می‌خواهند تعطیلات را به 128 روز برسانند! ایران، نیازمند کار است نه تعطیلی

در تاریخ 24 اردیبهشت 1398 طرحی توسط تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به هیات رئیسه ارائه شد که در آن، اضافه شدن تعطیلی روزهای پنجشنبه بر تعطیلات کشور پیشنهاد شده بود. متن طرح اینست:
«ماده واحده – به موجب این مصوبه، کلیه مراکز اداری، مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها همانند تهران از تاریخ تصویب این قانون تعطیل می‌باشند. ساعات کار کارمندان دولت چهل و چهار ساعت در هفته تغییری با این مصوبه نخواهد داشت.»
طراحان، در توجیه طرح خود در مقدمه این طرح یکی از دلایل را چنین نوشته‌اند:
روزهای پنجشنبه، کلیه وزارتخانه‌ها، مراکز قضائی در تهران و مجلس شورای اسلامی تعطیل می‌باشند. به منظور هماهنگی هرچه بیشتر نظام اجرائی و قضائی کشور و جلوگیری از هزینه‌های اداری و پیشگیری از آلودگی هوای شهرها بخصوص کلان‌شهرها، کاهش رفت و آمد، کاهش هزینه حمل و نقل، رفع مشکلات خانواده‌هائی که فرزندان آنها روزهای پنجشنبه در منزل می‌باشند.


دلیل دوم طراحان برای توجیه طرح تعطیلی پنجشنبه‌ها اینست:
«اضافه می‌نماید این طرح باعث کاهش مصرف انرژی در ادارات و نهادهای انقلاب اسلامی (خواهد شد)»
در اواسط مهرماه جاری، یکی از نمایندگان عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، از تصویب طرح تعطیلی پنجشنبه‌ها در این کمیسیون خبر داد و افزود مصوبه این کمیسیون در صورتی تبدیل به قانون خواهد شد که در صحن علنی مجلس نیز تصویب شود و درنهایت به تایید شورای نگهبان قانون اساسی نیز برسد.
مخالفت دولت
در تاریخ سه‌شنبه 23 مهرماه جاری، معاون امور مجلس رئیس‌جمهور اعلام کرد: دولت با تعطیلی پنجشنبه‌ها مخالفت کرده است. وی در توضیح این مخالفت گفت: «طرحی که توسط نمایندگان برای تعطیلی پنجشنبه‌ها تهیه شده بود برای دریافت نظرات، بین دستگاه‌های اجرائی توزیع شد. این طرح موافقان و مخالفانی داشت و درنهایت در هیات دولت به رای گذاشته شد که اعضاء هیات دولت به آن رای مخالف دادند. وی افزود: شرایط شهرستان‌ها با تهران متفاوت است و مسائل زیست‌ محیطی بشدت تهران در شهرستان‌ها مطرح نیست. از این‌رو در صورت اجرای این طرح، بسیاری از کارخانه‌ها و ادارات تعطیل می‌شوند و بار مالی قابل توجهی برای دولت دارد. از این‌رو، خلاف قانون اساسی است.»
غیرموجه بودن دلایل توجیهی
طراحان تعطیلی پنجشنبه‌ها برای طرح خود دلایل توجیهی متعددی ارائه کردند که در بالا ملاحظه کردید. خوشبختانه بخشی از این دلایل توجیهی توسط معاون امور مجلس دولت نقد گردیده و مردود شناخته شد که عمده‌ترین آنها عبارت بودند از مسائل زیست ‌محیطی و شرایط ترافیکی و حمل و نقل شهرستان‌ها. علاوه بر اینها،‌ طراحان، سخن از کاهش مصرف انرژی در ادارات و نهادهای انقلاب اسلامی به میان آوردند که نظر دولت دقیقاً عکس آنست بطوری که معاون امور مجلس رئیس‌جمهور گفت تعطیلی پنجشنبه‌ها در شهرستان‌ها بار مالی قابل توجهی برای دولت دارد.
بدین ترتیب، دلایل توجیهی طراحان تعطیلی پنجشنبه‌ها غیرموجه هستند و با این دلایل نمی‌توان یک تصمیم مهم که منجر به اضافه شدن 52 روز بر تعطیلات کشور می‌شود گرفت به‌ویژه آنکه دلایلی وجود دارند که ایجاب می‌کنند ما بر میزان کار در کشور بیافزائیم و میزان تعطیلات موجود را نیز کاهش دهیم.
درباره خانواده‌هائی که فرزندان آنها روزهای پنجشنبه در خانه هستند نیز آنچه در طرح پیشنهادی آمده، عکس واقعیت است. حضور فرزندان دانش‌آموز در منزل در روزهای پنجشنبه نه‌تنها برای خانواده مشکلی ایجاد نمی‌کند، بلکه می‌تواند زمینه‌ساز افزایش روابط عاطفی میان فرزندان و مادران و توجه بیشتر به درس و مشق و تربیت آنان شود. اعضاء کمیسیون اجتماعی مجلس باید به نیازهای واقعی فرزندان توجه بیشتری نمایند و اجازه ندهند حضور آنان در منزل به‌عنوان یک مشکل معرفی شود.
پنجشنبه‌های تهران
متن طرح تعطیلی پنجشنبه‌ها به‌گونه‌ای نوشته شده که گوئی تهران در روزهای پنجشنبه تعطیل است!
اولاً قانونی برای تعطیل بودن تهران وجود ندارد و اگر بعضی مراکز اداری تعطیل هستند بنابر یک تصمیم مصلحتی باتوجه به اموری از قبیل آلودگی هوا و ترافیک است.
ثانیاً در تهران بسیاری از نهادها و ادارات حتی در روزهای پنجشنبه نیز دایر هستند و تعطیلی و عدم تعطیلی آنها به تصمیم مسئولان و مدیرانشان واگذار شده است.
ثالثاً وزرا و مدیران ارشد کشوری در روزهای پنجشنبه عازم استان‌ها و شهرستان‌ها می‌شوند و روز پرکاری در سراسر کشور دارند. همین سفرها علاوه بر اینکه نشانه تعطیل نبودن پنجشنبه‌هاست، ایجاب می‌کند در استان‌ها و شهرستان‌ها فعالیت‌های اداری جاری باشد تا سرکشی‌ها، بازدیدهای کاری، کلنگ‌زنی‌ها و افتتاح‌ها قابل انجام باشند.
رابعاً مجلس شورای اسلامی که در تهران قرار دارد، روزهای کاری خود را خود مشخص می‌کند و به‌صورت خودمختار در هفته هرچند روز که بخواهد جلسه تشکیل می‌دهد و هر روز را که بخواهد تعطیل می‌کند و تابع قانون مشخصی نیست. تاکنون هم کسی به نمایندگان مجلس اعتراض نکرده که چرا طبق میل خود روزهای کاری و تعطیلی خود را تعیین می‌کنید و قانون مشخصی در این زمینه ندارید. بنابراین، از نمایندگان مجلس، آنهم کمیسیون اجتماعی، چنین انتظاری نیست که بخواهند 52 روز بر تعطیلات کشور اضافه کنند.
خامساً دستگاه قضائی کشور طبق آمارهائی که مسئولان این دستگاه می‌دهند گرفتار پرونده‌های زیادی است که به دلایل مختلف آن را دچار اطاله دادرسی کرده است. اگر در تهران روزهای پنجشنبه هم دادگاه‌ها مشغول کار باشند، قطعاً 52 روز از اطاله دادرسی کاسته می‌شود. چگونه است که تعدادی از نمایندگان مجلس می‌خواهند استان‌ها و شهرستان‌ها را هم که گرفتار اطاله دادرسی هستند و مردم ماه‌ها و سال‌ها در انتظار صدور حکم می‌مانند، 52 روز دیگر به عقب بکشانند؟
ایران نیازمند کار است نه تعطیلی
از اینها مهم‌تر، میزان تعطیلی‌ها در کشور ما و نیاز ایران به کار و تلاش برای سازندگی کشور و جبران عقب‌ماندگی‌هاست.
حجم تعطیلی‌های ایران درحال حاضر 76 روز است که 52 روز آن، تعطیلات آخر هفته یعنی جمعه‌هاست و 24 روز نیز تعطیلات رسمی است. در فروردین‌ماه، علاوه بر تعطیلات رسمی به‌مناسبت عید نوروز که 4 روز است، کشور عملاً در بعضی بخش‌ها 15 روز و در بعضی بخش‌های دیگر تا 20 روز و حتی تا یکماه تعطیل است. این میزان تعطیلات برای کشوری که از جهات مختلف پیشرفته است، مشکل‌آفرین نخواهد بود ولی ایران که در رژیم گذشته بشدت عقب نگهداشته شده و بعد از انقلاب نیز به دلیل مواجهه با جنگ، تحریم‌ها و تخریب زیرساخت‌ها دچار مشکلات زیادی شده و سخت نیازمند جبران این عقب‌ماندگی‌هاست، این میزان تعطیلات بسیار زیاد است و مسئولان باید تلاش کنند تا می‌توانند تعطیلات را کاهش دهند و بر میزان کار و فعالیت بیافزایند.
نکته بسیار قابل تامل اینست که طبق گزارش‌های مراکز تخصصی بررسی وضعیت کار، میزان کار مفید در کشور ما روزانه فقط نیم‌ساعت است یعنی هر کارمند در هفته که باید 44 ساعت کار ارائه دهد فقط 3 ساعت کار مفید می‌کند و در ماه فقط 12 ساعت! بدیهی است که با این میزان کار مفید، کشور به جائی نخواهد رسید و یکی از علل عقب‌ماندگی کشور ما در زمینه‌های مختلف همین است. عجیب است که در چنین وضعیتی عده‌ای از نمایندگان مجلس تلاش می‌کنند بر میزان تعطیلات بیافزایند و عملاً میزان کاری کشور را از وضعیت اسفبار کنونی نیز پائین‌تر بیاورند.
به نظر می‌رسد آن عده از نمایندگان مجلس که طرح تعطیلی پنجشنبه‌ها را به مجلس ارائه داده‌اند، ایران را با کشورهای پیشرفته، بسیار پول‌دار مقایسه کرده‌اند که معمولاً دو روز در آخر هفته تعطیلی دارند و جمع تعطیلات سالانه آخر هفته آنها به 104 روز می‌رسد. در ایران اگر پنجشنبه تعطیل شود جمع تعطیلات آخر هفته ما نیز به 104 روز می‌رسد ولی مجموع تعطیلات آخر هفته و تعطیلات رسمی 128 روز خواهد شد که بیش از یک سوم کل ایام سال خواهد بود. این میزان تعطیلات برای کشوری که بشدت نیازمند کار و تلاش برای جبران عقب‌ماندگی‌هاست، بسیار زیاد و اصولاً خلاف منطق و تدبیر است. ضمناً مشکلاتی از قبیل آلودگی هوا را باید با تدبیر برطرف کرد نه با پاک کردن صورت مساله.
بعید است تهیه‌کنندگان طرح تعطیلی پنجشنبه‌ها با توجه به این عوارض خطرناک به فکر تهیه چنین طرحی افتاده باشند. این احتمال وجود دارد که افرادی از بیرون مجلس با اهداف و اغراض خاصی در القاء این فکر به نمایندگان و تصمیم‌سازی برای آنها موثر بوده باشند و تهیه‌کنندگان این طرح بدون توجه به عوارض منفی آن اقدام به چنین کاری کرده باشند که البته غیرقابل‌قبول است. نمایندگان مجلس باید برای ارائه هر طرحی به‌ویژه طرح‌هائی که با موضوعات و مسائل محوری کشور و جامعه مرتبط هستند، با بررسی و مطالعه بیشتر اقدام نمایند و منافع کلان کشور را در نظر بگیرند.
علاوه بر نکات مهمی که یادآوری شد، توجه تهیه‌کنندگان طرح تعطیلی پنجشنبه‌ها را به این نکته بسیار حساس جلب می‌نمائیم که در جامعه ما اکنون موضوعات و مسائل بسیار مهم‌تری وجود دارند که انتظار مردم از نمایندگانشان در مجلس، پرداختن به آن موضوعات و مسائل است، نه افزایش تعطیلات که موجب افزایش همان مشکلات خواهد شد. از میان این موضوعات و مسائل، بعضی از آنچه به کمیسیون اجتماعی مجلس، یعنی کمیسیونی که طرح تعطیلی پنجشنبه‌ها را تصویب کرده مربوط می‌شود، بالا بودن آمار طلاق در کشور، افزایش لحظه‌ای اعتیاد، مشکل بیکاری، معضلات مربوط به ازدواج جوانان، سست شدن بنیان خانواده، خطر فزاینده فضای مجازی برای اخلاق نسل جوان و ناهنجاری‌های فراوانی هستند که در جامعه شاهد آنها هستیم. سوال اساسی از تهیه‌کنندگان طرح تعطیلی پنجشنبه‌ها اینست که با وجود اینهمه معضل اجتماعی که به فرصت زیاد و کار و تلاش فراوانی برای حل آنها نیازمندیم، چگونه تعطیل کردن پنجشنبه‌ها را در اولویت کاری خود قرار داده‌اید؟ کمیسیون اجتماعی مجلس برای این سوال مهم چه پاسخی دارد؟
مردم از نمایندگان خود در مجلس شورای اسلامی به‌ویژه اعضاء کمیسیون اجتماعی انتظار دارند اولاً اولویت را به تهیه قوانینی برای حل معضلات اساسی مرتبط با این کمیسیون که بعضی از آنها را برشمرده‌ایم بدهند و ثانیاً برای کمک به جبران عقب‌ماندگی‌های کشور به جای افزودن بر تعطیلات، برای کاهش تعطیلات موجود که بعضی از آنها واقعاً زائد و بی‌منطق هستند، تلاش کنند.
بخش گزارش
*طرحی در کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تصویب شده که به موجب آن با تعطیلی پنجشنبه‌ها، جمع تعطیلات کشور به 128 روز در سال خواهد رسید!
*دولت با طرح تعطیلی پنجشنبه‌ها مخالفت کرده است
*دلایل توجیهی طرح تعطیلی پنجشنبه‌ها غیرموجه هستند و دلایل مهمی وجود دارند که ایجاب می‌کنند باید بر میزان کار در کشور افزوده شود و تعطیلات فعلی نیز کاهش یابد
*دستگاه قضائی به دلیل تراکم پرونده‌ها دچار اطاله دادرسی است. با تعطیل شدن پنجشنبه‌ها در استان‌ها و شهرستان‌ها 52 روز دیگر نیز بر اطاله دادرسی اضافه خواهد شد
*ایران را که به کار و تلاش برای جبران عقب‌ماندگی‌ها نیازمند است نباید با کشورهای پیشرفته مقایسه کرد. ایران در رژیم گذشته عقب نگهداشته شده و بعد از انقلاب نیز به دلیل مواجهه با جنگ، تخریب زیرساخت‌ها و تحریم‌ها دچار مشکلات زیادی شده و به کار و تلاش بیشتر نیاز دارد نه تعطیلات بیشتر
*با وجود معضلات اجتماعی فراوانی از قبیل اعتیاد، بیکاری، طلاق، موانع ازدواج جوانان و ناهنجاری‌های اخلاقی، چرا کمیسیون اجتماعی مجلس درصدد افزودن بر تعطیلات برآمده؟
*مردم از اعضاء کمیسیون اجتماعی مجلس انتظار دارند به جای افزودن بر تعطیلات، برای کاهش تعطیلات موجود که بعضی از آنها واقعاً زائد و بی‌منطق هستند، تلاش کنند
سایر اخبار این روزنامه
در پیامی به رئیس جمهورو نخست وزیر عراق صورت گرفت: قدردانی رئیس‌جمهور از ملت و دولت عراق در میهمان‌نوازی از زائران اربعین حسینی رئیس کل بانک مرکزی: تا کی میخواهید به این خودرو سازی «فشل» ادامه دهید؟ می‌خواهند تعطیلات را به 128 روز برسانند! ایران، نیازمند کار است نه تعطیلی دستیار ویژه رئیس سازمان اتمی: مدار ثانویه راکتور اراک تا 2 هفته آینده راه‌اندازی می‌شود عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اعلام کرد: کشف حداقل 200 مورد صندلی فروشی در دانشگاه‌های علوم پزشکی! دبیرکل سازمان ملل هشدار داد: 820 میلیون گرسنه و هدر رفتن یک میلیارد تن مواد غذایی در جهان روزنامه کویتی القبس: فضای مثبتی میان ایران و عربستان ایجاد شده است درس‌های تازه برای متحدین آمریکا در منطقه خطوط مترو تهران به بیش از 500 کیلومتر افزایش می‌یابد ایجاد 780 شغل ازسوی بنیاد برکت در روستاهای استان قم معاون توسعه مدیریت وزارت بهداشت: مجوز استخدام 2هزار نیروی هیات علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی صادر شد