آقای رحمانی! چرا امضاء « وزیر صنعت، معدن وتجارت» در یزد خریداری ندارد؟!

آفتاب یزد: حائز اهمیت و فوری! این عنوان نامه‌ای است با امضاء «رضا رحمانی»، وزیر صنعت، معدن و تجارت که در تاریخ 19 دی ماه 1397، به شماره 271130/60 به استانداران سراسر کشور ابلاغ و ارسال شده است. در این نامه می خوانیم:
«در راستای اختیارات تفویضی از سوی
شورای عالی هماهنگی امور اقتصادی(روسای محترم سه قوه) به وزارت صنعت، معدن و تجارت و کارگروه ملی تنظیم بازار و همچنین با عنایت به مصوبه حاصل از دستور سوم پانزدهمین جلسه کارگروه ملی تنظیم بازار ـ ابلاغی طی نامه شماره 241770/60 به تاریخ ۱۹ آذر ماه ۱۳۹۷ ـ به پیوست شیوه نامه برگزاری فروش‌های فوق‌العاده و نمایشگاه عرضه مستقیم کالا برای آگاهی و دستور اقدام لازم ارسال می گردد. امید واثق دارد جنابعالی[استانداران سراسر کشور] همواره شاهد آرامش در بازار و رعایت حقوق
مصرف کنندگان به ویژه در دوره‌های زمانی پرمصرف


باشیم. سازمان‌ها و ادارات عضو کارگروه تنظیم بازار استان و شهرستان‌ها به ویژه سازمان صنعت معدن و تجارت و اتاق‌های اصناف موظف هستند با بسیج منابع و امکانات در اجرای هرچه بهتر این شیوه نامه اقدامات لازم را معمول نمایند. همچنین ضروری است کلیه سازمان‌ها ادارات و نهادها اعم از دولتی و غیردولتی از برگزاری و یا همکاری با هرگونه نمایشگاه عرضه مستقیم کالا اعم از مستقل و یا واگذاری به بخش خصوصی، بدون اخذ مجوز برابر ساز و کار پیش بینی شده در این شیوه نامه خودداری نمایند. امضا؛ رضا رحمانی
در مقدمه «شیوه نامه برگزاری فروش‌های فوق‌العاده و نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا» می‌خوانیم:
بر اساس برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت و به منظور سیاستگذاری، برنامه ریزی، سازماندهی، هماهنگی، بسیج منابع و امکانات و پایش عملکرد‌ها در زمینه فروش‌های فوق العاده و نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا برای برهه‌های زمانی که تقاضا برای برخی کالاها افزایش یافته و یا بازار با عدم تعادل مواجه است شیوه‌نامه فروش‌های فوق العاده و نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا تنظیم و ابلاغ می‌شود. این شیوه نامه مشتمل بر اهداف، دوره‌های زمانی، گروه‌های کالایی هدف، اولویت روش‌های تنظیم بازار، کمیته راهبری نمایشگاه‌ها در سطوح استانی و شهرستانی، وظایف آن‌ها، مرجع صدور مجوزها، نکات مهم مورد تاکید در صدور مجوزها، منابع مالی، شرایط و الزامات مکان‌های نمایشگاهی، الزامات رعایت حقوق مصرف کنندگان، شرایط و الزامات مجریان و چگونگی نظارت و پایش است.
در ماده ۲ـ دوره‌های زمانی؛ مشخصاً دو زمان اصلی برای برگزاری فروش‌های فوق العاده و نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا مشخص شده است؛ الف/ اسفندماه هرسال به مناسبت فرا رسیدن سال جدید و شهریور ماه هر سال به مناسبت بازگشایی مدارس به این دو زمان ماه مبارک رمضان نیز افزوده شده و برای سایر زمان‌ها، تاکید شده است صرفاً بنا به ضرورت و به تشخیص وزارت صنعت، معدن و تجارت و یا کارگروه ملی تنظیم‌ بازار. در این شیوه نامه گروه‌های کالایی هدف به این شرح مشخص شده اند: گروه پروتئینی/ گروه مواد غذایی/ گروه خشکبار/ شیر و فرآورده‌های لبنی/ گروه مواد شوینده و بهداشتی/ گروه میوه و مرکبات/ گروه پوشاک، کیف و کفش/ گروه نوشت افزار و لوازم کمک آموزشی/ و سایر گروه‌های کالایی بنا به ضرورت به تشخیص کارگروه تنظیم بازار.
ماده ۳ این شیوه نامه یعنی همان ماده ای که گروه‌های کالایی هدف را مشخص کرده است تبصره‌ای نیز دارد که خاطرنشان کرده است در شهریور ماه و به مناسبت بازگشایی مدارس و صرفاً گروه‌های کالایی موضوع بندهای 7-3 و 8-3 یعنی گروه پوشاک، کیف و کفش و گروه نوشت افزار و لوازم کمک آموزشی به عنوان گروه‌های کالایی هدف هستند. در یکی از بندهای این شیوه نامه مرجع صدور مجوز نمایشگاه‌ها این گونه معرفی شده است: « مرجع صدور مجوز نمایشگاه‌ها اتاق اصناف شهرستان است که پس از اطمینان از اصول رعایت مفاد این شیوه نامه نسبت به صدور مجوز اقدام می‌نماید. دربند نکات مهمی که باید در مجوزهای صادره لحاظ شود تاکید شده زمان شروع و پایان نمایشگاه این زمان به گونه‌ای تعیین شود که نمایشگاه‌ها حسب مورد حداکثر تا ۲۵ شهریور و ۲۵ اسفند ماه خاتمه یافته باشد.
چرا می‌گوییم امضاء وزیر صنعت در یزد خریداری ندارد؟!
با توجه به موارد ذکر شده مستند به شیوه نامه ابلاغی برای برگزاری نمایشگاه‌های فروش کالا و فروش‌های فوق العاده اینک به آفتاب یزد این گونه منعکس شده است که علی رغم مخالفت شدید اتاق اصناف شهرستان یزد! صورت جلسه‌ای حکایت از آن دارد که خارج از مفاد شیوه نامه مذکور، قرار است از تاریخ ۱۳ مهرماه لغایت ۱۹ مهرماه نمایشگاه پاییزه در یزد برگزار شود.
برخی مصوبات این جلسه به شرح زیر است:
تاریخ برگزاری نمایشگاه پاییزه از روز شنبه ۱۳مهرماه ۱۳۹۸ لغایت جمعه ۱۹ مهرماه ۱۳۹۸ تعیین و تصویب شده است. جهت برگزاری نمایشگاه پاییزه گروه‌های کالایی مواد غذایی و سلولوزی نیز به مابقی گروه‌های کالایی مصوب تنظیم بازار یزد و تعریف شده در دستورالعمل برگزاری نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا اضافه شود!
سخن آخر
به طور طبیعی هر شیوه نامه ای محصول جلسات متعدد و نیز گروه‌های کارشناسی تخصصی می‌باشد که لزوماً برگزاری هر جلسه و نیز تشکیل کارگروه‌های کارشناسی تخصصی قطعاً مستلزم پرداخت هزینه‌ها و ساعت‌ها نشستن در چنین جلساتی است. حال اگر قرار باشد شیوه‌نامه ا‌ی با امضاء وزیر صنعت، معدن و تجارت و نیز با ابلاغ رسمی وزارت کشور تنها ۸ ماه پس از ابلاغ به آسانی نادیده گرفته شود یک سوال باقی می‌ماند و آن اینکه آقای وزیر صنعت، معدن و تجارت وقتی می‌داند در برخی استان‌ها، امضا و ابلاغ وی خریداری ندارد، چرا هزینه می‌کند و وقت ده‌ها مدیر و کارشناس را تلف می‌کند؟! آیا افکار عمومی در وضعیتی که بازار آرامش دارد و کسری و کمبودِ آنچنانی احساس نمی‌شود حق ندارد به صدها میلیون تومان سود چنین برگزاری‌های خارج از مقررات بیندشید، آن هم صدها میلیون تومانی که همواره محل تردید و پرسش است و همیشه با سکوت مواجه شده است؟! آیا صنوف حق دارند از قانون‌شکنی‌های باری به هرجهت گلایه‌مند و نگران و شاکی باشند؟! در کنار حقوق مصرف کننده، آیا نباید از حقوق کسبه، بازاریان و اصناف صیانت شود؟!
هیچ کس با برگزاری نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا مخالف نیست. سوال اینجاست؛ آقای رحمانی شما قرار است مالیات بر درآمد کسبه را بدهید یا نمایشگاه‌هایی که کاسبی‌ها را تخته می‌کنند؟
سایر اخبار این روزنامه
آقای رحمانی! چرا امضاء « وزیر صنعت، معدن وتجارت» در یزد خریداری ندارد؟! ایرانی‌ها فقط در ایران لاکچری باز هستند! نباید اجازه داد حقایق دفاع مقدس کهنه، فراموش و یا انکار شود کارشناسان ضرب الاجل یک ماهه پاریس برای مذاکره ایران و آمریکا را در گفت‌‌و‌گو با آفتاب یزد تحلیل کردند رونمایی از میثاق نامه طرح گفت‌وگوی ملی بنا به گفته یک نماینده مجلس 26 نفر تاکنون آلوده شده‌اند آیا رحمانی باید مجددا رای اعتماد بگیرد؟ آفتاب یزد در گفت‌‌و‌گو با جعفر قنادباشی نارضایتی در خاندان سعودی و آینده ولیعهد عربستان را بررسی می‌کند بانوان ایرانی توانستند برای تماشای بازی تیم ملی فوتبال کشورمان و کامبوج بلیت تهیه کنند حیاتی: ناچار بودم آن خبر را بخوانم! به بهانه انتشار خاطرات وندی‌شرمن مذاکره‌کننده هسته‌ای آمریکا از سوی انتشارات صدا و سیما درباره هشدار فرانسه جیغ زاغ‌ها روی سکوها... طرحی فانتزی برای شرایط کنونی‌کشور به بهانه انتشار خاطرات وندی‌شرمن مذاکره‌کننده هسته‌ای آمریکا از سوی انتشارات صدا و سیما آقای رحمانی! چرا امضاء « وزیر صنعت، معدن وتجارت» در یزد خریداری ندارد؟!