نيويورک شکسته شدن فضاهاي ايجاد شده و ناکامي طراحي‌هاي مبتني بر اين اتهام عليه ايران بود و رئيس‌جمهوري با ابتکارهاي سياسي و ديپلماتيک تازه‌اي پا به مجمع عمومي سازمان ملل گذاشت و با طرح و دعوت به ائتلاف اميد براي حفظ صلح در تنگه هرمز و خليج فارس نشان داد که ايران همواره در ارائه راه حل و ابتکار ديپلماتيک پيشرو است. ما به ديپلماسي و راه‌حل نهايي نزديک بوديم، اما دولت آمريکا مانع انجام آن شد مسئوليت عدم شکل‌گيري گفت‌وگو در نيويورک مستقيما بر عهده دولت آمريکا است؛ هر چند ترامپ شهامت کافي براي انجام کار درست را ندارد، اما به نظر مي‌رسد به پذيرش واقعيت ايران نزديک شده است.
رئيس‌جمهوري نشان داد براي پيگيري تعهدات طرف‌هاي ديگر در برجام با برنامه و منطق مشخص و مستدل به نيويورک سفر کرده است؛ وي به صراحت به طرف‌هاي اروپايي حاضر در برجام پيام داد که همين حالا براي مذاکره در قالب 1+5 آمادگي داريم به شرط آنکه آمريکايي‌ها عزم واراده جدي داشته باشند و پيش‌شرط مذاکره را که همان اعمال تحريم‌ها است، بردارند و مجددا به ميز مذاکره بازگردند. آمريکا اشتياق زيادي به گفت‌وگو نشان داد، اماخروج آمريکا از بن بست خودساخته‌اش به چيزي فراتر از اشتياق صرف نياز دارد.


هيچ چيزي مانند توان موشکي در طرح «بيشتر در برابر بيشتر» مطرح نيست يا در اين طرح به دنبال قطع کمک به کشورهايي که به ما دست نياز دراز کرده‌اند نيستيم. اين طرح در چارچوب برجام است و بيشتر درباره سرعت بخشيدن به انجام تعهدات برجامي از سوي دو طرف است نه چيزي بيش از اين.
خنده‌هاي روحاني علامت نشاط و برتري و تسليم نشدن در برابر فشارهاست که اتفاقا از سوي برخي تندروهاي آمريکايي هم مطرح شد. از سوي ديگر برخي در داخل از اين خنده‌ها انتقاد کردند، به هر حال ظاهرا هر کاري آقاي روحاني انجام دهد مورد انتقاد برخي قرار مي‌گيرد، اگر ايشان اخم مي‌کرد هم باز عده‌اي معترض مي‌شدند ولي موضوع واقعا خيلي پيش پاافتاده‌تر از اين حرف‌هاست و جاي اين همه بحث ندارد.
اگر بخواهيم جامعه‌اي متعادل داشته باشيم و از افراطي‌گري جلوگيري کنيم بايد فرصت اعتراض را براي افراد قائل شويم و اين بحث هم بر اساس قانون اساسي صورت گرفته بود.
سناريوهاي مختلفي در زمينه سهميه‌بندي بنزين وجود دارد، اما در دولت هنوز تصميم قطعي و نهايي در اين زمينه گرفته نشده است.
قطعا تعهد اخلاقي، قانوني و شرعي کارگزاران دولت بر امانتداري است و به تعبير از مضمون سخنان رهبري راي يک امانت است و دولت دوازدهم متعهد به امانتداري است و ساير نهادها نيز بايد چنين رويکردي داشته باشند تا انتخابات پرشور برگزار شود. اگر اجازه دهيم صداي همه شنيده شود انتخابات پرشور برگزار خواهد شد پس توصيه ما اين است که زمينه حضور همه جريان‌هاي سياسي در انتخابات فراهم شود و اجازه دهيم زمينه مشارکت همه آنهايي که مي‌خواهند در چارچوب قانون اساسي فعاليت کنند، مهيا شود، چرا که برگزاري انتخابات پرشور مورد تاکيد و مدنظر دولت است و به اعتقاد ما، براي يک ديپلماسي فعال، داشتن عقبه حمايتي مردم ايران و نمايش دادن آن در انتخابات، بسيار اهميت دارد.
در هيچ دوره‌اي تا اين حد به نشان دادن انسجام ملي نيازمند نبوديم و انتخابات يکي از رويدادهايي است که مي‌توانيم انسجام و اتحاد ملي و قدرت تصميم‌گيري ايراني‌ها در کنار هم و همه با هم براي آينده را به رخ جهانيان و آنهايي که مي‌گويند که «اينها نمايندگان منتخب و دولت ايرانيان نيستند» بکشيم.