خداحافظ آقای دیپلمات



حامد جیرودی/ دیروز با خبری تلخ برای جامعه فوتبال بخصوص پرسپولیسی‌ها آغاز شد. 9 مهر سالروز درگذشت‌ هادی نوروزی، کاپیتان فقید و جوان پرسپولیس بود و تنها یک روز پس از چهارمین سالروز مرگ 24 ابدی، دیگر کاپیتان سرخ‌ها هم پر کشید. خبر این بود که جعفر کاشانی یکی از اسطوره‌های باشگاه پرسپولیس دار فانی را وداع گفت. مردی اتو کشیده و جنتلمن که در سال‌های اخیر به عنوان رئیس هیأت مدیره پرسپولیس فعالیت می‌کرد. کاشانی چند وقتی بود که به دلیل عارضه قلبی در جلسات هیأت مدیره پرسپولیس شرکت نمی‌کرد. او نهم مهر به پزشک قلب مراجعه کرد و به او گفته شد که باید آزمایش هسته‌ای روی قلب خود انجام دهد تا وضعیتش مشخص شود. دیروز صبح قرار بود راننده‌اش دنبالش برود تا به دکتر مراجعه کند. راننده کاشانی پس از اینکه به منزل او می‌رسد، زنگ خانه را به صدا درآورده و جعفر کاشانی در را برای او باز می‌کند اما پس از اینکه دقایقی از منزل بیرون نمی‌آید، راننده او به داخل خانه می‌رود و می‌بیند مرحوم کاشانی روی پله‌ها افتاده. کاشانی خیلی سریع به بیمارستان منتقل می‌شود اما پزشکان معالج علت فوت او را آمبولی اعلام کردند و گویا یک لخته خون در قلب این مرحوم باعث ایست قلبی‌اش شده است.
این پیشکسوت فقید که نام کاملش «جعفر اشرف کاشانی» بود، 11 اسفند سال 1322 در تهران به دنیا آمد و فوتبال خود را از محله فوتبال‌خیز چهارصد دستگاه تهران و تیم آموزشگاه‌های تهران شروع کرد و در ادامه توسط زنده یاد عباس اکرامی بنیان‌گذار باشگاه شاهین شناسایی و برای بازی در شاهین انتخاب شد. او پس از انحلال باشگاه  شاهین در سال 46 به پرسپولیس رفت و تا آخر عمر فوتبالی خود در این تیم بازی کرد. کاشانی از سال 47 تا 53 با پیراهن تیم ملی ایران هم 38 بازی ملی انجام داد و به عناوین مختلفی دست یافت که قهرمانی با تیم ملی در 2 جام ملت‌های آسیا 1968 و 1972 و حضور در المپیک 1972 مونیخ از مهم‌ترین آنان است. ضمن اینکه قهرمانی با پرسپولیس در لیگ منطقه‌ای 1350 و لیگ تخت جمشید 1352 را هم تجربه کرد. کاشانی حدود 7 سال یک مدافع درجه یک برای پرسپولیس بود و حتی سابقه حضور درون دروازه قرمزها را هم دارد. او در سال ۱۳۴۷ در بازی پرسپولیس و عقاب به دلیل قهر عزیز اصلی و غایب بودن ‌هادی طاووسی درون دروازه پرسپولیس ایستاد و پرسپولیس بازی را 5-0  برد. کاشانی


 ۲۷ آذر ۱۳۵۳ و در هفته بیست و دوم جام دوم تخت جمشید با بازوبند کاپیتانی پرسپولیس برابر تاج به میدان رفت که آن دیدار با برتری 2-1 سرخپوشان به پایان رسید و کاشانی هم می‌خواست در این بازی خداحافظی کند و مسئولان باشگاه با خداحافظی او ابتدا مخالفت می‌کنند ولی در نهایت یک بازی یادبود برای کاشانی در ۲۰ دی ماه ۱۳۵۳ مقابل ملوان برگزار شد و او در 31 سالگی کفش‌ها را آویخت و وارد عرصه دیپلماسی شد.
فوتبالیست  تحصیلکرده و دیپلمات
کاشانی که در مکتب شاهین و با شعار این باشگاه که «اول اخلاق، دوم درس و سوم ورزش» رشد کرد، از جمله فوتبالیست‌هایی بود که خارج از فوتبال هم  سمت‌های مهمی داشت. او سال‌ها کارمند وزارت امور خارجه بود و به عنوان کاردار، سرکنسول و سفیر ایران در کشورهای انگلیس، سوریه،‌ آلمان و امارات فعالیت کرد تا به عنوان یک دیپلمات هم شناخته شود. کاشانی در سال‌های گذشته پست‌های مختلفی در ورزش از جمله رئیس هیأت مدیره باشگاه پرسپولیس و ریاست سازمان فوتبال این باشگاه را برعهده داشت و تلاش زیادی کرد که باشگاه شاهین را احیا کند اما به نتیجه‌ای که می‌خواست نرسید. هرچند کارهای ارزنده‌ای انجام داد و این باشگاه قدیمی را در شرق تهران صاحب ورزشگاه کرد. جالب اینکه همیشه در صحبت‌های خود می‌گفت: «ما باید باشگاه داشته باشیم» و بر اساس همین عقیده قصد داشت شاهین را به یک باشگاه جامع تبدیل کند. این بازیکن بزرگ فوتبال ایران که همیشه شاهین را در ذهن و قلب خود داشت، حتی نام پسر اول خود را مثل خیلی از شاهینی‌های دیگر «شاهین» نهاد تا علاقه خود را به این صورت ابراز کرده باشد. حالا جعفر کاشانی به دوستان فقید خود مانند زنده‌یادان همایون بهزادی، عزیز اصلی، صفر ایرانپاک، حمید شیرزادگان ،  ابراهیم آشتیانی و... ملحق شد تا جمع ستارگان فقید فوتبال ایران در کنار بازیکنانی مانند ناصر حجازی، منصور پورحیدری و غلامحسین مظلومی جمع شود. روح‌شان شاد و یادشان گرامی باد.
گفتنی است به دلیل بازی پرسپولیس در روز جمعه، مسئولان این باشگاه از خانواده کاشانی خواستند مراسم تشییع جنازه روز شنبه برگزار شود تا بازیکنان و عوامل این تیم هم بتوانند حضور داشته باشند که با این موضوع موافقت شد. بر همین اساس مراسم تشییع پیکر مرحوم کاشانی شنبه از ساعت 9 صبح از مقابل باشگاه شاهین برگزار و به سمت ورزشگاه شیرودی ادامه خواهد داشت. سپس پیکر مرحوم کاشانی به قطعه نام‌آوران بهشت زهرای تهران منتقل خواهد شد. با هماهنگی و پیگیری باشگاه پرسپولیس و با تأیید خانواده شادروان کاشانی، مجلس ترحیمی از ساعت 16 الی 17 و 30 دقیقه دوشنبه منعقد می‌شود. روزنامه «ایران» درگذشت این پیشکسوت فوتبال را تسلیت می‌گوید.