شهردار و ضرورت های طرح مساله گستره عمومی

سعید پایدار ‪-‬ چندی پیش دکتر حناچی شهردار تهران درباره ضرورت توسعه گستره عمومی در پایتخت سخن گفت در کشورمان به ندرت در خاطر داریم که این مساله به عنوان یک اولویت از زبان مدیران عالی‌رتبه بیان شده باشد شاید به این دلیل که غالبا امور فرهنگی روبنای حوزه اقتصاد دانسته می‌شد. حوزه اقتصاد نیز به نظر قفل زنگ‌زده‌ای بود که گمان می‌رفت کلیدش در ماورای مرزهای این سرزمین است. در نتیجه گمان بر این بود که با گشایش های اقتصادی خود به خود عرصه فرهنگی و عمومی نیز در همه زمینه‌ها رشد و رونق یابد. اما واقعیت اینست که مساله گستره عمومی هم به لحاظ اهمیت و هم از منظر دشواری‌های کار در حوزه سیاست و فرهنگ سنگ بسیار درشتی بود که حتی روسای جمهور نیز از برداشتنش پرهیز می کردند. در دهه هفتاد یک بار این سنگ توسط نهاد دولت برداشته شد، اما دولت آن زمان از شدت فشار تاب نیاورد و ناگزیر آن را روی جمعیت انداخت. ویرانی‌های ناشی از آن سهل‌انگاری‌ها خود اکنون به سختی‌های کار افزوده گشته است. از آن زمان فضای اجتماعی بخشی از پویایی خود را از دست داد و در سطح مدیریتی نیز کمتر به موضوع گستره عمومی پرداخته‌شد.
قلمرو یا گستره عمومی عرصه ای اجتماعی است که در آن شهروندان بدون اجبار و هراسی بتوانند به مسایل مورد علاقه مردم یا منافع و مصالح عمومی بپردازد. این امر نیز زمانی امکان‌پذیر است که تضمین‌های لازم برای گردهم آمدن و اجتماع آنان فراهم باشد و آزادانه بتواند به یکدیگر بپیوندند و افکار خود را بیان و تبلیغ نمایند. از این رو پیش نیاز و زیر ساخت قلمرو عمومی وجود اذهان تکامل یافته و دارای شخصیت بالغانه در فضای اجتماعی است. دولت و سایر گروه‌ها و نهادهای اجتماعی نیز می‌بایست از چنین شخصیت تکامل یافته‌ای برخوردار باشند، تنها در صورت وجود چنین پیش زمینه‌ای، فضاهای عمومی چه به شکل فضاهای شهری و چه فضاهای اطلاعاتی به سرزمین های حاصلخیزی بدل می شوند که خوشبختی و رفاه نسل‌های آینده در آنها تضمین می شود. در غیر اینصورت شهرها، همچنان عرصه تقابل دشمنانه میان مردم خواهند بود که در آن فضای زیست واقعی لگدمال می‌شود و همواره پیروزی یک بخش از اجتماع به قیمت شکست و عقب ماندگی باقی گروه‌های اجتماعی رخ می دهد، گستره عمومی معنایی فراتر از اماکن عمومی دارد و در برگیرنده کیفیتی از فضای زیست است که امکان بیان و ارتباط آزاد و تبادل دیدگاه را برای شهروندان فراهم می سازد.
در پنجاه سال گذشته فضای اجتماعی شهرهای کشورمان و به خصوص تهران فراز و نشیب های فراوان داشت. گذاردن سنگ بنای گستره عمومی در آن روزهای نشاط و شادابی اجتماعی کشورمان آسان‌تر می نمود. انگیزه وطراوت اجتماعی همچون رود خروشانی در پهنه سرزمین موج می زد و مدیریت شهری لازم بود تنها زحمت هدایت آن را به سمت فضاهای شهری گردن بگیرد، اما امروزه و در وضعیت ناامیدی و بی‌اعتنایی اجتماعی کار برای همه بسیار سخت است. زیرا انگیزه های عمومی تا اعماق لایه های ذهنی مردم پایین می روند و جاری شدنشان سخت می شود. در این گونه شرایطی جای تامل است که شهردار تهران از توسعه گستره عمومی سخن گفته است. او در برابر سنگ درشتی ایستاده است که به مرور زمان به رسوبات و صخره‌‌ای قدیمی زیرین خود نیز وصل شده و کار از هر زمان دیگری سخت‌تر شده است.
او به زودی در حالیکه اجتماع با حالتی به ظاهر بی‌اعتنا به او نگاه می‌کند در برابر این سنگ خود را محک خواهد زد. اما چگونه؟ سختی کار در کجاست؟ اهمیت و ضرورت‌های طرح این مساله کدامند؟ بی‌گمان در حالیکه وزنه‌بردار ذهن خود را مشغول زورآزمایی می کند. این مساله می بایست همزمان در فضای عمومی نیز طرح و بررسی شود. به عبارتی انرژی عمومی نیز می بایست به درون این بازوی محرک جاری شود.
سایر اخبار این روزنامه
کدامین وکیل و حفظ کدامین استقلال سخنگوی دولت در واکنش به اظهارات قاضی صلواتی: همسری ندارم، شوکه شدم در محاسبه رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور اعلام شد سبد معاش از ۸ میلیون تومان گذشت راه‌هایی برای بازگرداندن زندگی شاداب شهری به میدان خاطره‌انگیز توپخانه تپش دوباره قلب تهران «همدلی» طرح ممنوعیت پخش اظهارات متهمان از سیما را بررسی می‌کند؛ سریال«اعترافات تلویزیونی»؛ حراج دین و اخلاق طرح ممنوعیت پخش اعترافات متهمان در گفت‌وگوی همدلی با صالح نیکبخت: اعترافات تلویزیونی خلاف قانون اساسی است پروانه سلحشوری نماینده مردم تهران در مجلس: پخش اعترافات بی‌اعتمادی به تلویزیون است احمد مازنی پخش اعترافات متهمان غیر قانونی، غیرشرعی، غیر اخلاقی استاندار چهارمحال و بختیاری: از اهالی روستای چنارمحمودی عدرخواهی می کنیم فرمانده حشدالشعبی: بیانیه مرجعیت دینی عراق راهکار خروج بحران را مشخص کرد بزرگترین چالش عراق پس ازشکست داعش احمد مازنی پخش اعترافات متهمان غیر قانونی، غیرشرعی، غیر اخلاقی شهردار و ضرورت های طرح مساله گستره عمومی صالحی در نشست با تهران پژوهان: مسیر توسعه تهران با هویت آن همخوانی ندارد