راه حل مشکلات صندوق رأی است

گروه سیاسی/ رئیس جمهوری با دانشگاه و دانشگاهیان، درباره ضرورت‌های راهبردی کشور گفت که قریب به 40 سال لاینحل باقی مانده است؛ اینکه راهبرد سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، تعامل با دنیا است یا تقابل حسن روحانی این نکته را با اشاره به مباحث درازدامنی که درباره برجام در جامعه است مطرح کرد، با این توضیح که مسأله، فراتر از برجام است. به گفته رئیس جمهوری، مسأله این است که «پیشرفت و آینده کشور در سایه تعامل یا تقابل با دنیا است؟ ممکن است پاسخ به این سؤال آسان باشد اما این مسأله‌ای راهبردی است که 41 سال است به جواب روشن و قاطع در این زمینه نرسیده‌ایم. یک عده بر تعامل سازنده و عده‌ای نیز بر تقابل مستمر با جهان تأکید دارند.» او، راه حل را برگزاری همه پرسی دانست تا دست کم یک بار تکلیف کشور در این باره روشن و مسیر پیش روی سیاستمداران مشخص شود. روحانی بر پایه همین استدلال، صندوق رأی را بهترین و موثرترین راه برای رفع مشکلات عنوان کرد، ولو اینکه انتخابات مشکلات یا کاستی‌هایی نیز داشته باشد.
این سخنان راهبردی که بیانگر طرح مسائل اساسی و کلیدی نظام سیاستگذاری کشور از سوی رئیس جمهوری است، روز گذشته در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها عنوان شد که در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی، ابتدا مهارت محور شدن دانشگاه‌ها را ضروری خواند و گفت: محور اصلی در دانشگاه نباید علم باشد، البته علم در بسیاری از امور پایه مهارت و پیشرفت و توسعه است، اما نباید صرفاً به علم اکتفا شود، علم باید در کنار نیازمندی‌های جامعه قرار بگیرد.
 دانشگاه پیشگام انتخاباتی کردن فضای کشور است
رئیس جمهوری با اشاره به برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفندماه، نقش دانشگاه‌ها در همه انتخابات کشور را ارزشمند و برجسته توصیف و آن‌ها را پیشگام انتخاباتی کردن فضای جامعه برشمرد و افزود: سرنوشت آینده کشور را انتخابات تعیین و تأیید می‌کند و با همه نقص‌ها و اشکالاتی که گفته می‌شود، باز هم بهترین راه برای شکستن افراط‌گرایی، اصلاح جامعه، شایسته‌سالاری و حاکم شدن افکار بحق مردم، صندوق رأی است و هیچ راه دیگری نداریم و این را به عنوان کسی می‌گویم که عمر خود را در تجربه سیاسی و علمی گذرانده است.


او با تأکید بر اینکه راهی جز فضای باشکوه انتخابات وجود ندارد، گفت: علیرغم همه مشکلات تنها راه برای آینده کشور انتخابات است و باید خودمان را برای برگزاری باشکوه انتخابات آماده کنیم. به باور روحانی، همه باید خودمان را آماده کنیم که هر کسی که بهتر و شایسته‌تر برای آینده کشور است و آماده فداکاری بوده و از دانش و فکر لازم برخوردار است را برگزینیم و از طرف دیگر هر کسی که خودش را شایسته می‌داند، نامزد شود. در این راستا هیچ اهمیتی ندارد که انتخاب بشود یا نشود یا بگویند صالح است یا صالح نیست. رئیس جمهوری با بیان اینکه اگر انتخابات باشکوه و با حضور اکثریت مردم را در سراسر کشور شاهد باشیم، این حضور قدرت سیاسی کشورمان را در دنیا بالا می‌برد، اظهارکرد: دشمنان می‌هراسند و متوجه می‌شوند که فشار و تحریم‌های آنان اثرگذار نبوده و مردم همچنان به آینده کشور خود امیدوار هستند.
سؤال بی پاسخ مانده در 41 سال گذشته
روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه مسائلی در کشور هست که حل و فصل آن زیاد دشوار نیست و در مقابل مشکلاتی هم وجود دارد که حل و فصل آن نیازمند زمان و استراتژی است، استراتژی حرکت کشور در بلندمدت را یکی از این مسائل دانست.
او با طرح این سؤال که پیشرفت و آینده کشور در سایه تعامل یا تقابل با دنیا است؟ گفت: ممکن است پاسخ به این سؤال آسان باشد اما این مسأله‌ای راهبردی است که 41 سال است به جواب روشن و قاطع در این زمینه نرسیده‌ایم. یک عده بر تعامل سازنده و عده‌ای نیز بر تقابل مستمر با جهان تأکید دارند.
روحانی با بیان اینکه یک عده معتقدند مشکلات موجود جز با قدرت‌نمایی و شکستن دشمن میسر نیست و یک عده نیز معتقدند می‌توان بسیاری از مشکلات را با گفت وگو حل و فصل کرد، مسأله اصلی را تعیین استراتژی تعامل سازنده یا تقابل مستمر دانست و تصریح کرد: حل و فصل این موضوع با تنش و جر و بحث به نتیجه مطلوب نمی‌رسد و راه آن این است که همه همدیگر را برای رسیدن به استراتژی مناسب قانع کنیم. رئیس جمهوری با بیان اینکه دانشگاه‌ها وظیفه دارند اینگونه موضوعات را به جامعه توضیح دهند، اضافه کرد: رسانه ملی هم وظیفه ویژه‌ای دارد، چنانچه به طور مساوی در اختیار همه جناح‌ها و گروه‌ها قرار داشته باشد و بزرگترین وظیفه رسانه ملی طبق قانون اساسی آزادی است و باید فضای آزاد را در جامعه به وجود بیاورد. اگر رسانه ملی و همه رسانه‌ها به این وظیفه عمل کنند، کار بزرگی انجام داده اند. روحانی با طرح این سؤال که ریشه همه دعواهای سیاسی در کشور چیست، گفت: ممکن است یک عده موضوعی را خوب و عده‌ای آن را بد معرفی کنند و یا عده‌ای برجام را موفق و عده‌ای ناموفق توصیف کنند، اما دعوا سر برجام نیست، بلکه در مورد موضوع بزرگتری است. رئیس جمهوری گفت: عده‌ای عنوان می‌کنند که مذاکره با خارجی‌ها وقت تلف کردن است و باید با آنها تقابل کنیم و در این صورت است که روزی در مقابل ما کوتاه خواهند آمد و در مقابل یک عده هم معتقدند که با جنگ و تقابل به جایی نمی‌رسید، البته بدیهی است که وقتی تجاوز و یا حمله‌ای صورت می‌گیرد، دیگر نمی‌توان از تعامل سازنده سخن گفت و پاسخ آن نیز روشن است، اما سؤال این است که در شرایط موجود چه راهی باید انتخاب کنید. روحانی اظهارکرد: یک عده به ما می‌گویند، شما در گفت وگو با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وقت تلف کردید، آژانس در اختیار امریکا و ابرقدرت‌هاست و گفت‌وگو با آن هیچ فایده‌ای ندارد و بیهوده است و یک عده نیز می‌گویند می‌شود سال‌ها مذاکره کرد و به نتیجه رسید، همچنان که با همین آژانس بین‌المللی اتمی، توانستیم PMD را حل و آژانس اعلام کرد که این پرونده تمام شده است و این موضوع برای بعضی‌ها بسیار سنگین است و مانند بمبی است که بر سر عده‌ای کوبیده می‌شود. رئیس جمهوری اضافه کرد: وقتی با 6 قدرت بزرگ جهانی بحث و مذاکره می‌کردیم یک عده می‌گفتند این مذاکرات خاصیت و فایده‌ای ندارد و باید ایستادگی کنیم و یک عده هم بر مذاکره تأکید داشتند و دولت مذاکره کرد و با سختی توانستیم به توافقی برسیم و این توافق برای عده‌ای به مثابه کوهی بود که بر سرشان ریخت. روحانی خاطر نشان کرد: اینکه با 6 قدرت بزرگ جهانی مذاکره کنیم و آنها حاضر شوند 6 قطعنامه فصل هفتی را فسخ کرده و پس بگیرند کار آسانی نیست، ضمن اینکه برای هیچ کشور دنیا در قطعنامه سازمان ملل، فعالیت هسته‌ای مورد قبول قرار نگرفته است و این موضوع تنها برای ایران در قطعنامه 2231 گنجانده شده است.
رئیس جمهوری گفت: وقتی توافق برجام انجام شد، یکی از رهبران دنیا از اینکه شرکت‌های بزرگ جهان برای انعقاد قرارداد با ایران صف بستند، دچار حیرت شده بود و هنگامی که این توافق در سال 94 به امضا رسید، در سال 95 رشد اقتصادی کشورمان در دنیا اول شد.
رشد و توسعه بدون رابطه و تعامل با دنیا نمی‌شود
او در ادامه، خواستار نقش آفرینی دانشگاه در مسائل مهم استراتژیکی شد و با بیان اینکه ایستادن روی پای خود در اقتصاد حرف درستی است، گفت: آیا می‌توان بدون رابطه و تعامل با دیگران به رشد و توسعه رسید؟ بدون تعامل و رابطه با دنیا شاید بتوان زندگی را گذراند اما دستیابی به رشد و توسعه چطور؟ رشد و توسعه بدون رابطه و تعامل با دنیا نمی شود و اگر صادرات نباشد و بانک‌ها قفل باشند و نتوانیم ارتباط برقرار کنیم، نمی توان به رشد و توسعه رسید. روحانی در پایان این بخش از سخنان خود، از دانشگاه‌ها خواست در همه مسائل روز اعم از علمی و اقتصادی، با ارائه نظرات کارشناسانه خود دولت را یاری دهند.
او همچنین تأکید کرد: ده‌ها مورد داریم که دانشگاه‌ها باید به عنوان مسائل مهم و استراتژیک وارد شوند و اگر با راهکارهای ارائه شده برای موضوعاتی که بیش از40 سال است راجع به آنها بحث می‌کنیم به نتیجه نرسیدیم، باید همه‌پرسی کنیم.
دانشگاه مهارت محور
رئیس جمهوری در بخش نخست سخنان خود نیز با تأکید بر اینکه گسترش فضای کمی دانشگاه بدون کیفیت، مطلوب ما نیست، اظهارکرد: دانشگاه در ایران باید به دانشگاه مهارت محور تبدیل شود. علم، پایه مهارت، پیشرفت و توسعه است و دانشجو باید در کنار علم آموزی، مهارت و نیازمندی‌های آینده جامعه را بیاموزد. روحانی با بیان اینکه من فرزند حوزه و دانشگاه هستم و افتخار می‌کنم که مجموعه دانشگاه و حوزه اداره آینده جامعه را برعهده دارند، اضافه کرد: در ارائه خدمات به دانشگاه از سوی دولت نقایصی هم وجود دارد، اما ما همیشه در دولت تلاش می‌کنیم تا این مشکلات را رفع  کنیم. به وزیران علوم و بهداشت و رؤسای دانشگاه‌ها همیشه تأکید کرده و می‌کنم که به ورزش جوانان، سلامت، تغذیه و رفاه آنان به همان اندازه‌ای که برای سیاست جوان‌ها و یادگیری آنان وقت می‌گذاریم، اهمیت بدهیم و وقت بگذاریم.
روحانی با تأکید بر اینکه به دانشجوی عالم، سالم، بانشاط، فعال، دلسوز و شیفته کشور نیاز داریم و همه اینها باید در کنار هم قرار بگیرند تا ما بتوانیم به وظیفه اصلی خود عمل کنیم، اظهار کرد: در اینکه برای فارغ‌التحصیلان دانشگاه، شغل به اندازه کافی نیست، ممکن است دلایل مختلفی بیان شود اما بی‌تردید فارغ‌التحصیل دانشگاه مهارت‌محور بهتر و زودتر از فارغ‌التحصیل دانشگاهی که حافظه‌محور بوده می‌تواند شغل مناسب پیدا کند.
حاشیه
روز گذشته هنگام سخنرانی رئیس جمهوری، تعدادی از دانشجویان حاضر، از آنچه یکطرفه و گزینشی بودن جلسه توصیف کردند، انتقاد کردند و خواستار فرصت برای صحبت شدند. وقتی هم که این فرصت فراهم نشد، این تعداد جلسه سخنرانی را ترک کردند. در واکنش به چنین رفتاری، علیرضا معزی، معاون ارتباطات و اطلاعات دفتر رئیس جمهوری در «توئیتر» خطاب به این عده نوشت که جای بیان سخنانی از آن دست که شما انتظار داشتید، مراسم روز دانشجو است، نه مراسمی که به عنوان آیین بازگشایی دانشگاه‌ها شناخته می‌شود.
معزی نوشت: «آیین گشایش سال تحصیلی دانشگاه‌ها مراسمی است برای نخبگان علمی و استادان برجسته که درخصوص فضای علمی کشور در حضور رئیس جمهوری سخن بگویند.
ای کاش کسی ،چند نفری که خود را نماینده تشکل‌های دانشجویی معرفی می‌کردند و امروز برای امر دیگری آمده بودند توجیه می‌کرد که چند روزی زودتر آمده‌اند و شانزدهم آذرماه زمان چنین سخنانی است گرچه رئیس جمهوری تأکید کرد در آن روز شنونده سخنان دانشجویان منتقد خواهد بود.»

خبـــــر
رئیس جمهوری: حریم خصوصی مردم و اطلاعات باید کاملاً محفوظ بماند

جلسه ارتقای زیرساخت‌های پایه‌ای و عمومی کشور در حوزه سایبری روز چهارشنبه به ریاست رئیس جمهوری و با حضور رؤسای دستگاه‌های مرتبط با این موضوع برگزار شد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در این جلسه با اشاره به تحولات تکنولوژیک ارتباطی و سایبری در دنیای امروز، گفت: زندگی امروز مردم در تمام دنیا وابستگی و آمیختگی زیادی با فناوری‌های ارتباطی و سایبری پیدا کرده و روز به روز هم این وابستگی بیشتر می‌شود. رئیس جمهوری اظهار داشت: از آنجایی که بخش عمده این آمیختگی در حوزه‌های خدماتی است، لذا نباید اجازه بدهیم خدمت‌رسانی به مردم از طریق این حوزه دچار اختلال و یا کندی شود. روحانی با تأکید بر ضرورت ارتقای فناوری‌های مرتبط با این حوزه، اظهار داشت: تضمین امنیت فضای سایبری کشور و ارتقای صیانت از این فضا به نوعی پاسداری از امنیت مردم و خدمات مورد نیاز آنها است. رئیس جمهوری با اشاره به وابستگی خدمات مورد نیاز مردم به اینترنت، گفت: دقیقاً باید میزان نیاز کشور، برای ارائه خدمات از طریق شبکه ملی اطلاعات مورد توجه بیشتر قرار گیرد و حریم خصوصی مردم و اطلاعات باید کاملاً محفوظ بماند.
روحانی ضمن تقدیر از تلاش‌های صورت گرفته از سوی دستگاه‌های مختلف در ارتقای زیرساخت‌ها و خدمات سایبری به مردم، اظهار داشت: خدمات به مردم باید گسترش یابد و هراقدامی که نیاز است برای خدمات امن به مردم بایستی انجام بگیرد و باید آن را دراولویت قرار داد. از این نظر دستگاه‌های دولتی، خصوصی و حاکمیتی می‌بایستی بخش‌های مخصوص به این فضا را در دستگاه‌های خود مورد تقویت و پشتیبانی مؤثر قرار دهند. رئیس جمهوری با تأکید بر اقدامات لازم برای قطع وابستگی به تجهیزات و برنامه‌های غیربومی، تصریح کرد: اگر چه قطع وابستگی کامل در دنیای پیچیده ارتباطی امروز از شبکه ارتباطی جهان امکانپذیر نیست، اما با توجه به استعدادهای ملی و نرم‌افزاری داخل می‌توان تکنولوژی‌های بومی را تقویت کرد و حتی‌الامکان از برنامه‌های غیربومی اجتناب کرد. در این جلسه گزارشی از سوی مرکز ملی فضای مجازی در زمینه فعالیت‌های انجام گرفته از سوی دستگاه‌های مختلف کشور، درخصوص ارتقای زیرساخت‌های سایبری کشور ارائه و توانمندی‌ها، اقدامات و تمهیدات لازم برای تقویت زیرساخت‌های فضای سایبری کشور، ارائه شد.