دور جدید فریبکاری‌های انتخاباتی ترامپ

بسم‌الله الرحمن الرحیم
دونالد ترامپ با اعلام تصمیمات و مواضع جدیدی درباره حضور نظامی و مداخلات گسترده آمریکا در خاورمیانه، گفت: «مداخلات آمریکا در خاورمیانه، بزرگترین اشتباه و بدترین تصمیمی است که آمریکا در طول تاریخ خود اتخاذ کرده و اکنون به آرامی و محتاطانه باید ارتش و نظامیان خود را به خانه بازگردانیم، چرا که درگیریهای خاورمیانه بر خزانه‌داری آمریکا 8 تریلیون دلار هزینه تحمیل کرده است. جنگهای بی‌پایان احمقانه برای ما در حال پایان است. آمریکا هرگز نمی‌بایست در خاورمیانه می‌بود.»
ترامپ با این جملات گزنده به انتقاد صریح و رسمی به تصمیمات و اقدامات روسای جمهور گذشته آمریکا پرداخت و عملکرد آنها را قویاً به زیر سوال برد. اگر کسی ترامپ را نشناسد و ذره‌ای درباره تصمیمات و اقدامات وی نداند، ممکن است در برخورد اول فریب این سخنان ترامپ را بخورد و از دیدگاه وی دفاع کند که به فکر بازسازی «دیپلماسی خاورمیانه‌ای آمریکا» افتاده و مایل است به دخالتهای مستمر سیاسی و مداخلات خونبار نظامی آمریکا خاتمه دهد. ولی کارنامه سیاه ترامپ جای کوچکترین خوشبینی و اعتمادی به وی و دستیارانش باقی نگذاشته است. کمترین تردیدی وجود ندارد که ترامپ در صدد پایان دادن به مداخلات سیاسی و دخالتهای نظامی آمریکا در خاورمیانه نیست و این مواضع وی صرفاً یک موضع فریبکارانه انتخاباتی است که فقط مصرف داخلی دارد و صرفنظر از کاربرد تبلیغات انتخاباتی، هیچ‌گونه تاثیری در عملکرد واشنگتن در خاورمیانه نداشته و نخواهد داشت.
ترامپ در طول مبارزات انتخاباتی گذشته هم دقیقاً از نفرت جامعه آمریکا نسبت به جنگ و نگرانی آنها برای هزینه‌های نجومی و تلفات انسانی مداخلات نظامی آمریکا در جهان، «استفاده ابزاری» کرد و ضمن محکوم کردن حملات نظامی آمریکا به عراق و افغانستان، مرتباً رقم 7 تریلیون دلاری هزینه‌ها را تکرار نمود و تاکید کرد که با چنین ارقامی آمریکا را می‌شد از نو ساخت. ولی پس از ورود به کاخ سفید، با همه درافتاد، عربده کشید و همه را تهدید به نابودی و تلافی کرد.


از کسی که 500 میلیارد دلار بابت هزینه‌های نظامی عربستان دریافت کرده و برای مصرف همین جنگ‌افزارها در برابر دوربین‌ها مانور سیاسی – تبلیغاتی می‌دهد، نمی‌توان انتظار داشت که در ادعای خروج از خاورمیانه و پایان دادن به جنگهای بی‌پایان و احمقانه، صداقت داشته باشد.
جنگ یمن و فجایع انسانی آن، حوادث خونین لیبی، افغانستان، سوریه و عراق بدون موافقت و پشتیبانی ترامپ، هرگز حتی برای یک روز هم امکان دوام نداشته و ندارند. رکن اصلی «ایران‌هراسی دیپلماسی آمریکا» را همین خوی نظامی‌گری و تحریک دیگران علیه ایران و محور مقاومت تشکیل می‌دهد. نه‌تنها ورود آمریکا به جنگهای منطقه، بلکه حتی خروج آنها هم دقیقاً بر مبنای منافع نامشروع آمریکا و مطامع استعماری این کشور استوار است. بوش کوچک هم در حمله به عراق وعده می‌داد که عراق را «بهشت دمکراسی در خاورمیانه» خواهد کرد و عراق را آنگونه آباد می‌کند که دیگران آرزو کنند ایکاش آمریکا به کشور آنها حمله نظامی کرده بود و آنجا را به جای عراق آباد می‌کرد که مهد دمکراسی منطقه شود!
هنوز هم این آمریکا است که انحصار و ابتکار عمل در سوء‌استفاده از انواع شبکه‌های تروریستی در جهان و به ویژه در منطقه را در اختیار دارد. ترامپ این روزها به صراحت اعتراف می‌کند که در توافقی با اردوغان قرار است تروریستهای باقیمانده در ادلب را تماماً به ترکیه تحویل دهد. ولی در عین حال حدود یکصد نفر از عناصر شاخص تروریستها را از سوریه به عراق منتقل کرده است.
این دور جدیدی از شرارتها را در منطقه نشان می‌دهد که با نوعی تقسیم کار میان ترکیه، آمریکا و سایر متحدانش از جمله فرانسه و انگلیس، در صدد آغاز مرحله تازه‌ای از شرارتهای تروریستی در سوریه، عراق و سایر کشورهای منطقه هستند. این پدیده یکبار دیگر خاطره همراهی اردوغان با شروع فجایع تروریستی در منطقه را زنده می‌کند که 170 هزار تروریست از 85 کشور جهان را از مرزهای مشترک سوریه و ترکیه به عمق خاک سوریه و عراق فرستاد ولی امروزه ناگهان برای امنیت مرزهای مشترک با سوریه دلواپسی نشان می‌دهد!
اعتراف صریح ترامپ به انتقال تروریستها به قلمرو حاکمیت ترکیه و قرار ملاقات این دو طی هفته آینده برای توافق در اجرائی کردن قدمهای بعدی، فلسفه وجودی سیاستهای تجاوزکارانه اردوغان در شرق فرات را بهتر و بیشتر آشکار می‌سازد. به ویژه آنکه قرار است 3100 تروریست محاصره شده در ادلب و سایر نقاطه سوریه در میان 5/2 میلیون مهاجر سوری و پس از انتقال اجباری آنها به شرق فرات در یک محدوده پنج هزار کیلومتری «لانه‌گذاری» کنند و برای ماموریتهای تروریستی آینده آماده و تجهیز شوند. درک این فرآیندهای شرورانه که با طرح مشترک آمریکا، ترکیه و بعضی از رژیمهای فاسد عرب در شرف تکوین است، به قدری هشداردهنده است که ادعای صلح‌طلبی ترامپ و ادعای او برای پایان دادن به جنگهای بی‌پایان احمقانه در منطقه را به شدت بی‌اعتبار می‌کند.