آیا رحمانی باید مجددا رای اعتماد بگیرد؟

آفتاب یزد- گروه سیاسی: وزارت صمت، وزارتخانه‌ای که تاکنون بارها در ادغام و جداسازی‌های چند سال یکبار عناوین مختلفی به خود گرفته است. روزی اسیر طرح ادغام‌سازی و کوچک کردن وزارتخانه‌ها می‌شود و روز دیگر اسیر تفکیک وزارتخانه‌ها، تاکنون چند باری این سیکل ادامه داشته است. آخرین بار تیرماه 90 بود که با تصویب مجلس و موافقت شورای نگهبان، وزارت صنایع و معادن با وزارت بازرگانی ادغام شد و عنوان صمت را بر خود برگزید. این در حالی بود که خود وزارت صنایع و معادن از ادغام دو وزارتخانه صنایع و وزارتخانه معادن و فلزات در سال 79 تشکیل شده بود. پیشتر وزارت بازرگانی نیز در اینکه مستقل باشد یا جزو وزارت اقتصاد چند باری به این وزارتخانه چسبید و جدا شد. این بار هم خبر رسیده که مجلس بعد از گذشت هشت سال از مصوبه‌ای که وزارت صنایع و معادن را با وزارت بازرگانی ادغام کرده بود، با نظر دولت به تفکیک دوباره وزارتخانه موافق است و البته این موضوع به تصویب پارلمان نیز رسیده و در انتظار رای شورای نگهبان است. به هر روی دولت فعلی برخلاف دولت سابق که اصرار بسیار زیادی به ادغام وزارتخانه‌ها و کوچک‌سازی آنان داشت به تفکیک آن‌ها از هم علاقه‌مند است. آنها معتقدند که بعد از ادغام وزارت صنعت، معدن و بازرگانی، وظیفه تنظیم بازار به حاشیه رفته است و از سویی بین وظایف وزارت صنعت و معدن با وزارت بازرگانی تعارض وجود دارد چرا که یکی وظیفه‌اش حمایت از تولیدکنندگان است و دیگری حمایت از مصرف‌کنندگان. از طرفی دیگر هماهنگی‌ها در این بخش‌ها بسیار دشوار است. نمایندگان مجلس هم اگر چه در وضعیت عادی تفکیک این وزارتخانه را امری ضروری نمی‌دانند اما معتقدند که در شرایط فعلی تفکیک کار وزارتخانه‌ها الزامی است.
> تکلیف رحمانی چیست؟
اکنون پرسش اینجاست که با توجه به حضور رضا رحمانی به عنوان وزیر فعلی صمت، چنانچه شورای نگهبان رای به جدا شدن وزارت بازرگانی و صنایع و معادن از یکدیگر بدهد آنگاه تکلیف او در سمت وزیر وزارتخانه‌ای که دیگر نه آن نام قبلی را خواهد داشت و نه آن وظایف قبلی را، چیست؟ آیا او اساسا برای وزیر بودن باید دوباره از سوی حسن روحانی معرفی شود و در معرض رای مجلس قرار بگیرد و یا اینکه وزیر باقی خواهد ماند؟ اما اگر وزیر بماند وزیر کدام یک از وزارتخانه‌های صنایع و معادن یا بازرگانی است؟ به هر حال او هم اکنون وزارت هر دوی این وزارتخانه‌ها را برعهده دارد. آیا مشکل حقوقی در وزارت او به وجود می‌آید و یا با تفکیک وزارتخانه‌ها باید حضور رحمانی کان لم یکن تلقی می‌شود و یا اینکه باید مجلس و دولت اقدامی در راستای حل این مشکل از خود نشان دهند؟
> تغییری در ماموریت


ایجاد نمی‌شود
محمد علی پورمختار عضو کمیسیون حقوقی مجلس با بیان اینکه رحمانی پیشتر از مجلس رای اعتماد گرفته است در این باره به آفتاب یزد گفت: در حال حاضر بخشی از این وزارتخانه که بخش بازرگانی است در حال جدا شدن است و از همین رو تغییری در ماموریت صنایع و معادن ایجاد نمی‌شود.
وی ادامه داد: البته طبیعتا برای وزارت بازرگانی باید فرد دیگری معرفی شود که آن فرد باید رای اعتماد بگیرد، اما اگر رئیس جمهور شخص رحمانی را به عنوان وزیر بازرگانی معرفی کند بدیهی است که آن موقع او هم باید دوباره در مجلس مورد رای اعتماد قرار بگیرد و از سویی برای وزارت صنایع و معادن نیز شخص جدیدی معرفی شود.
او در پاسخ به این سوال که با تفکیک این وزارتخانه‌ها حضور رحمانی در وزارتخانه مشکل حقوقی پیدا نمی‌کند؟ اظهار کرد: اگر وزیر صنعت و معدن باشد، مشکل حقوقی ندارد، اینکه او وزیر بازرگانی معرفی شود یا وزیر صنعت و معدن را رئیس جمهور مشخص می‌کند. ایشان اکنون وزیر صنعت، معدن و تجارت است اما وزارت بازرگانی از این وزارتخانه جدا می‌شود، این موضوع خللی در ماندن او در وزارت صنایع و معادن ایجاد نمی‌کند و نیازی هم نیست رئیس جمهور بخواهد دوباره او را معرفی کند. به عبارتی اگر روحانی برای وزارت بازرگانی شخصی غیر از رحمانی را معرفی کند، رحمانی به صورت خودبه خود وزیر صنعت و معدن می‌ماند بی‌آنکه بخواهد دوباره رای اعتماد بگیرد.
> وزارتخانه مادر
محمد کاظمی دیگر عضو کمیسیون حقوقی نیز با تایید اظهارات پور مختار به آفتاب یزد گفت: آنچه که در حال حاضر اتفاق می‌افتد مستقل شدن وزارت بازرگانی است، به این معنا که بخشی از وظایف آقای رحمانی به موجب قانون از وزارتخانه‌اش جدا شده، این بدین معناست که ایشان می‌تواند بدون نیاز به معرفی دوباره وزیر صنعت و معدن باشد.
وی افزود: توجه داشته باشیم که وزارت مادر وزارت صنعت و معدن است، از همین رو او با جداشدن وزارت بازرگانی وزیر صنعت و معدن به حساب می‌آید، البته آقای روحانی قصد ندارد که بگوید ایشان وزیر بازرگانی شود، اما اگر بنا به این شد که رحمانی وزیر بازرگانی باشد آن وقت هم او باید دوباره رای اعتماد بگیرد و هم یک وزیر به عنوان وزیر صنعت و معدن معرفی شود.
سایر اخبار این روزنامه
آقای رحمانی! چرا امضاء « وزیر صنعت، معدن وتجارت» در یزد خریداری ندارد؟! ایرانی‌ها فقط در ایران لاکچری باز هستند! نباید اجازه داد حقایق دفاع مقدس کهنه، فراموش و یا انکار شود کارشناسان ضرب الاجل یک ماهه پاریس برای مذاکره ایران و آمریکا را در گفت‌‌و‌گو با آفتاب یزد تحلیل کردند رونمایی از میثاق نامه طرح گفت‌وگوی ملی بنا به گفته یک نماینده مجلس 26 نفر تاکنون آلوده شده‌اند آیا رحمانی باید مجددا رای اعتماد بگیرد؟ آفتاب یزد در گفت‌‌و‌گو با جعفر قنادباشی نارضایتی در خاندان سعودی و آینده ولیعهد عربستان را بررسی می‌کند بانوان ایرانی توانستند برای تماشای بازی تیم ملی فوتبال کشورمان و کامبوج بلیت تهیه کنند حیاتی: ناچار بودم آن خبر را بخوانم! به بهانه انتشار خاطرات وندی‌شرمن مذاکره‌کننده هسته‌ای آمریکا از سوی انتشارات صدا و سیما درباره هشدار فرانسه جیغ زاغ‌ها روی سکوها... طرحی فانتزی برای شرایط کنونی‌کشور به بهانه انتشار خاطرات وندی‌شرمن مذاکره‌کننده هسته‌ای آمریکا از سوی انتشارات صدا و سیما آقای رحمانی! چرا امضاء « وزیر صنعت، معدن وتجارت» در یزد خریداری ندارد؟!