آغاز گام چهارم کاهش تعهدات برجامی ایران؛ احتمالا 15آبان

ایران به واسطه عدم انجام تعهدات برجامی از سوی دیگر حاضرین در برنامه جامع اقدام مشترک به ویژه اروپایی‌ها و با گذشت یک سال از خروج آمریکایی‌ها از برجام از ازدیبهشت ماه سال جاری، تصمیم به کاهش تدریجی تعهدات هسته‌ای خود ذیل برجام گرفت. در این راه، ایران برای طرف‌های مقابل فرصت‌های دوماهه‌ای تعیین کرد تا آن‌ها مطابق با برجام نسبت به تعهدات خود عمل کنند؛ اما با گذشت شش ماه هنوز شاهد اقدام عملی از سوی شرکای برجامی کشورمان نیستیم.
به گزارش «تابناک»؛ ایران تاکنون در سه گام نسبت به کاهش تعهدات هسته‌ای خود اقدام کرده و موعد اجرای گام چهارم کاهش تعهدات را ۱۵ آبان ماه قرار داده است. این موضوع به شدت اروپایی‌ها را تحت تأثیر قرار داده و آن‌ها نیز طی پیامی در پنجم مهر ماه جاری و همچنین صدور بیانیه‌ای در ۱۵ مهر ماه، خواهان عدم اجرای گام چهارم کاهش تعهدات هسته‌ای از سوی جمهوری اسلامی ایران شده اند و حتی ایران را به خروج از برجام تهدید کرده اند؛ با وجود این، این موضوعات تأثیری در تصمیم ایران نخواهد داشت.
در همین زمینه، یک منبع آگاه در گفت‌وگو با «تابناک»، در مورد زمزمه‌هایی که برخی درباره عدم اجرای گام بعدی کاهش تعهدات برجامی از سوی ایران مطرح می‌کنند، عنوان کرد: مهلت دو ماهه تعیین شده از سوی جمهوری اسلامی در گام سوم، پانزدهم آبان ماه تمام خواهد شد و موعد اجرای گام چهارم کاهش تعهدات هسته‌ای از سوی جمهوری اسلامی در همین روز فراخواهد رسید.
وی در خصوص تصمیم گیری برای اجرا و نحوه اعلام گام چهارم کاهش تعهدات هسته‌ای نیز گفت: این موضوع همچون گام‌های قبلی که برای کاهش تعهدات صورت گرفت، بعد از بررسی و تصمیم گیری در شورای عالی امنیت ملی انجام خواهد شد.


این منبع آگاه در خصوص قطعی بودن برداشتن گام چهارم کاهش تعهدات هسته‌ای در پانزدهم آبان ماه خاطرنشان کرد: همانطور که از ابتدای کاهش تعهدات هسته‌ای هم اعلام کردیم، این موضوع کاملا به رفتار اروپایی‌ها بستگی دارد. اگر شاهد اقدمات عملی برای عمل به تعهدات باشیم، تصمیم دیگری خواهیم گرفت؛ اما اگر روال سابق ادامه پیدا کند، مطابق با فرمایش‌های رهبر انقلاب، تأکیدات رئیس جمهور و بر اساس تصمیم شورای عالی امنیت ملی کاهش تعهدات برجامی ادامه دار خواهد بود.
رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور: تشکیل یک کمیته برای تعیین اقدامات گام چهارم
سه روز پیش، «محمود واعظی» رئیس دفتر رئیس جمهور نیز درباره واکنش ایران به عدم اجرای تعهدات مربوط به توافق هسته‌ای از سوی اروپایی‌ها، از پیگیری مداوم اجرای این تعهدات از سوی جمهوری اسلامی ایران خبر داد و اظهار کرد: در صورتی که اروپا به تعهدات خود عمل نکند، ایران گام چهارم را نیز در موعد مقرر برمی‌دارد.
وی از تشکیل کمیته‌ای در این راستا خبر داد و گفت: این کمیته‌ها هم گام سوم و هم تأثیرات آن را بررسی می‌کنند. واعظی خاطرنشان کرد: همچنین این کمیته بررسی می‌کند که چه نوع اقداماتی را متناسب با شرایط حال برای برداشتن گام چهارم در دستور کار قرار داد. طبیعی است که نتیجه این تصمیمات یک هفته قبل از اتمام موعد مقرر ایران به کشور‌های اروپایی به رئیس‌جمهور تقدیم می‌شود.
رئیس دفتر حسن روحانی با بیان اینکه در این زمینه بررسی‌ها و رصد‌های کافی و پیش بینی شده انجام و در نهایت تصمیم‌گیری می‌شود گفت: اگر هدف‌گذاری‌های لازم برای گام سوم متحقق پیدا نکند و اروپایی‌ها و گروه ۱+۴ نتوانند به تعهدات خود عمل کنند، طبیعی است که برای برداشت گام چهارم اقدام می‌کنیم.
سازمان انرژی اتمی: کاهش تعهدات برجامی ادامه دارد
پیش از این نیز، سخنگوی سازمان انرژی اتمی با تأکید بر اینکه گام‌های بعدی در صورت اقدام نکردن طرف‌های مقابل در راه است، گفت: با توجه به تحولات اخیر، تصمیم ایران بر کاهش بخشی از تعهدات برجامی، بعد از یک صبر راهبردی یک ساله در پاسخ به اقدام یک طرفه خروج آمریکا از توافق و به منظور ایجاد توازن بین حقوق و تعهدات انجام شده است. شعار ما آن طوری که رهبری معظم انقلاب فرموده‌اند، فناوری هسته‌ای برای همه و سلاح هسته‌ای برای هیچ کس است.